کد خبر: 955786
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵
رئیس قوه قضائیه در دیدار با فعالان اقتصادی:
شنبه شب فعالان اقتصادی نشستی با رئیس قوه قضائیه داشتند. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در این نشست از استمرار وجود چنین جلساتی و لزوم حمایت همه مسئولان کشور از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان گفت و فعالان اقتصادی هم از خواسته‌ها و مشکلات خود گفتند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: شنبه شب فعالان اقتصادی نشستی با رئیس قوه قضائیه داشتند. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در این نشست از استمرار وجود چنین جلساتی و لزوم حمایت همه مسئولان کشور از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان گفت و فعالان اقتصادی هم از خواسته‌ها و مشکلات خود گفتند، در این میان لزوم کاهش تصدی‌گری دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی و به موازات آن افزایش نقش دولت در نظارت یکی از درخواست‌های اصلی بود. نگرانی فعالان اقتصادی از تعطیلی تولیدی‌ها و کارگاه‌ها هم یکی دیگر از مشکلات اصلی بود. درخواست از رئیس قوه قضائیه برای ورود جدی‌تر به بحث تخلفات بانکی در مورد حمایت از کارآفرینان واقعی نیز نکته دیگر بود.

آیت‌الله رئیسی در ابتدای نشست با جمعی از فعالان اقتصادی اظهار کرد: امروز بی‌تردید مسئله اقتصاد در کشور ما یک موضوع محوری است و دشمن ب
ه لحاظ برخی کاستی‌ها این تصور را دارد که می‌تواند از این حوزه به ملت بزرگ ایران ضربه وارد آورد.

همه مسئولان باید از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران حمایت کنند

آیت‌الله رئیسی با اشاره به جنگ اقتصادی و سیاسی و رسانه‌ای و روانی که دشمنان هر روزه علیه مردم ایران طراحی می‌کنند، گفت: امروز در شرایط فعلی نقش کارآفرینان و فعالان اقتصادی در کشور یک نقش ویژه است و همه مسئولان کشور باید از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف اعم از حقوقی و قانونی و مالی و تسهیلاتی حمایت کنند.

وی با اشاره به بحث خصوصی‌سازی‌ها و واگذاری تصدی‌گری‌های دولت به بخش خصوصی گفت: هرچه از نقش تصدی‌گری دولت کاسته می‌شود باید بر نقش نظارتی آن و تلاش دولت برای توانمندسازی بخش خصوصی افزوده شود تا ما شاهد رونق تولید در کشور باشیم. رئیس قوه قضائیه افزود: امیدواریم به برکت این ایام و مجاهدت فعالان عرصه اقتصاد شاهد رونق تولید و کاهش وابستگی‌ها و استقلال اقتصادی در کشور باشیم، این امر برای کشوری که در عرصه‌های مختلف موفقیت‌هایی را کسب کرده حتماً شدنی است.
آیت‌الله رئیسی گفت: امیدواریم حرکت فعال و شتابان در عرصه اقتصادی به رغم مانع‌تراشی‌های دشمن و برخی ندانم‌کاری‌ها، صورت گیرد و رونق تولید در کشور محقق شود. مسئولان در بخش‌های مختلف باید از بخش خصوصی و بخش تولید حمایت‌های واقعی به عمل آورند.

تأکید بر تعامل مستمر با فعالان اقتصادی

آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه در ادامه نشست با جمعی از فعالان اقتصادی پس از استماع نقطه نظرات، پیشنهادات و راهکار‌های حاضران در جلسه در جمع‌بندی پایانی اظهار کرد: قرار بر این است که ارتباط ما با شما فعالان اقتصادی صرفاً به برگزاری چنین جلسه نمادینی محدود نباشد بلکه قرار بر دائمی و مستمر بودن جلسات است.
این ارتباط چه درباره مسائل اقتصادی باشد و چه درباره مسائل مصداقی و موردی قصدمان ایجاد ساز و کاری برای ارتباط است، مثلاً کسی در جایی مشکل دارد آن را بررسی و پیگیری کنیم. مایل هستیم مسائل به ما منتقل شود و احیاناً اگر در پرونده‌ای کوتاهی شده است آن را رفع کنیم.
وی خاطرنشان کرد: خواهش من این است نکاتی که بیان نشد را به دست ما برسانید، ما آن‌ها را مطالعه کرده و اگر احیاناً نیاز به توضیح باشد با تماس یا دعوت از شما این کار را انجام می‌دهیم.

به نظارت همگانی اعتقاد و باور داریم

آیت‌الله رئیسی گفت: آنچه مصمم هستیم این است که با استفاده از اختیارات و ظرفیت‌های قوه قضائیه به دنبال رونق اقتصادی، رونق تولید، مبارزه با فساد و مبارزه با استنکاف از انجام وظیفه باشیم و مصمم هستیم این موارد را پیگیری کنیم.
وی افزود: ما به نظارت همگانی اعتقاد و باور داریم، یعنی خود شما، نهاد‌های مردمی، سمن‌ها و فعالان اقتصادی می‌توانند در این رابطه بسیار نقش‌آفرین باشند. انجمن‌های اسلامی در بازار و در کارخانجات و در مجموعه‌های تولیدی می‌توانند نکات را به ما منتقل کنند.

فعالیت دفتر حمایت از کارآفرینی در سازمان بازرسی

رئیس قوه قضائیه گفت: تصمیم گیری‌های اقتصادی در نظام بانکی و مالیاتی یا واردات و امثال آن در اختیار دولت است، اما ما در دو موضوع قضاوت و نظارت نقش داریم. سازمان بازرسی کل کشور باید علاوه بر قضاوت کار نظارتی هم داشته باشد، لذا از ابتدای مسئولیت خود تأکید و پیگیری کردیم که یک دفتر حمایت از سرمایه گذاری و کارآفرینی را در این سازمان داشته باشیم، البته این دفتر از قبل هم بوده است، اما خواسته‌ایم که فعال باشد که اگر یک فعال اقتصادی در جایی به مشکل برخورد به این دفتر مراجعه کند.

نظارت و بازرسی بر حوزه پولی و بانکی جزو برنامه‌های در دستور کار ماست

آیت‌الله رئیسی با اشاره به نقش بانک‌ها در رونق تولید و اشتغال اظهار کرد: بانک‌ها هم می‌توانند در امر تولید و اشتغال نقش‌آفرینی کنند و نقدینگی را به سمت تولید سوق دهند و از سویی دیگر می‌توانند این نقدینگی را به سمت دلالی هم ببرند که به موجب آن بحران‌هایی در کشور ایجاد می‌شود، لذا نقش نظام پولی و بانکی در عرصه اقتصاد بسیار مهم است و نظارت و بازرسی بر حوزه پولی و بانکی جزو برنامه‌های در دستور کار ماست، همچنین بازرسی از سازمان‌هایی که در سخنان شما فعالان اقتصادی مطرح بود، مثل سازمان توسعه و تجارت در دستور کار ما قرار دارد.
همچنین شما فعالان اقتصادی نیز می‌توانید به صورت موردی پیشنهادات خود را در رابطه با سازمان‌هایی که بازرسی از آن‌ها لازم است ارائه کنید تا مورد بررسی کارشناسان ما قرار گیرد.

لزوم توجه به حل اختلاف در اتاق‌های بازرگانی و مجموعه‌های ریش سفیدی اصناف

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به موضوع تشکیل دادگاه‌های تخصصی گفت: تشکیل دادگاه‌های تخصصی در حوزه اقتصاد به این معنا نیست که قاضی ما علاوه بر حقوقدانی، لزوماً اقتصاددان هم باشد بلکه هدف از تخصصی کردن دادگاه‌ها این است که متخصصان و مشاورانی آگاه به حوزه‌های مختلف اقتصادی در کنار قاضی ما حضور داشته باشند تا موضوع پرونده‌ها را از حیث سایر جهات برای قاضی روشن کنند و این امر استقلال قاضی را نیز مخدوش نمی‌کند.
وی با اشاره به استفاده از هیئت‌های داوری اظهار داشت: راه‌اندازی نظام داوری می‌تواند در کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری کمک کند، ما به دنبال کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری هستیم، اگر قضیه داوری و میانجیگری و حل اختلاف و موضوعاتی از این دست در اتاق‌های بازرگانی و مجموعه‌های ریش سفیدی اصناف مورد توجه قرار گیرد ما با کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری مواجه خواهیم بود.

هیچ گونه وقفه در امر تولید نباید ایجاد شود

رئیس قوه قضائیه در ادامه اظهار داشت: ما معتقدیم هیچ گونه وقفه در امر تولید نباید ایجاد شود، در همین رابطه به دوستان و همکارانمان تأکید کرده‌ایم که اگر اتهامی متوجه کارخانه یا کارگاهی شد نباید به هیچ وجه به واسطه این اتهام کل کارخانه یا کارگاه تعطیل شود و فقط باید از شخص مورد اتهام سؤال و تحقیق شود، بنابراین تأکید ما این است که به هیچ وجه وقفه‌ای در نظام تولید رخ ندهد چراکه ایجاد وقفه در تولید و تعطیلی یک کارگاه یا کارخانه به معنای بیکار شدن کارگران است.

در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی نداریم

رئیس قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه در قوه قضائیه مصمم به برخورد با متخلفان و مفسدان هستیم، گفت: ما مصمم هستیم در قبال کسانی که آلوده به فساد می‌شوند و در مواجهه با فساد سهل‌انگاری می‌کنند کوچک‌ترین تسامحی را نشان ندهیم، کوتاهی کردن در برابر هر فرد حقیقی و حقوقی و هر مدیر و مسئولی که مرتکب فساد و جرم شود در واقع کوتاهی کردن نسبت به مسائل کشور است و ما این را برای خود و برای هیچ کسی جایز نمی‌دانیم، لذا بار‌ها اعلام کرده‌ایم که در قضیه فساد هیچ خط قرمزی نداریم.

نباید صرفاً روی کاستی‌ها تأکید کنیم بلکه باید رویش‌های انقلاب اسلامی را نیز ببینیم

وی در ادامه با اشاره به سخنان یکی از فعالان اقتصادی که عنوان کرد آسیب‌ها و بزهکاری‌های اجتماعی در میان جوانان فراگیر شده است، گفت: اگر چه مشکلاتی از قبیل: اعتیاد و ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه ما وجود دارد، اما ما نباید صرفاً روی این کاستی‌ها تأکید کنیم بلکه باید رویش‌های انقلاب اسلامی را نیز ببینیم. این نوجوانان و جوانان برومند کشور جزو رویش‌های انقلاب محسوب می‌شوند و برای ما سرمایه هستند، ما باید خدماتی که این نظام و انقلاب به کشور کرده است را ببینیم، بهترین تبیین از ۴۰ سال انقلاب آن چیزی است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند. من خواهشی که از دوستان دارم آن است که هرجا لب به سخن می‌گشایید وضعیت کشور را به صورت واقعی ترسیم کنید و موفقیت‌های زیادی را که این نظام در این ۴۰سال کسب کرده است نیز مدنظر قرار دهید.
 
نمای نزدیک

محکومان قضایی در استخدام یک کارخانه

سخنان علیرضا نبی دبیر کل انجمن دارندگان نشان استاندارد کشور در نشست با رئیس قوه قضائیه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. دلیل این توجه خاص بودن افرادی است که او در کارخانه‌هایش استخدام می‌کند. نبی در این جلسه گفت: هزارو ۱۱۰ واحد، زیرمجموعه انجمن دارندگان نشان استاندارد کشور است. بنده در دو استان کارخانه دارم. اکنون طی ۱۶سال در یکی از استان‌ها هزار نفر به اشتغال رسیده‌اند که این افراد اعدامی، زنان سرپرست خانوار، معتادان و اراذل و اوباش هستند، اما در استان دوم ما فقط به پنج نفر اشتغال رسیده‌ایم که این جای بررسی دارد.

نبی اظهار کرد: کمیسیون پنج نفره حل اختلافات و حمایت از سرمایه‌گذاری یک کمیسیون بسیار عالی است که تاکنون ۸۳۲ مصوبه داشته و از تعطیلی یک هزارو ۱۶۷ واحد تولیدی جلوگیری کرده است و منظورم از این ارقام این است که اگر شما حمایت کنید ما حرکت می‌کنیم، چون ما سرباز مملکت هستیم. این کمیسیون ۵۸۲ بازدید از واحد‌های صنعتی داشته است که ارزش آن آنجایی است که وقتی قضات به بازدید از واحد‌های صنعتی می‌روند، نگاه‌شان تغییر می‌کند، لذا ما را گلادیاتور بدانید که برای مملکتمان جان می‌دهیم. در هر استان کمیسیون پنج نفره حل اختلاف را راه‌اندازی نمایید.
نبی گفت: یک وقتی یکی از قضات شما از یک شهرک صنعتی بازدید کرد، این شهرک به خاطر اختلاف مالک بسته شده بود، اما قاضی‌ای با رأی خود این شهرک را باز کرد که کاری بسیار مهم و در خور توجه است، لذا امثال این قضات را باید تشویق کنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار