کد خبر: 955963
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی در اولین نشست خبری رسمی‌اش به سؤالات اهالی رسانه درباره اوضاع سینما و برنامه‌هایش برای رسیدن به شرایط مطلوب پاسخ گفت؛ سؤالاتی که برخی از آن‌ها از جمله نظام رده‌بندی سنی فیلم‌ها و مسئله شفافیت در سینما بار‌ها از سوی «جوان» مطرح و دنبال شده است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: حسین انتظامی بعد از چند ماه سرپرستی سازمان سینمایی، با حکم وزیر ارشاد به عنوان رئیس امور سینمایی کشور منصوب شد. وی روز گذشته در نشستی با اهالی رسانه پاسخگوی سؤالات آن‌ها درباره سینما بود. انتظامی تلاش کرد به همه سؤال‌ها پاسخ دهد، اما پاسخ‌هایی که اغلب جواب‌های کلی داشت از جمله حواله پاسخ‌ها به تدوین آیین‌نامه جدید اکران یا برنامه‌های آتی سازمان برای حل مشکلات سینما.

رده‌بندی سنی؛ یک نگرانی مشترک
مدت‌ها پیش‌تر از آنکه مسئله رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی در سازمان سینمایی مطرح شود، «جوان» در سلسه گزارش‌هایی با اشاره به ترویج خشونت، استعمال دخانیات و مواد مخدر، استفاده از الفاظ نامناسب و ترویج برخی از مسائل غیراخلاقی در سینمای ایران، خواستار اعمال رده‌بندی سنی روی فیلم‌های متقاضی اکران شد؛ اتفاقی که بالاخره بعد از پیگیری‌های متعدد از سال گذشته کلید آن خورد و البته تا امروز به نتیجه نرسیده است. بحث چگونگی اجرای نظام رده بندی سنی فیلم‌ها از جمله مهم‌ترین بخش‌های پرسش و پاسخ اهالی رسانه با رئیس سازمان سینمایی بود.
حسین انتظامی درباره اجرای آیین‌نامه رده‌بندی سنی فیلم‌ها گفت: «گرچه این نظام فعلاً می‌تواند منطبق با نظارت باشد، اما رویکردمان کاملاً متمایز است. این نظام برای ارتقای سواد رسانه‌ای در خانواده ایجاد شده است، قطعاً محدودیت‌هایی هم خواهد داشت، یعنی آثاری که به نحوی گروه‌های آسیب‌پذیر را بخواهند تحت تاثیر قرار دهند قطعاً در نظام درجه‌بندی محدودیت خواهند داشت، اما به صورت کلی رویکرد این اقدام فرهنگی است و خیلی با نظارت همخوانی ندارد.» نکته قابل توجه در سخنان انتظامی، پیش کشاندن بحث سواد رسانه‌ای است؛ مسئله‌ای که لازمه‌اش فرهنگسازی برای رعایت آیین‌نامه رده‌بندی سنی فیلم‌ها در میان فیلمسازها، سینمادار‌ها و خانواده‌هاست. تا زمانی که فیلمساز از اکران بی‌دردسر فیلمی که سراسر درگیر مسائل غیراخلاقی و نمایش آشکار خشونت و مواد مخدر است، خیالش راحت باشد، توجهی به آیین‌نامه نخواهد داشت و بالطبع آن سینماداری که به فکر فروش بیشتر بلیت است، توجهی به گروه سنی خریداران بلیت نمی‌کند. خانواده‌ها هم نشان داده‌اند که در سینما رفتن به آنچه کمتر توجه دارند رده‌بندی سنی است! حال سازمان سینمایی قرار است با چه ابزاری فرهنگسازی کند؟ پاسخی که انتظار می‌رفت رئیس سازمان سینمایی به آن بیشتر می‌پرداخت.

شفافیت از شعار تا واقعیت!
حسین انتظامی در نشست دیروز باز هم بحث شفافیت در سینما را مطرح کرد. شفافیت شعاری بود که رئیس جدید سازمان سینمایی آن را در دوره تصدی معاونت مطبوعاتی ارشاد مطرح کرد و تا حدی نیز ایده آن را پیش برد. این بار در فضایی بزرگ‌تر قرار است باز هم شفاف‌سازی انجام شود. انتظامی دیروز با تأکید بر ادامه شفاف‌سازی در سازمان سینمایی گفت: «در شفافیت تنها موضوع این نیست که آمار مالی یک جشنواره یا موسسه را منتشر کنیم بلکه شفافیت یعنی پیشگیری، یعنی انتشار دستورالعملی که از همه بخواهیم بر اساس آن رفتار کنند و همین امر ما را قابل پیش‌بینی می‌کند.»
وی ادامه داد: «طی چندماه گذشته، برخی از مواردی که گمان می‌شد جزو اطلاعات غیرقابل دسترس محسوب می‌شود، منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت، از جمله انتشار میزان مخاطب و فروش همه سینما‌ها بر اساس هر سانس. این رویه قطعاً در سازمان سینمایی ادامه خواهد داشت.»
از مباحث مرتبط با شفافیت در سینما، بحث ورود سرمایه و پول‌های کثیف به جریان تولید در سینماست. رئیس سازمان سینمایی دراین باره گفت: «آیا مرجع شناسایی این موضوع سازمان سینمایی است؟ آیا متر و معیار منابع در اختیار افراد، در اختیار سازمان سینمایی است؟ متر و معیار آنچه در فیلم نمایش داده می‌شود، بر عهده و در اختیار سازمان است و ما مرجع تشخیص آن هستیم.»
وی ادامه داد: «طبعاً ما در سینما باید از ورود سرمایه‌هایی که به سینما کمک کند، استقبال کنیم، اما نگرانی‌ای که منتقدان دارند این است که سرمایه صرف نظر از منشأ آن، نظامات سینما را به هم بریزد. در اینجا از سازمان سینمایی انتظار وجود دارد که از سینما صیانت کند، البته اگر ما صنوف مقتدر داشته باشیم، خیلی راحت می‌شود در تعامل بین صنف و دستگاه سیاستگذار از طریق دستورالعمل‌هایی این موضوع را حل و سیاست‌ها را تنظیم کرد.» انتظامی همچنین وعده داد تا ۴۵ روز بعد از برگزاری جشنواره جهانی فجر ریز هزینه‌های این جشنواره منتشر می‌شود.

آیین‌نامه سینما همراه با، اما و اگر
بخش اعظمی از پاسخ‌های رئیس سازمان سینمایی به سؤالات اهالی رسانه، به بحث آیین‌نامه جدید سینما معطوف می‌شد. از بحث توجه به فیلم‌های خوب جشنواره گرفته تا ادغام بحث ملی و جهانی فیلم فجر و حضور در فستیوال‌های خارجی همگی به بحث تدوین آیین‌نامه جدید حواله می‌شد.
اینکه چطور می‌شود یک نظام‌نامه یا آیین‌نامه تا این حد حلال مشکلات سینما باشد، موضوعی بود که در نشست رئیس سازمان سینمایی فرصت بحث درباره آن به وجود نیامد، اما حسین انتظامی بار‌ها توانست با پیش کشاندن آن به نحوی سؤال‌های اهالی رسانه را به نوعی دیپلماتیک پاسخ دهد که هم کوتاه و هم کلی به سؤال‌های جزءنگر خبرنگار‌ها جواب داده باشد.
در نشست خبری رئیس سازمان سینمایی مباحثی مانند تغییر در ساختار سازمان سینمایی و زیرمجموعه‌های آن، توجه به شبکه نمایش خانگی، اکران فیلم‌های خارجی، حمایت از سینمای هنر و تجربه، درجه‌بندی کیفی فیلم‌ها برای اکران عمومی و جلوگیری از اکران فیلم‌های بدون مخاطب، ادغام جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر، وضعیت بنیاد سینمایی فارابی، حمایت از رسانه‌های خصوصی در حوزه سینما و ادامه حضور حسین انتظامی در سازمان سینمایی نیز مطرح شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار