کد خبر: 955008
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۶
تا همین سال گذشته بود که اعلام می‌شد به خاطر کاهش بارش‌ها و خشکسالی حاکم بر استان‌های ایران، وضعیت گیاهان دارویی چهارمحال و بختیاری هم خوب نیست.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین:‌ تا همین سال گذشته بود که اعلام می‌شد به خاطر کاهش بارش‌ها و خشکسالی حاکم بر استان‌های ایران، وضعیت گیاهان دارویی چهارمحال و بختیاری هم خوب نیست. به‌طوری‌که حتی خبر از احتمال از بین رفتن کامل این گیاهان در مراتع و کوه‌های این استان منتشر شد؛ اما حالا و در پی بارش‌های خوبی که از اواخر سال گذشته آغاز شده است چهارمحال و بختیاری‌ها روز‌های خوشی را سپری می‌کنند و با آغاز برداشت گیاهان دارویی و خوراکی از مراتع و کوهستان‌های این استان، فروش و رونق خوبی در بازار به چشم می‌خورد.

وقتی بارش‌ها افزایش یافت اولین حرفی که دهان به دهان می‌گشت این بود که «امسال مراتع و دشت‌ها و کوه‌های سرسبزی خواهیم داشت و محصولات دیمی و خودرو پربارتر خواهد بود.» بر همین اساس کوه‌ها و مراتع چهارمحال و بختیاری که مهد گیاهان دارویی و خوراکی هستند، چنان سرسبز و مملو از این گیاهان شده‌اند که به بازار شهر‌ها هم رونق بخشیده‌اند. توسعه کشت گیاهان دارویی، امروزه علاوه بر مصارف درمانی، یکی از راه‌های کسب درآمد با استفاده از ظرفیت‌های زیست‌محیطی است و در چهارمحال و بختیاری که قطب بزرگ تولید گیاهان دارویی کشور به شمار می‌آید وابستگی‌های معیشتی مردم به طبیعت، استفاده از این گیاهان برای مداوای اغلب بیماری‌ها طی سالیان متمادی یکی از شیوه‌های مؤثر درمانی بوده است. گیاهانی که تمام نیاز‌های درمانی مردم چهارمحال و بختیاری و استان‌های هم‌جوار را برآورده ساخته و خبری از دارو‌های شیمیایی و سنتزی تولید شده در لابراتوار‌ها نبود.

رونق اقتصاد با گیاهان دارویی

چهارمحال و بختیاری با داشتن بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی با خواص دارویی منحصربه‌فرد، یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید این دسته از گیاهان در کشور است. هم‌اکنون گیاهان مختلفی در این استان از جمله کنگر، کرفس کوهی، پر موسیر، کاردی، سریدنگ، تره کوهی، لیباس و قارچ کوهی در نقاط مختلف این استان در حال فروش است و بازار این بخش رونق گرفته است.

کرفس کوهی به عنوان پرطرفدارترین گیاه دارویی در این استان به شمار می‌رود که سرآمد این گیاهان است و هم‌اکنون با قیمت بسیار بالایی به فروش می‌رسد. به‌طوری‌که کرفس کوهی درجه یک با قیمت کیلویی ۲۰۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. قارچ کوهی دیگر محصول برداشت شده از ارتفاعات استان است که این محصول نیز با قیمت بالای کیلویی ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. با اینکه کنگر جزو پرفروش‌ترین گیاهان خوراکی در شهرکرد به شمار می‌آید، اما استقبال مردم برای خرید دیگر گیاهان دارویی هم به‌شدت افزایش یافته که این امر هم با توجه به کیفیت بالای آن نسبت به سال‌های گذشته است. به همین خاطر کسب و کار فروش گیاهان دارویی و خوراکی در این استان گسترش یافته است و برخی از مردم با بهره‌گیری از سایت‌های اینترنتی اقدام به فروش گیاهان دارویی و مرتعی می‌کنند.

از طرف دیگر تهیه و پخت غذا‌های محلی با آمدن گیاهان دارویی و خوراکی مرتع استان به بازار در استان چهارمحال و بختیاری مورد توجه قرار گرفته است. در همین رابطه آش مچه یکی از لذیذترین و پرطرفدارترین غذا‌هایی است که می‌توان در مغازه‌های خاصی آن را یافت و صرف کرد. هرچند در اواخر سال گذشته سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوهرنگ گفته بود که مردم شهرستان به این نتیجه رسیده‌اند که کشاورزی دیم در اراضی شیبدار منطقه، بازدهی لازم را ندارد و با توجه به بارش‌های کم نمی‌توان به کشت دیم دل بست، اما حالا همه چیز عوض شده و مسئولان استانی هم اعتراف کرده‌اند با سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید گیاهان دارویی و خوراکی در چهارمحال و بختیاری علاوه بر اشتغالزایی، اقتصاد استان هم شکوفا می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار