کد خبر: 955657
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۹
چقدر در این ۴۰ سال نظام اسلامی از داخل و خارج ایران متهم شده به اینکه حقوق زنان برای فعالیت در جامعه رعایت نمی‌شود، اما امسال هم شاهدیم که جشنواره «کن» به عنوان بزرگ‌ترین رویداد هنری غرب مورد انتقاد جدی سینماگران زن به خاطر نگاه جنسیتی قرار دارد.
فرزین ماندگار
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: جشنواره فیلم کن در ۷۲ دوره‌ای که برگزار شده تنها یک بار جایزه نخل طلا را به کارگردانی زن اعطا کرده است، اما جشنواره فیلم فجر در ایران بدون اینکه نگاه جنسیتی داشته باشد تا به حال چندین بار جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی خود را به فیلمسازان زن داده است. زنان فیلمساز چندسالی است که به جشنواره سینمایی فیلم کن اعتراض دارند و مدعی‌اند این رویداد هنری آن‌ها را نادیده می‌گیرد.
امسال اعتراض زنان به روند مسابقه جشنواره کن به این جهت است که در این ۷۲سال جشنواره‌ای که برگزار شده است تا به حال تنها یک زن موفق به دریافت جایزه نخل طلایی شده و دیگران هیچ وقت نامزد هیچ فیلمی نبوده‌اند. جدای از پوشیدن کفش پاشنه بلند که اعتراض علنی زنان به این مراسم را در پی داشت و حتی کریستین استوارت یک بار با درآوردن کفش‌هایش و پابرهنه طی کردن پله‌های مراسم اعتراض خود را به این مسئله نشان داد، این انتخاب‌های جنسیتی نیز روند مراسم را زیر سؤال برده است.
به گفته cbc، رئیس مراسم کن در کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این انتقادات اینگونه گفت: «زمانی که ما منشور حقوق مسابقه را امضا می‌کردیم، هدف انتخاب فیلم‌ها بر اساس جنسیت نبود. تمام فیلم‌هایی که به صورت رسمی انتخاب شده‌اند، تنها به این علت انتخاب شده‌اند که از دید ما شایستگی انتخاب شدن را داشته‌اند. اگر تا به حال این همه خانم، نامزد دریافت جایزه نشده‌اند تنها به این علت است که در صنعت کارگردانی، تا به امروز حضور نداشته‌اند.»
سال گذشته نیز جشنواره کن شاهد تظاهرات زنان فیلمساز در اعتراض به دو موضوع بود. بی‌عدالتی جنسیتی در دستمزد‌ها و نیز رسوایی‌های جنسی باعث شده تا جمعی از زنان سینماگر غربی در جشنواره فیلم کن که در میان آن‌ها چهره‌های سرشناسی از کیت بلانشت و کریستین استوارت تا جین فوندا هم دیده می‌شدند، در اقدامی بی‌سابقه در یک راهپیمایی اعتراضی به نابرابری جنسیتی در صنعت سینما روی فرش قرمز جشنواره فیلم کن حضور یابند. در این راهپیمایی اعتراضی سینماگران زن در کنار یکدیگر از پله‌های کاخ جشنواره بالا رفتند. این ۸۲ زن نماد تعداد زنان فیلمسازی بودند که در تاریخ ۷۰ ساله جشنواره فیلم کن برای رقابت در جشنواره انتخاب شده‌اند که در قیاس با مردان رقمی ناچیز و نشانگر نابرابری عمیق جنسیتی در صنعت سینماست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار