کد خبر: 954883
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶
در پی افزایش بی‌ضابطه نرخ کرایه‌های وسایل نقلیه عمومی و همچنین گران‌کردن سه برابری پروانه ساختمانی در واکنش‌های به آن برخی اعضای شورای شهر پایتخت و مدیرکل نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، هرگونه افزایش قیمت کرایه‌های حمل‌و‌نقل عمومی را غیرقانونی اعلام کردند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: سیدجواد احمدی، مدیرکل نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این خصوص گفت: هرگونه افزایش قیمت باید محمل قانونی داشته باشد و سازمان حمایت در مورد قیمت تمام‌شده آن بررسی‌های لازم را به عمل آورد. این مقام مسئول با اشاره به اینکه شهرداری تهران بدون طی فرآیند قانونی، نرخ حمل و نقل درون شهری و عوارض صدور پروانه ساختمانی را افزایش داده و مرتکب تخلف شده است، اظهار داشت: براساس ابلاغیه شورای عالی هماهنگی اقتصادی (جلسه سران قوا) و تأیید مقام معظم رهبری، اختیارات مراجع تصمیم‌گیر درخصوص نرخ و ضوابط قیمتگذاری کالا‌ها و خدمات از تاریخ ۲۹ مرداد سال ۱۳۹۷ منوط به کارشناسی سازمان حمایت و تأیید ستاد تنظیم بازار شده است.
مدیر کل نظارت بر خدمات سازمان حمایت همچنین در ادامه افزود: متأسفانه شهرداری تهران بدون اخذ نظر کارشناسی این سازمان و تأییدیه ستاد تنظیم بازار، از تاریخ ۹/۲/۹۸ اقدام به افزایش نرخ حمل‌و‌نقل درون شهری تهران شامل نرخ بلیت اتوبوس، مترو و تاکسی به میزان ۲۰ درصد و عوارض صدور پروانه ساختمانی تا سه برابر کرده است. احمدی با تأکید بر اینکه هرگونه افزایش قیمت باید با رعایت ملاحظات قانونی انجام شود، خاطرنشان کرد: این اقدام شهرداری در حالی صورت می‌گیرد که طی مکاتبات متعدد و مکرر علاوه بر اطلاع‌رسانی و تذکر ضرورت طی فرآیند قانونی، هشدار لازم مبنی بر ارسال پرونده به تعزیرات حکومتی در صورت تخطی از ضوابط قانونی داده شده است. وی تصریح کرد: پس از افزایش نرخ نیز طی مکاتباتی با مدیران عامل شرکت بهره برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه و مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، ۷۲ ساعت برای برگرداندن قیمت‌ها به حالت اول و طی مراحل قانونی مهلت داده شد که متأسفانه اقدام مؤثری صورت نگرفته است. احمدی با بیان اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان دستگاه نظارتی به منظور جلوگیری از سوء‌استفاده افراد خاطی نظارت کافی خواهند داشت، خاطر نشان کرد: بررسی‌ها برای تشکیل پرونده تخلف و ارسال به تعزیرات حکومتی آغاز شده و در صورت عدم تمکین به مصوبات قانونی ظرف هفته آینده، اقدام لازم برای ارسال پرونده به تعزیرات حکومتی صورت خواهد گرفت.

افزایش بیش از ۲۳ درصد کرایه‌ها ممنوع
در همین خصوص رئیس کمیسیون حمل و نقل شهر تهران با بیان اینکه نرخ کرایه تاکسی در پایتخت به طور متوسط ۲۳درصد افزایش یافته است، گفت: اگر رانندگان بیش از نرخ مصوب دریافت کنند، تخلف کرده‌اند.
محمد علیخانی در ارتباط با نرخ کرایه‌های تاکسی اظهار داشت: در سال‌جاری متوسط کرایه‌های تاکسی ۲۳درصد افزایش یافته است، در حالی که تاکسی‌ها از هیچ یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند. وی افزود: دولت باید به مترو و اتوبوس یارانه پرداخت کند و به همین دلیل برخی از یارانه‌ها را پرداخت کردند. وی افزود: به نظر شخص بنده افزایش ۲۳درصدی نرخ کرایه تاکسی زیاد نیست و راننده‌های تاکسی با توجه به تورم نسبت به این مسئله راضی نیستند. رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران اظهار داشت: برچسب نرخ کرایه تاکسی تا ۲۳درصد لحاظ شده و اگر بیش از این دریافت شود، تخلف است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار