کد خبر: 955668
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴
اکبر ترکان مدعی شده:‌ ««هیچ‌کس نگفته ایران قصد دارد تنگه هرمز را ببندد. تاکنون هیچ‌کدام از مسئولان رسمی جمهوری اسلامی عنوان نکرده‌اند که ایران قصد دارد تنگه هرمز را ببندند. این چیزی است که اسرائیلی‌ها به‌دنبال ایجاد آن هستند. ایران همواره در طول تاریخ ضامن حفظ امنیت آبراهه تنگه هرمز بوده و در آینده نیز خواهد بود.»
سرویس سیاسی جوان آنلاین: اکبر ترکان، مشاور سابق رئیس‌جمهور در مصاحبه‌ای با روزنامه آرمان در پاسخ به این سؤال که «عنوان می‌شود اگر نفت ایران از تنگه هرمز عبور نکند ما اجازه نخواهیم داد نفت دیگر کشور‌های صادرکننده نیز از این تنگه عبور کند. تحلیل شما در باب این موضوع چیست»، مدعی شده که «هیچ‌کس نگفته ایران قصد دارد تنگه هرمز را ببندد. تاکنون هیچ‌کدام از مسئولان رسمی جمهوری اسلامی عنوان نکرده‌اند که ایران قصد دارد تنگه هرمز را ببندند. این چیزی است که اسرائیلی‌ها به‌دنبال ایجاد آن هستند. ایران همواره در طول تاریخ ضامن حفظ امنیت آبراهه تنگه هرمز بوده و در آینده نیز خواهد بود. ایران با هر تهدیدی برای بستن تنگه هرمز مقاومت می‌کند و هیچ‌گاه به‌دنبال بستن این تنگه نبوده و نخواهد بود. موج خبری ناشی از این مسئله نیز توسط اسرائیل ایجادشده که قصد دارند در بین کشور‌های منطقه تنش و درگیری ایجاد کنند. کسانی که چنین مسائلی را مطرح می‌کنند به‌دنبال این هستند که به افکار عمومی جهان این نکته را القا کنند که ایران در تنگه هرمز به‌عنوان یکی آبراهه‌های حیاتی جهان اخلال ایجاد می‌کند».

این البته اولین بار نیست که کسی از جریان‌های حامی دولت روحانی، موضعی را که با آن مخالف است، به اسرائیل منتسب می‌کند. بار‌ها منتقدان برجام را در سال‌های گذشته به «هم‌نوایی با اسرائیل» متهم کردند. این بی‌اخلاقی سیاسی و رسانه‌ای حالا به موضوعی رسیده که برخلاف تصور اکبر ترکان موضع رسمی ایران هم بوده است. روحانی در آذر سال ۹۷، در جمع مردم شاهرود در واکنش به تصمیم امریکا برای تحریم نفت کشورمان تأکید کرده بود: «بدانید که اگر روزی امریکا بخواهد جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد.» رئیس‌جمهور همچنین در تیر ماه ۹۷ در دیدار ایرانیان مقیم سوئیس گفت: «امریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلو صادرات نفت ایران را بگیرند. آن‌ها معنی این حرف را نمی‌فهمند، زیرا این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما می‌توانید این کار را انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید.» گرچه این تهدید‌ها تلویحی بیان می‌شود، اما همه معنای این تهدید را به خوبی متوجه می‌شوند. مقام معظم رهبری هم در ۳۰ تیر ۹۷ در دیدار وزیر خارجه، مدیران ارشد این وزارتخانه و سفرا و رؤسای هیئت‌های نمایندگی ایران در خارج از کشور، سخنان رئیس‌جمهور را در سفر به اروپا مبنی بر اینکه «اگر نفت ایران صادر نشود، نفت هیچ کشوری در منطقه صادر نخواهد شد» سخنانی مهم و حاکی از سیاست و رویکرد نظام برشمردند و افزودند: «وظیفه وزارت امور خارجه پیگیری جدی اینگونه مواضع رئیس‌جمهور است». حالا می‌شود گفت: بستن تنگه هرمز موضع اسرائیلی‌هاست؟!

اکبر ترکان پیش از مشاور رئیس‌جمهور بود و وقتی به دلیل اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان باید از سمت خود کنار می‌رفت، با دلخوری و گلایه این کار را انجام داد. او همان دوران مشاور رئیس‌جمهور بودن، در اظهارنظری جنجالی و قابل تأسف گفته بود: «ما ایرانیان قدرت رقابت در هیچ صنعتی جز قرمه‌سبزی و آبگوشت بزباش را نداریم»! در واقع ترکان که روزی با چنین جمله‌ای ایرانیان را تحقیر کرد، حالا هم نقطه قوتی همچون تنگه هرمز را که ابزار قدرتی در دست کشور است، تبدیل به موضع اسرائیلی‌ها می‌کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
0
1
یک سوال؛ چرا اکبر ترکان اینقدر سعی میکنه تنگه هرمز به هر قیمتی باز بمونه؟؟؟!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار