کد خبر: 954467
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
در گفت وگو با شبکه تلویزیونی بی بی اس آمریکا مطرح شد
نماینده کشورمان در سازمان ملل گفت: ما در راستای راه انداختن جنگ علیه کسی تلاش نمی‌کنیم، اما قطعا به هر قیمتی از خود دفاع خواهیم کرد.
جوان آنلاین: مجید تخت روانچی نماینده کشورمان در سازمان ملل در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی پی بی اس آمریکا ابعاد مختلف تصمیم اخیر کشورمان در قبال برجام را تشریح کرد. آنچا در ادامه می‌آید مشروح مصاحبه وی با این شبکه است"

پنجره دیپلماسی بسته نشده است

پی بی اس: چرا ایران زمان حاضر را برای پاسخ به خروج یک سال پیش آمریکا از برجام انتخاب کرده است؟

مجید تخت روان چی: در طول یک سال گذشته¸ ما صبوری فوق‌العاده‌ای در پیش گرفتیم تا نشان دهیم ایران آماده است بیش از حد انتظار همکاری کند و در اجرای توافق هسته‌ای صادق است. اما متأسفانه به دلیل زورگویی آمریکا حتی به نزدیک‌ترین متحدانش، ما به عوائد اقتصادی وعده داده شده بر اساس توافق هسته‌ای دست نیافتیم، بنابراین گزینه‌ای جز این برای ما باقی نماند که اعلام کنیم قصد داریم طی ۶۰ روز اجرای بخش‌هایی از برجام و برخی از تعهدات داوطلبانه خود در توافق هسته‌ای را متوقف کنیم. باید ببینیم در طی ۶۰ روز آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. پنجره دیپلماسی بسته نشده و ما معتقدیم که ایران با طرف‌های مشارکت کننده باقی مانده در برجام مذاکره خواهد کرد و باید دید که نتیجه این مذاکرات چه خواهد شد.

مطابق با منافع ملی خود عمل خواهیم کرد

پی بی اس: شما گفتید گزینه دیگری برای ایران باقی نمانده بود بفرمائید به چه علت ایران نیاز به غنی سازی بالای ۳.۶۷ درصد دارد و انگیزه شما برای انجام چنین کاری چیست؟

تخت روان چی: در حال حاضر ما در زمینه سطح غنی سازی به برجام وفادار هستیم چیزی که ما گفتیم این است که برای ۶۰ روز آینده میزان ذخیره سازی خود را محدود نخواهیم کرد. ما از افزایش سطح غنی سازی بیش از ۳.۷۶ درصد سخن نمی‌گوئیم. البته ما این کار را خواهیم کرد علت آن هم این است که طرف‌های ما در یک سال گذشته به اندازه کافی وقت داشتند تا آنچه را که آمریکایی‌ها در قبال برجام انجام دادند جبران کنند؛ بنابراین اگر آن‌ها در دو ماه آینده هم این کار را نکنند، معنای آن این است که اراده سیاسی وجود ندارد و در آن صورت ما مطابق با منافع ملی خود عمل خواهیم کرد.

ترامپ بی ملاحظه و بی مبالات است

پی بی اس: امروز ترامپ گفت: هنور امیدوار است که با مقامات ایران دیدار کند آیا در ایران علاقه‌ای برای ملاقات با ترامپ وجود دارد؟

تخت روان چی: ملاقات با کسی که بی‌ملاحظه یک توافق بین‌المللی را پاره می‌کند هیچ فایده‌ای ندارد. این توافق فقط بین ایران و آمریکا نبود بلکه دیگر کشور‌ها اتحادیه اروپا هم بخشی از این توافقنامه بودند. اما دیدیم که ناگهان ترامپ آمد و اعلام کرد که به دلایل مختلف و به این دلیل که رئیس جمهور سابق ابتکار عمل برای امضای این توافق با ایران به خرج داده است، آن را دوست ندارد. چطور می‌توان به فردی که این چنین بی‌ملاحظه و بی مبالات عمل می‌کند، اعتماد کرد؟

به هر قیمتی از خود دفاع خواهیم کرد

پی بی اس: برخی تحلیلگران می‌گویند این تصمیم ایران به تندرو‌ها در آمریکا و اسرائیل این بهانه را می‌دهد که بگویند ایران قابل اعتماد نیست. نظر شما در این باره چیست؟

تخت روانچی: من فکر می‌کنم تندروها، که وزیر خارجه ما آن‌ها را گروه «چهار ب» شامل بنیامین نتانیاهو، بولتون، بن زائد و بن سلمان، خوانده است فارغ از اینکه ایران چه می‌کند، آنچه بتوانند را انجام می‌دهند، بنابراین اهمیتی ندارد که ما در قبال برجام چه می‌کنیم، مأموریت آن‌ها اقدامات تحریک آمیز، به هم ریختن اوضاع و آماده کردن زمینه جنگ با ایران است. ما در راستای راه انداختن جنگ علیه کسی تلاش نمی‌کنیم، اما قطعاً به هر قیمتی از خود دفاع خواهیم کرد.
منبع: مهـــر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
0
0
تخت روانجی یک حرف میزنه ظریف یک حرف روحانی یک حرف عراقجی یک حرف
اقای روحانی 24 ساعت قبلش بشینید اول با هم هماهنگ بشوید و بعدا اظهار نظر بین المللی داشته باشید.
محمدرضا کیانفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
0
0
مجید تخت‌روانچی نماینده ایران در سازمان ملل گفت: ملاقات رؤسای جمهور ایران و آمریکا هیچ فایده‌ای ندارد.

آقای تخت‌روانچی،
اگر نتوانیم تحریم‌ها را در اسرع وقت برطرف کنیم بعید نیست مردم در اثر سختی معیشت شورش کنند و فاجعه‌ای بدتر از سال 57 به سر کشور بیاید.
سرور گرامی،
تنها راه نجات کشور اتحاد ماست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار