کد خبر: 955700
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۶
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان:
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: برای تامین ایمنی بازار اصفهان جلسات متعددی با دستگاه های مختلف از جمله ادارات مرتبط مانند برق، آب و فاضلاب و گاز و نیز مسئولان قضایی استان در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، محسن گلابی با اشاره به اینکه محدوده خدماتی سازمان آتش نشانی محدود به شهر اصفهان نیست و مواردی از امدادخواهی از شهرها و روستاهای دیگر را نیز تحت پوشش قرار می دهیم، اظهار کرد: امدادرسانی به استان های لرستان و خوزستان در جریان سیل اخیر از جمله این موارد بود. 

وی با اشاره به اینکه در سال 97، 10 هزار و 79 عملیات امداد و نجات و اطفای حریق در شهر اصفهان انجام شد، گفت: سال گذشته متوسط حریق و حادثه به صورت روزانه در شهر اصفهان 28 مورد بود.

کاهش 19 درصدی آمار آتش سوزی ها شهر اصفهان در سال 97

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه آمار آتش سوزی ها در شهر اصفهان در سال 97 حدود 19 درصد کاهش یافت و این در حالی بود که رشد آمار حوادث در سال گذشته دو درصد بود، تصریح کرد: بیشترین حوادث از بعداز ظهر تا شب بین ساعات 14:30 تا 22:30 رخ می دهد.

وی با اشاره به اینکه کل آمار فوت شدگان حوادث در سال 97 نسبت به سال 96 حدود 23 درصد کاهش یافت، گفت: آمار کل نجات یافتگان در سال 97 نسبت به سال 96 حدود 16 درصد افزایش داشت که 56 درصد نجات یافتگان مرد و 44 درصد زن بودند و 80 درصد از فوت شدگان مرد و 20 درصد زن بودند.

حوادث مربوط به ساختمان در سال گذشته 24 درصد کاهش یافت

گلابی با بیان اینکه آمار حادثه سقوط، رویت مار و محبوس شدن در آسانسور در سال 97 نسبت به سال 96 به ترتیب 30، 24 و 47 درصد افزایش یافت، گفت: سال گذشته به دلیل قطع شدن برق در نقاط مختلف شهر شاهد حوادثی مانند محبوس شدن در آسانسور بودیم. دلیل افزایش رویت مار هم خشکسالی و پناه بردن مارها از گرمای هوا به منازل مسکونی بود.

وی با بیان اینکه در سال 97 آمار حوادث مربوط به ساختمان، 24 درصد کاهش داشت، افزود: در سال 97 پنج نفر بر اثر گازگرفتگی در شهر اصفهان فوت شدند که در مقایسه با سال 96 با کاهش 61 درصدی روبرو بودیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در بخش تماس های غیرعملیاتی 50 درصد تماس ها مزاحمت با تلفن های عمومی و رایگان، 25 درصد مزاحمت با تلفن های ثابت و همراه، 20 درصد مشاوره عملیاتی و پیشگیری و 5 درصد خطای تماس بوده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته 10 هزار و 254 بازدید جهت رفع نواقص طرح ها، 271 مورد بازدید تخریب و گودبرداری و 240 مورد بازدید متفرقه و کارگاهی از سوی سازمان آتش نشانی صورت گرفت. همچنین در سال گذشته یک هزار و 60 تاییدیه سفت کاری و دو هزار و 612 تاییدیه پایان کار در شهر اصفهان صادر شد.

منطقه 5 پرحادثه ترین منطقه شهر اصفهان است

گلابی با اشاره به اینکه حریق ضایعات 32 درصد کاهش یافته است و این نوع حریق همواره 41 درصد از کل آتش سوزی ها را به خود اختصاص می دهد، تصریح کرد: در سال گذشته 436 مورد مکاتبه با شهرداری های مناطق در ارتباط با جمع آوری ضایعات انجام شد که منجر به کاهش حریق در این حوزه شد.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار حریق در شهر اصفهان مربوط به منطقه 8 به دلیل جمعیت زیاد این منطقه است، گفت: بیشترین حوادث هم به دلیل واقع شدن کوه صفه و اتوبان های متعدد در منطقه 5 در این نقطه از شهر رخ می دهد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در سال گذشته 404 هزار و 787 تماس با 125 برقرار شد که 333 هزار و 63 مورد منتج به پاسخگویی شد، افزود: روزانه یک هزار و 101 مورد تماس با شماره 125 برقرار می شود که حدود 140 مورد عملیاتی و 961 مورد غیرعملیاتی بوده است.

وی بیان کرد: در 84 درصد از ماموریت های عملیاتی، عملیات امداد و نجات انجام می شود و 16 درصد هم اعزام نیرو بدون عملیات صورت می گیرد.

گلابی با اشاره به اهمیت آموزش و نقش آن در کاهش حوادث در شهر اصفهان افزود: به دلیل آموزش های وسیع در سال گذشته هیچ حادثه ای در چهارشنبه سوری اصفهان نداشتیم. در همین راستا آموزش های آتش نشانی سال گذشته 31 درصد رشد داشت. 

25 هزار راننده شهر اصفهان آموزش های امدادرسانی دریافت می کنند

وی اظهار کرد: در ایستگاه شماره 11 به دانش آموزان مهدکودک به طور دائم آموزش داده می شود. آموزش 23 هزار راننده تاکسی در شهر اصفهان را نیز طی تفاهم با سازمان تاکسیرانی به زودی آغاز خواهیم کرد تا در صورت بروز حادثه در سطح شهر نیروهای آموزش دیده برای امدادرسانی اولیه حضور داشته باشد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: درخواست آموزش دو هزار راننده اتوبوس شهرداری اصفهان را داده ایم که با این اقدام در مجموعه 25 هزار راننده شهر آموزش های امدادرسانی آتش نشانی را دریافت خواهند کرد.

وی بیان کرد: همه بدهی سازمان به پرسنل که از سال های قبل بود پرداخت شد و پرداخت حقوق ها نیز به روز انجام می شود.

گلابی با اشاره به اینکه در سال گذشته هم یکصد نفر از پرسنل اتوبوسرانی به عنوان راننده خودروهای آتش نشانی به این سازمان جذب شدند، گفت: در ابتدای تیرماه سال جاری هم ثبت نام برای جذب نیرو در آتش نشانی آغاز می شود و در پایان همان ماه هم آزمون استخدامی برای جذب 200 نفر برگزار خواهد شد.

وی در مورد ایمنی بازار اصفهان هم گفت: پیش از حادثه تبریز و از دو ماه قبل، از معاونت دادگستری اصفهان درخواست برگزاری نشستی در خصوص مباحث ایمنی بازار اصفهان داشتیم که این نشست برای بررسی وضعیت بازار با حضور سازمان های ذیربط برگزار شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه هر فروشنده براساس قانون اصناف موظف به تامین ایمنی مشتریان خود در واحد صنفی است، گفت: ما در آینده جلسات بیشتری در مورد ایمنی بازار اصفهان برگزار می کنیم تا مسائل این مکان مانند سیم های برقی که در سقف بازار اصفهان قرار دارد را تعیین تکلیف کنیم. 

استعلام طراحی نقشه مدارس و بیمارستان ها از آتش نشانی نمی شود

وی در مورد اولویت های سازمان برای سال جاری هم افزود: توسعه آموزش و پژوهش، افزودن 20 خودروی خریداری شده به ناوگان آتش نشانی، به کارگیری 200 نیروی جدید، افتتاح دو ایستگاه آتش نشانی در آینده نزدیک، کلنگ زنی هشت ایستگاه و ارتقا شغلی پرنسل آتش نشانی از جمله اولویت های سازمان برای سال 98 است.

گلابی در خصوص نحوه امدادرسانی در بافت فرسوده شهر هم گفت: برای امدادرسانی در برخی معابر کم عرض اصفهان شیر هیدرانت مستقر شده است. همچنین موتورسیکلت هایی را به وسایل امدادی تجهیز کرده ایم که اگر در برخی موارد موتورها هم قادر به عبور از معابر نباشند، نیروها همراه با کوله پشتی به محل حادثه اعزام می شوند.

وی از تهیه بانک اطلاعاتی و نقشه پهنه بندی خطر شهر اصفهان خبر داد و گفت: اکثر بیمارستان های شهر اصفهان قدیمی است و مشکل ایمنی دارد اما با بازدیدهای مرتب از این مراکز ایرادات سازه ها به لحاظ ایمنی اعلام شده تا در صدد رفع آن برآیند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان گفت: دو حوزه بیمارستان ها و مدارس در زمان ساخت، نقشه و طرح خود را از سازمان آتش نشانی استعلام نمی کنند و ما از آنها درخواست کرده ایم که ایمنی طرح ها و نقشه ها خود را از ما استعلام کنند.

وی در مورد ایمنی متروی اصفهان هم اظهار کرد: ماموران و متخصصان ما در جلسات مربوط به ایمنی متروی اصفهان به طور مرتب شرکت می کنند و سیستم های اطفا حریق و تابلوهای برق در ایستگاه ها نصب شده است. همچنین ماموران آتش نشانی در تعداد زیادی از تونل های مترو وضعیت ایمنی را مورد بررسی قرار داده اند.

گلابی ادامه داد: در آینده نزدیک چهارراه پروین اعتصامی در منطقه 10 شهر اصفهان به نام چهارراه آتش نشان نامگذاری خواهد شد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر