کد خبر: 955024
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
شيرابه زباله هاي شمال، سمي در حلق محيط زيست
يکي از مشکلات محيط زيست کشور به ويژه استان گيلان دفن غير بهداشتي پسماند است که آلودگي آب و خاک و محيط زيست را به دنبال دارد. شهر رشت با مساحت 136 کيلومتر مربع و توليد روزانه حدود 500 تن زباله يکي از شهرهاي مهم شمال کشور است که بايد بصورت جدي نسبت به ساماندهي زباله هاي آن چاره انديشي کرد...

 

حوريه ملکي

 

يکي از مشکلات محيط زيست کشور به ويژه استان گيلان دفن غير بهداشتي پسماند است که آلودگي آب و خاک و محيط زيست را به دنبال دارد. شهر رشت با مساحت 136 کيلومتر مربع و توليد روزانه حدود 500 تن زباله يکي از شهرهاي مهم شمال کشور است که بايد بصورت جدي نسبت به ساماندهي زباله هاي آن چاره انديشي کرد. در حال حاضر زباله ها در منطقه جنگلي سراوان بطور غيراصولي دفن مي شود. چندين سال است که گزارشات زيادي در مورد وضعيت محيط زيست و نحوه دفن زباله هاي رشت در دل جنگل و طبيعت بکرش منتشر شده است.  فریاد دلخراش طبیعت زیبای گیلان که از انواع زباله های خطرناک در عرصه های جنگلی، ساحلی و مرتعی به ستوه آمده و تاسف يار اينکه هيچ کس صداي آن را نمي شنود.

 

***

 

زباله و پسماند از مهمترین مخاطرات زیست محیطی جهان به شمار می روند و لطمات جبران ناپذیری به پیکره طبیعت وارد می سازند.

گیلان که دارای اکوسیستم شکننده تری نسبت به دیگر مناطق ایران برخوردار است معضل زباله تبدیل به یک معادله چند مجهولی شده است. مسئولان هر سال از رفع تدریجی زباله می گویند اما دپوی زباله ها بلای جان گیلانی ها شده است.

حدود 5 سال پيش بود که مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تفکیک زباله از مبدا یکی از راهکارهای مدیریت پسماند زباله در استان است.

محمد رضا برجی افزود: تفكيك زباله از مبدا علاوه بر رعايت اصول بهداشتي منجر به سلامت كالاهاي مورد توليد از مواد بازيافتي هم مي ‌شود. حذف هزينه‌ هاي جمع‌ آوري و ساماندهي زباله از دیگر مزیت های طرح تفكيك زباله از مبدا است.

وي گفت: رفع مشکلات بهداشتی و زیست محیطی مربوط به زباله بدون بسترسازی و توسعه فرهنگ تفکیک از مبدا میسر نخواهد بود. دستیابی به سیستم صحیح تفکیک از مبدا زباله با مشارکت و آگاهی مردم نسبت به نقش خود که تولید کنندگان اصلی زباله هستند، فراهم خواهد شد.

برجی ادامه داد: تفکیک از مبدا زباله های شهری در بسیاری از کشورها در سراسر دنیا به عنوان یک راهکار مدیریتی به درستی انجام می شود.

 

* زباله بايد اولويت اول مسئولان شهري باشد

 

به گفته صاحبنظران و کارشناسان حفاظت محیط زیست پاشنه آشیل مدیریت زباله در گیلان مسئله تفکیک زباله از مبدا است که متاسفانه بطور صحیح در استان پایدار نشده است.

یک کارشناس مدیریت شهری در این زمینه معتقد است: با توجه به اینکه حفاظت از محیط زیست شهری یک اصل اساسی است بنابراین ارائه راهکارهای مدیریتی در خصوص زباله های شهری در این امر موثر است.

احمد زارع افزود:  همچنین با توجه به اثرات آلودگی ناشی از زباله و هزینه های اضافی  ناشی از جمع آوری، حمل و نقل، دفع و دفن این مسئله حائز اهمیت بوده و بایستی در تمامی برنامه های مربوط به مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: سالانه میلیون ها تن زباله در کشور تولید و از چرخه خارج می شود اما در بسیاری از کشورهای دنیا برای استفاده بهینه از تمامی سرمایه های ملی و بازگرداندن دوباره پس مانده ها به چرخه مصرف از آخرین فناوری پیشرفته و روز آمد استفاده می کنند.

این کارشناس مدیریت شهری بازیافت را از ارکان زنجیره مدیریت مواد زائد جامد دانست و گفت: موضوع مدیریت صحیح و اصولی پسماند از معضلات و مشکلات اساسی امروز تمامی شهرها است. مواد زائد جامد، حاصل لاینفک زندگی روزمره انسان و تولید انواع این زائدات در کمیت و کیفیت های مختلف یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی عصر حاضر است.

 

* فرهنگ سازي در کنار اقدام مسئولان

 

حالا رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت معتقد است ساک‌های پارچه‌ای باید جایگزین پلاستیک در نانوایی ها، مساجد و ... شود.

فاطمه شیرزاد به وضعیت زباله در جایگاه مرکز دفن زباله سراوان اشاره کرد و گفت: انتظار داریم اعتبارات دولتی مربوط به احداث زباله سوز رشت هر چه سریعتر اختصاص پیدا کرده و نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و استاندار گیلان برای تحقق این مهم و ایجاد بستر لازم به منظور جذب سرمایه گذار با حساسیت بیشتری ورود کنند.

وی با تاکید بر اینکه در کنار احداث نیروگاه زباله سوز می‌توانیم به طرح های مهندسی شده انرژی های نوین نیز توجه داشته باشیم، افزود: تحقق این مهم نیازمند تعامل و همراهی دیگر دستگاه‌ها است.

شیرزاد با اشاره به اینکه تمامی برنامه‌های مربوط به حوزه خدمات شهری در سال ۹۸ پیش از اجرا با سازمان فرهنگی ورزشی در میان گذاشته شود، افزود : متاسفانه در برخی از محلات شاهد دپوی زباله در سطح کوچه ها هستیم و این اقدام موجب سرازیری شیرآبه در سطح کوچه های شهر و نارضایتی شهروندان شده و شهرداران مناطق پنجگانه رشت و سازمان پسماند باید با نظارت بیشتری به این مهم بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه به مقوله کاهش و حذف پلاستیک در سال ۹۸ باید توجه بیشتری صورت بگیرد، گفت: اجرایی شدن این مهم نیازمند فرهنگ سازی بوده و ساک های پارچه‌ای باید جایگزین پلاستیک در نانوایی ها، مساجد و غیره شود.

رئیس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت با انتقاد از عدم اختصاص منابع مالی مناسب به پروژه های زیست محیطی بالاخص در بحث مدیریت پسماند اشاره کرد و ‌گفت: بحث احداث نیروگاه زباله سوز در شهر رشت از وظایف سازمان پسماند بوده و مدیر عامل این سازمان مکلف به پیگیری جذب اعتبارات دولتی و تسریع بخشیدن به اجرای امور مربوطه است.

شیرزاد در خصوص نیروهای شاغل در کارخانه کودآلی افزود: برخی از افراد شاغل در مجموعه شهرداری رشت در حال حاضر با دو ابلاغ مشغول به فعالیت بوده و این در حالی است که برخی از این ابلاغ ها خارج از چارت بوده و طبق تاکیدات سازمان بازرسی گیلان این اقدام خلاف قانون و مقررات بوده و تمامی ابلاغ های خارج از چارت در مجموعه شهرداری رشت از جمله مدیر پروژه و غیره باید تعیین تکلیف شوند.

وی با انتقاد از صدور ابلاغ های خارج از چارت در شهرداری رشت افزود: برای بنده پذیرفتنی نیست در شرایطی که مدیران توانمند و تحصیل کرده در مجموعه شهرداری رشت حضور دارند بخواهیم از دیگر شهرها برای جایگاه های مدیریتی در سازمان های شهرداری رشت اقدام به جذب مدیر کنیم.

 

* شيرابه ها سمومي در حلق جنگل ها

 

به هر حال برای سرعت بخشیدن به روند کنترل پسماند و تفکیک از مبدا نیاز به مشارکت مردم است. طرح تفکیک از مبدا پسماند به عنوان یکی از اهداف پراهمیت و موثر در زمینه حفاظت محیط زیست و مدیریت پسماندهای شهری به شمار می رود.

کارشناسان معتقدند مدیریت پسماند بدون در نظرگرفتن نقش مردم که تولیدکنندگان اصلی پسماند شهری هستند تقریبا غیر ممکن خواهد بود.

با بازیافت پسماندهای شهری می توان در کاهش هزینه ها و بهبود بخشی وضعیت بهداشتی و زیست محیطی موثر عمل کرد.

اهمیت آموزش، اطلاع رسانی و آگاهی در تمام  امور شهری برای افزایش میزان مشارکت و همکاری مردمی بسیار قابل توجه است که باید در این زمینه از روش های نوین و آکادمیک که آمیزه ای از علم و تجربه است، بهره گرفت.

توجه به محیط زیست، حفظ سلامتی انسان و تمامی موجودات کره زمین یکی از اصول اساسی در بقای زندگی و استفاده از مواهب خدادادی است.

عدم رعایت اصول و مدیریت دفع بهداشتی مواد زائد جامد و حضور سموم مختلف در شیرابه های زباله و ورود آن به محیط زیست می تواند آسیب های جبران ناپذیری به موجودات زنده و همچنین به سیستم های پویای اکولوژیکی وارد سازد.

سه عامل رشد جمعیت، توسعه شهری و همچنین رشد روز افزون صنایع در حقیقت همراه خود افزایش مصرف و ازدیاد زباله را همراه خود داشته است.

 به هر حال از مشكلات عمده در ارتباط با مديريت مراكز دفن مواد زائد شهري، آلودگي ناشي از شيرابه هاي توليد شده در منابع مختلف زيستي از جمله خاك است.

بطور کلی مراكز دفني كه در نواحي با بارندگي زياد قراردارند مثل سراوان رشت توليد شيرابه به مراتب بيشتر از مراكز دفن ديگر است. در نتيجه خطر جاري شدن شيرابه و آلودگي این نوع سایت های دفن زباله بسیار بالا است.

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار