کد خبر: 955195
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۶
لشکر ربات‌های توئیتری حالا دیگر در دنیا شناخته شده است؛ ربات‌هایی که به یک‌باره در مدت زمان تنها چندثانیه هزاران و گاهی میلیون‌ها توئیت فیک ایجاد می‌کنند تا موضوعی به ترند این شبکه اجتماعی تبدیل شود.
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: به گفته محققان دانشگاه ایندیانا در امریکا تنها با چند ربات توئیتری می‌توان حقیقت‌یابان را دچار سردرگمی و اخبار جعلی را به صورت گسترده منتشر کرد. آنان با مطالعه روی اخبار جعلی و رسانه‌های اجتماعی دریافته‌اند که ۶درصد از بات‌های توئیتری مسئول ۳۱درصد از اخبار جعلی یا ناموثق در شبکه‌های اجتماعی هستند. همچنین محققان این مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که «بات‌های توئیتر اخبار ناموثق یا جعلی را در سطحی منتشر می‌کنند که تمیز دادنشان از اخبار موثق بسیار سخت می‌شود.»
ماجرای بهره‌گیری از ربات‌های توئیتری برای تأثیرگذاری بر دنیای سیاست آنچنان جدی است که برخی مقامات امریکایی معتقدند، روسیه توانسته از طریق بات‌ها و حساب‌های جعلی در فیسبوک و توئیتر روی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده تأثیر بگذارد و ترامپ را سر کار بیاورد! توئیتر برای آنکه با این بدنامی‌ها مقابله کند، اعلام کرده در سال ۲۰۱۸ ده‌ها میلیون حساب کاربری فیک را حذف کرده است. با وجود این حساب‌های جعلی توئیتری ساده‌تر از حذف شدنشان قابلیت ساخته‌شدن دارند و ربات‌های توئیتری می‌توانند در عرض چند ثانیه هزاران توئیت و ریتوئیت داشته باشند تا هشتگی را به ترند جهانی تبدیل کنند. با این مقدمه بهتر می‌توان دریافت که توئیتر رسانه‌ای است برای مدیریت افکار عمومی به ویژه افکار عمومی در جهان راه‌اندازی شده و هشتگ‌زدن‌ها، توئیت‌ها و ریتوئیت‌ها همه و همه برای برجسته‌سازی برخی موضوعات و قاب‌بندی ذهن مخاطب است. در چنین فضایی است که اکانت‌های فیکی که با هدف ایجاد نافرمانی مدنی در کشورمان تلاش می‌کنند، توئیت‌های برنامه‌ریزی شده خود را برای تشویق به روزه‌خواری در ماه‌رمضان مطابق تقویم پیش برده‌اند و لااقل به خودشان زحمت نداده‌اند، تقویم را با اخبار روز ایران مطابقت بدهند. بر این اساس اکانتی با نام «آخرین دیکتاطور» در ساعت ۱۲ و ۱۷ دقیقه شش می‌چنین پیامی را توئیت کرده است: «دارم تو پیاده راه می‌رم خوراکی می‌خورم. بعضی‌ها یه جوری نگاه می‌کنن انگا دارم ارث باباشونو می‌خورم! خوراکیه بابا»! ناگفته پیداست که اگر این فرد وجود خارجی داشت و لااقل در ایران زندگی می‌کرد، متوجه می‌شد که به دلیل رؤیت‌نشدن هلال ماه‌رمضان در روز دوشنبه، ماه مبارک رمضان از روز سه شنبه آغاز شده است، اما نه فقط سازنده این اکانت فیک بلکه مدیرانش نیز متوجه این نکته مهم نشده‌اند. این توئیت با واکنش گسترده کاربران مسلمان و ایرانی توئیتر مواجه شده است؛ کاربرانی که غلط‌های املایی و محاسباتی این اکانت فیک را به تمسخر گرفته‌اند. «آخرین دیکتاطور» و توئیتش تنها مشتی از خروار لشکر ربات‌های توئیتری صهیونیستی فعال در فضای مجازی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار