کد خبر: 954931
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
ترامپ از مجلس سنای آمریکا خواست تا مقدونیه را به عنوان سی‌امین عضو ناتو بپذیرد.

جوان آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز گذشته از مجلس سنای این کشور خواست با پیوستن مقدونیه شمالی به ناتو موافقت کند و آن را به عنوان عضو سی‌ام این سازمان نظامی بپذیرد.

ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بدین وسیله از مجلس سنا می‌خواهم پیوستن جمهوری مقدونیه شمالی به پیمان آتلانتیک شمالی را به تصویب برساند».

وی افزود: «تصویب کامل این پروتکل به مقدونیه شمالی اجازه خواهد داد که عضو حزب پیمان آتلانتیک شمالی و عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شود». او از مقدونیه شمالی به عنوان «شریک امنیتی استوار» یاد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه افزود: «از سنا خواسته‌ام رضایت خود را اعلام کند و دولت من نیز برای ارائه کمک در بررسی این مسئله آماده است».

پروتکل پیوستن مقدونیه به ناتو در ششم فوریه سال جاری میلادی در بروکسل به امضای تمام کشور‌های عضو رسید. این پروتکل در حال حاضر به پایتخت تمام کشور‌های عضو رفته تا براساس رویه‌ها ملی آن کشور‌ها به تصویب برسد. با توجه به حق وتوی یونان، یکی از موانع اصلی پیوستن مقدونیه شمالی به ناتو همین مسئله است.

مقدونیه شمالی که پیش از این با نام «مقدونیه» شناخته می‌شد در ژوئن ۲۰۱۸ نام خود را تحت توافق «پرسپا» با یونان تغییر داد. اعضای ناتو و اتحادیه اروپا و یونان مدت‌ها با نام «مقدونیه» مخالف بودند؛ زیرا یونان یک استان شمالی به همین نام دارد. این شهر در دوران باستان مهد اسکندر و باعث افتخار یونانی‌ها بوده است. اکنون با تلاش‌های مقامات دو کشور این مسئله در حال حل شدن است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار