کد خبر: 952463
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳
یک روز بعد از تصمیم امریکا برای حذف کامل معافیت‌های تحریم نفت ایران، برایان هوک، نماینده ویژه امریکا در امور ایران به طرف‌های تجاری ایران هشدار داد که بین ایران و امریکا یکی را انتخاب کنند و گفت که امریکا خواهد کوشید «یک اجماع جهانی» علیه ایران ایجاد کند. در حالی که موج مخالفت‌های علنی و غیرعلنی با تصمیم امریکا تشدید شده، فقط عربستان، امارات، بحرین و اسرائیل از تشدید تحریم نفتی ایران حمایت کرده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اتحادیه اروپا بعد از یک سکوت ۱۸ ساعته مقابل حذف معافیت‌های تحریم نفتی ایران، دیروز عصر از این تصمیم امریکا ابراز تأسف کرد و درباره به خطر افتادن برجام در اثر تصمیم امریکا هشدار داد. به گزارش یورونیوز، مایا کوتسیانچیچ، سخنگوی فدریکا موگرینی کمیسیونر روابط خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا گفته است: «این حرکت امریکا می‌تواند خطر تضعیف اجرای برجام را که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل است و نقشی حساس در امنیت منطقه و جهان دارد، به همراه داشته باشد.» وزارت خارجه فرانسه نیز بار دیگر ایران را به ساز و کار مالی اروپا حواله کرده و در بیانیه‌ای گفته است: «در خصوص فرایندی که راه‌اندازی شده، از حیث اتمام کار، پیشرفت‌های مثبتی صورت گرفته است. ایران هم بایستی از لحاظ ایجاد سازوکار متناظر پیشرفت کند.»
چین بعد از ابراز مخالفت روز دوشنبه، دیروز هشدار داد این تصمیم امریکا به تشدید نوسان قیمت نفت در بازار‌های انرژی خاورمیانه و جهان منجر می‌شود. وزارت خارجه چین یک گام هم جلوتر گذاشته و اعلام کرده دادخواستی را علیه تصمیم اخیر امریکا تنظیم کرده است. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم که روز دو شنبه در توئیتر نوشته بود «ترکیه تحریم‌های یکجانبه و تحمیل چگونگی روابط با همسایگان را نمی‌پذیرد» دیروز هم در یک نشست خبری مشترک با وزیر خارجه تاجیکستان در آنکارا گفت: «ما با این تحریم‌ها مخالف بوده‌ایم و هستیم.»
‌وزیر خارجه ترکیه افزود: «خرید نفت از کشوری دیگر، ساده نیست. باید فناوری پالایشگاه‌ها را تغییر داد، برای این کار هم باید پالایشگاه‌ها را تعطیل کرد و این کار هزینه سنگینی دارد. ایالات متحده تصمیمی یکجانبه می‌گیرد و به همه کشور‌ها می‌گوید به جای خرید نفت از ایران، از کشوری دیگر نفت بخرید. آیا شما قرار است برای آن کشور‌ها بازاریابی کنید؟»
همچنین عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق که دیروز در بغداد میزبان عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی بود، گفت که کشورش جزئی از نظام تحریم‌های ضد ایرانی امریکا نخواهد بود. «مثنی امین» عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق درباره اثرات بی‌ثبات‌کننده تمدید نشدن معافیت‌های نفتی هشدار داده و گفته است: «اگر امریکا بر مواضع خود در خصوص لغو معافیت‌ها برای خرید نفت ایران اصرار کند، بحران بزرگی در منطقه ایجاد می‌شود و ممکن است منطقه دچار جنگ‌های نیابتی شود.»‌همچنین «عمار الحکیم» رئیس ائتلاف «الاصلاح و الاعمار» که دیروز میزبان «جوی هود» کاردار امریکا در عراق بود، ضمن بی‌فایده خواندن سیاست تحریم اقتصادی امریکا گفت: «سیاست تحریم‌های اقتصادی و گرسنه نگه داشتن ملت‌ها، سیاست بی‌فایده‌ای است.»

واکنش محتاط برخورداران
هند، کره‌جنوبی و ژاپن که طی یک سال گذشته جزو معاف‌شدگان تحریم‌های نفتی امریکا بوده‌اند، واکنشی منفی، ولی محتاطانه و البته متفاوت به تمدید نشدن معافیت‌های تحریمی نشان دادند. تمدید نشدن معافیت‌های نفتی امریکا، دولت کره‌جنوبی را به شدت نگران کرده است. هرچند برخی منابع می‌گویند که کره‌جنوبی جایگزینی نفت فوق‌سبک امریکا، به جای نفت ایران را آزمایش کرده، ولی ظاهراً کره‌ای‌ها هنوز برای این کار آماده نیستند. سئول تا عصر دیروز هیچ واکنش رسمی به تصمیم واشنگتن نشان نداد، ولی خبرگزاری یونهاپ گزارش داد که هفته جاری یک هیئت سیاسی این کشور برای رایزنی درباره تصمیم جدید امریکا در زمینه عدم تمدید معافیت‌های واردات نفت از ایران عازم واشنگتن خواهد شد.
مقام‌های هند هم که دو شنبه شب در موضع‌گیری اولیه گفته بودند دولت این کشور در موقع مناسب به تصمیم امریکا واکنش نشان خواهد داد، دیروز در بیانیه‌ای کاملاً محتاطانه گفتند: «دولت به کار با کشور‌های شریک خود شامل ایالات متحده ادامه خواهد داد تا همه راه‌های ممکن را به منظور حفاظت از منافع انرژی و اقتصادی مشروع پیدا کند.» «تایمز آف ایندیا» از قول وزیر نفت و گاز هند که کشورش دومین خریدار نفت ایران است، نقل کرد که هند در حال جست‌وجوی راه‌های جدید دریافت نفت است. او گفته است: «پالایشگاه‌های نفت هند برای تأمین مصرف بنزین و سوخت دیزل و دیگر محصولات نفتی آماده هستند.» با این حال، تایمز آو ایندیا مخالفت تلویحی دهلی‌نو با تحریم‌های ایران را به این صورت بیان کرده و نوشته است: «امریکا حقایق و فشار‌هایی را که با این اقدام به هند تحمیل می‌کند در نظر نگرفته است و اگر دهلی را هم‌پیمان راهبردی خود می‌داند، باید در قبال منافع هند، دلسوزی و همدردی بیشتری از خود نشان دهد.»‌دولت ژاپن در واکنشی محتاطانه گفته که پس از تصمیم امریکا نیازی به استفاده از ذخایر داخلی نفت خود نمی‌بیند. هیروشیگه سکو، وزیر اقتصاد و تجارت ژاپن گفته که توکیو به دقت بازار‌های بین‌المللی نفت را تحت نظر داشته و به تبادل‌نظر با شرکت‌های ژاپنی فعال در زمینه واردات نفت ادامه می‌دهد و در صورت لزوم اقدامات لازم را اتخاذ خواهیم کرد. یوشیهیده سوگا، دبیر کابینه دولت ژاپن نیز روز سه شنبه گفت: ما اقدامات لازم را اتخاذ می‌کنیم تا در عرضه انرژی به ژاپن اختلالی رخ ندهد.

درخواست مذاکره!
برایان هوک، نماینده ویژه امریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی العربیه، گفته که امریکا سعی می‌کند یک اجماع جهانی را علیه ایران احیا کند. هوک از طرف‌های تجاری ایران هم خواسته که تکلیف خودشان را مشخص کنند: «شما یا می‌توانید با امریکا کار کنید، یا با ایران، اما نمی‌توانید با هر دو طرف همزمان کار کنید.»
هوک همچنین یک بار دیگر از ایران هم خواسته که به میز مذاکره برگردد: «اگر آن‌ها [حکومت ایران]می‌خواهند به پای میز مذاکره بازگردند، خوب است، ما می‌خواهیم به یک توافق جدید و بهتر برای جایگزینی با توافق هسته‌ای (برجام) برسیم، توافقی که برنامه هسته‌ای را در بر بگیرد، برنامه موشکی ایران را مهار کند و به بازداشت خودسرانه شهروندان از جمله شهروندان امریکایی پایان دهد.» در حالی که مخالفت‌های جهانی با تحریم‌های ایران در حال تشدید شدن است، بعد از ابراز رضایت نتانیاهو از تصمیم امریکا، «ابراهیم العساف» وزیر خارجه سعودی نیز حمایت کامل ریاض از تصمیم امریکا را اعلام و آن را یک «گام ضروری» برای مقابله با ایران دانست. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور پس از بیانیه اخیر دولت امریکا راجع به لغو معافیت‌های تحریمی خرید نفت ایران وضعیت بازار را به طور کامل رصد می‌کند. دو شنبه عصر، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا گفته بود عربستان و دیگر اعضای اوپک قادرند کمبود نفت ایران در بازار را جبران کنند.
ترامپ از حمایت اماراتی‌ها از تحریم‌های ایران خبر داده است. پادشاهی بحرین حمایت خود را از تصمیم «دونالد ترامپ» مبنی بر لغو معافیت تحریم نفتی اعلام کرد و آن را «اقدامی ضروری و مهم برای تقویت و حمایت از تلاش‌های مربوط به خشکاندن منابع تروریسم و مقابله با نقش خطرناک ایران در برهم زدن امنیت و ثبات (منطقه) و حمایت از گروه‌های تروریستی» برشمرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
0
1
سکوها ومیادین نفتی امارات وسعودی را با تجهیز کردن برادران یمنی منهدم کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
0
1
گربه راباید دم حجله کشت.تا دیر نشده نفتکشهای سعودی و میادین نفت سعودی وامارات را با خاک یکسان کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
0
1
آمریکا پس از قطع صادرات نفت هم دست از سرمان نخواهد کشید.
حمید صفری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
0
0
مذاکره خوب است اما
الف)باچه کسی:کسی که به هیچیک از تعهدات بین المللی خود پایبند نیست و درصورت هر توافق مجددی آن را مانند برجام و... زیر پا خواهد گذاشت
ب)بر سر چه چیزی:دیروز بر سر استفاده از حقوق هسته ای امروز بر سر حق داشتن صنایع دفاعی و موشکی و عمق استراتژی دفاعی کشور درمنطقه و فردا و فرداهای دیگر بر سر تمامی حقوقی که سایر کشورهای منطقه از آن برخوردارند به جز ایران.
مردم باید بدانند این چرخه تا زمانی که ایران به لیبی و یا سوریه تبدیل شود و هیچ مزاحمتی برای هیچ کشوری حتی امارات که ادعای جزایر سه گانه را داردنداشته باشد ادامه خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار