کد خبر: 954101
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶
سواحل مکران در استان سیستان‌و بلوچستان تنها سواحل اقیانوسی و بین‌المللی ایران است که از موقعیت و شرایط ویژه‌ای برای حمل‌ونقل و تجارت ساحلی برخوردار است.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: سواحل مکران در استان سیستان‌و بلوچستان تنها سواحل اقیانوسی و بین‌المللی ایران است که از موقعیت و شرایط ویژه‌ای برای حمل‌ونقل و تجارت ساحلی برخوردار است. این ویژگی منحصربه‌فرد درکنار شرایط استراتژیک برای دسترسی کشور‌های محصور در خشکی در آسیای مرکزی، قفقاز و افغانستان به آب‌های آزاد موجب شده است از جایگاه ویژه‌ای در منطقه شرق کشور برخوردار باشد. حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که قرار است این منطقه به منطقه ویژه علم و فناوری شرق کشور تبدیل شود؛ موضوعی که باعث شد روز گذشته و همزمان با نامگذاری امسال به نام سال «رونق تولید» تفاهمنامه چهارجانبه احداث منطقه ویژه علم و فناوری مکران در راستای توسعه بیش از پیش استان سیستان‌وبلوچستان با استفاده از مدل‌های دانش‌بنیان به امضا برسد.

منطقه مکران در استان سیستان‌وبلوچستان یکی از چهارراه‌های اصلی کریدور جنوبی تجارت جهانی محسوب می‌شود که به علت موقعیت استراتژیک خود و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات بین ایران و سایر نقاط منطقه دارد. آب‌های عمیق در خلیج آن شرایط پهلوگیری کشتی‌های بزرگ و ایجاد تأسیسات بندری را فراهم می‌کند. همچنین این ساحل مهم‌ترین بندر تجاری خارج از حوضچه خلیج فارس است و از نظر سیاسی و راهبردی در مواقع جنگ و بحران‌های منطقه‌ای می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کند. قرار گرفتن آن در یک خلیج، موقعیت بندری ایده‌آلی برای توسعه فیزیکی در آینده به آن می‌بخشد که بسیاری از بنادر دنیا از آن محرومند، لذا این ویژگی‌های کم نظیر سبب شده تا از سال‌ها قبل مسئولان عالیرتبه نظام برای ایجاد برخی زیرساخت‌ها در این منطقه به طور ویژه سرمایه‌گذاری کنند.

ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری

موقعیت اقتصادی و امنیتی سواحل مکران از جمله نقاط مثبتی است که می‌طلبد در این منطقه سرمایه‌گذاری خوبی از لحاظ اقتصادی و علمی خصوصاً فناوری‌های نوین انجام پذیرد؛ مسئله‌ای که موجب شده است ساعتی پس از افتتاح طرح کشت‌گاه خورشیدی «ارگانیا» در روستای حاجی‌آباد زاهدان، استاندار سیستان‌وبلوچستان از تفاهمنامه چهارجانبه احداث منطقه ویژه علم و فناوری مکران در سال «رونق تولید» در راستای توسعه بیش از پیش استان سیستان‌وبلوچستان با استفاده از مدل‌های دانش‌بنیان خبردهد؛ موضوعی که نویدبخش توسعه بیش از پیش استان با استفاده از مدل‌های دانش‌بنیان در سال رونق تولید خواهد بود. از آنجا که طبق تعاریف، مناطق ویژه علم و فناوری، شبکه‌ای انبوه از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی، زیرساخت‌های ارتباطی، نهادها، مؤسسات، افراد و اطلاعات است که در یک گستره جغرافیایی و بر اساس یک نظام مدون با اهداف، راهکار‌های معین و هماهنگ شکل می‌گیرد، لذا با توجه به ویژگی منطقه مکران آماده‌سازی زیر‌ساخت‌هایی که منجر به ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری دراین مکان می‌شود می‌تواند در پیشرفت هرچه بیشتر علمی و اقتصادی این مناطق کمک کند.

سیستان‌وبلوچستان استان ششم علم و فناوری

چند سال قبل بود که ایده ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در برخی استان‌های کشور کلید خورد. آن زمان اعلام شد پنج استان اصفهان، یزد، خراسان‌رضوی، آذربایجان شرقی و بوشهر برای ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری انتخاب شده‌اند.

طبق اهداف ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری تمام تولیدات و خدمات آن‌ها بر اساس علم و فناوری شکل می‌گیرد و تمرینی برای کشور است که فناوری را در یک مقیاس بزرگ در فعالیت‌های تمام سازمان‌ها، شرکت‌ها و زندگی مردم وارد کند. از آنجا که بر اساس این طرح، شهر‌ها باید به کانون شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شوند، بنابراین، این مهم درتمامی شهر‌ها و برای جوانان علاقه‌مند اجرایی می‌شود. یکی از کارشناسان حوزه علم و فناوری با بیان اینکه بر اساس این طرح، شهر‌ها به کانون شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل می‌شوند، می‌گوید: «اگر الان نتوانیم مناطق ویژه علم و فناوری را توسعه دهیم، شرکت‌های دانش‌بنیان به علت نداشتن ریشه آن افراد برای زندگی در آن مناطق و افراد طرد می‌شوند.» محمد ابویی اردکانی می‌افزاید: «باید تلاش شود افراد جوان که وارد عرصه کسب و کار می‌شوند و افراد خارج از کشور که دارای ایده و سرمایه هستند مناطق جذاب را برای سرمایه‌گذاری در حوزه علم و فناوری پیدا کنند.» به گفته وی، هم‌اکنون پنج استان اصفهان، یزد، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و بوشهر برای ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری انتخاب شده‌اند و فارس نیز این قابلیت را دارد و با توجه به درخواست‌های صورت گرفته در مرحله ارزیابی قرار دارد.

این اظهارات درحالی بیان شد که با ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در سیستان‌وبلوچستان این استان به عنوان ششمین استان فعال در این زمینه به رسمیت شناخته خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار