کد خبر: 954739
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶
رئیس‌جمهور ونزوئلا تأکید کرد ژنرال سابق این کشور که مغز متفکر کودتای نافرجام اخیر بود، بیش از یک سال است به خدمت «سیا» درآمده است. در چنین شرایطی بعد از بازداشت معاون رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا در مجمع ملی این کشور، دیگر معاون وی به کلمبیا گریخت تا دورنمای موفقیت براندازان غربگرا تیره و تار‌تر شود. در همین حال امریکایی‌ها همچنان امیدوارند با راضی کردن برخی عناصر ارتش کودتاچی غربگرایان را از سقوط حتمی نجات دهند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا روز جمعه در یک سخنرانی تلویزیونی از ژنرال «مانوئل ریکاردو کریستوفر فیگوئه‌را» مدیرکل سابق سرویس اطلاعات ملی ونزوئلا به عنوان مغز متفکر توطئه اخیر کودتا در این کشور نام برد.
بنا به گزارش شبکه روسی راشاتودی، مادورو تأکید کرد که «کاراکاس» شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) حدود یک سال پیش این ژنرال ونزوئلایی را به خدمت خود درآورده بود.
خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا در تاریخ ۳۰ آوریل در یک نوار ویدئویی، مردم و ارتش ونزوئلا را به شورش دعوت کرد که به دنبال عدم حمایت ارتش از گوایدو، توطئه کودتا علیه دولت مادورو، ظرف چندین ساعت شکست خورد.
طبق این گزارش، فیگوئه‌را در پی کودتای ناکام ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت ماه)، مادورو را ترک کرد و به مخالفان وی پیوست.
مادورو در ادامه سخنان خود تصریح کرد که بازرسان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که فیگوئه‌را، نیروی محرک توطئه کودتا در ونزوئلا بوده است و به درخواست واشنگتن، چنین اقدامی را انجام داده است.
نیکلاس مادورو در خصوص خیانتی که این ژنرال سابق اهل ونزوئلا به کشور خود کرده است، گفت: «بازرسان در اثبات اینکه مانوئل ریکاردو کریستوفر فیگوئه‌را بیش از یک سال است که به خدمت سیا درآمده است، موفق شدند و خیلی زود عدالت برای این خائن اجرا خواهد شد.»
پس از شکست کودتا در ونزوئلا، گوایدو در مصاحبه با روزنامه امریکایی «واشنگتن‌پست» اعتراف کرد که وفاداری ارتش به مادورو، علت شکست کودتا بود.
مادورو تصریح کرد که ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا، مایکل مورنو، رئیس دیوان عالی ونزوئلا و ایوان هرناندز دالا، مدیر اداره کل مبارزه با اطلاعات نظامی درباره «رفتار‌های عجیب» فیگوئه را قبل از توطئه کودتا هشدار‌هایی به وی داده بودند.
رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا ادامه داد که قرار بود فیگوئه‌را در ساعت ۹:۰۰ صبح روز ۳۰ آوریل اخراج و دستگیر شود و ظاهراً همین امر وی را به آغاز این توطئه کودتا تحریک کرده است.
بنا به گزارش راشاتودی، فیگوئه‌را یکی از عالیرتبه‌ترین مقامات ونزوئلا بود که تغییر رویه داد و به ائتلاف مخالفان تحت رهبری گوایدو پیوست.
«مایک پنس» معاون «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا به شدت از تغییر جهت فیگوئه‌را استقبال کرد و از او به عنوان نمونه‌ای برای ترغیب دیگر نظامیان ونزوئلا برای پیوستن به ائتلاف مخالفان مادورو نام برد و روز سه‌شنبه، شخصاً لغو تمامی تحریم‌های امریکا علیه فیگوئه‌را را اعلام کرد.

افزایش تماس امریکا با نظامیان سابق
بعد از شکست خوردن کودتای امریکایی «خوان گوایدو» رئیس مجمع ملی ونزوئلا علیه دولت قانونی این کشور، واشنگتن طی یک هفته اخیر تماس‌ها با چهره‌های نظامی پیشین و کنونی ونزوئلا را افزایش داده است.
یک مقام امریکایی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» ضمن اعلام این خبر گفت که ایالات متحده حتی با ژنرال مانوئل کریستوفر فیگوئه‌را، رئیس پیشین سازمان اطلاعات ونزوئلا در تماس بوده و از او برای اجرای کودتا در این کشور حمایت کرده است. این مقام ارشد همچنین اعلام کرد که وزارت خزانه‌داری امریکا تحریم‌های ثانویه‌ای را بر وزارت دفاع و سازمان‌های اطلاعاتی ونزوئلا اعمال کرده و بر اساس آن هر کشوری با آن‌ها تعامل داشته باشد، از سوی واشنگتن تحریم می‌شود.
پیش از این در شامگاه جمعه، وزارت خزانه‌داری امریکا دو مؤسسه تجاری و دو فروند کشتی خارجی را به بهانه ارتباط با دولت مادورو تحریم کرده بود.
در همین حال نیز جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با متهم کردن ایران، روسیه و کوبا به نقض دموکراسی در ونزوئلا، در صفحه توئیتر خود نوشت: «وزارت خزانه‌داری گام‌هایی را برداشت تا انعطاف بیشتری برای تحریم سازمان اطلاعات و دیگر بخش‌های دفاعی و امنیتی (ونزوئلا) داشته باشد». بهمن‌ماه سال گذشته، گوایدو که ریاست مجمع ملی این کشور را برعهده داشت، با حمایت‌های امریکا ضمن به‌راه انداختن آشوب و اعتراض علیه دولت مادورو، خود را رئیس‌جمهور موقت این کشور خواند و اخیراً سعی کرد علیه دولت قانونی ونزوئلا کودتا کند. ترامپ نیز به دنبال این اقدام گوایدو، او را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت و در مقابل، مادورو را رئیس‌جمهور غیرقانونی خواند.
همزمان با حمایت برخی کشور‌ها از جمله امریکا، کانادا، آلمان، برزیل و اروگوئه از تلاش رئیس مجمع ملی ونزوئلا برای کودتا در این کشور، ترکیه، ایران، روسیه و مکزیک این اقدام را محکوم و از مادورو اعلام حمایت کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار