کد خبر: 952304
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
بازار ارز در دوران رئیس کل جدید بانک مرکزی متفاوت‌ترین روز‌های خود را نسبت به گذشته تجربه کرد چه تحلیلگران بنیادی و تکنیکالی که تحلیل‌هایشان در این بازار با شکست روبه‌رو نشد و چه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که در این بازار در یک روز میلیارد‌ها تومان به دلیل ریزش قیمت سوخت ندادند، از این رو به نظر می‌رسد این بازار خلوت‌تر نسبت به گذشته شده‌است.
ملیحه مرادی شجاع
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: بازار ارز بعد از رکورد ۱۹ هزار تومانی روز‌های عجیبی را پشت سر گذاشته‌است به‌طوری که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران و تحلیلگران در این بازار دیگر تحلیل‌هایشان جواب نمی‌دهد و حتی میلیارد‌ها تومان نیز ضرر و زیان خورده‌اند، از این‌رو در شرایطی که قیمت در کانال ۱۳ الی ۱۴ هزار تومان قرار دارد، حجم معاملات فروکش کرده‌است.

شکست‌های پی در پی تحلیلگران موجب خروج سرمایه‌گذاران از این بازار شده‌است و حتی عده‌ای از آن‌ها که بازار‌های جهانی و داخلی را به قول خودشان مثل آب خوردن تحلیل و روند قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کردند، این روز‌ها از عصبانیت بازار ارز را نابازار می‌خوانند و به سایرین هم توصیه می‌کنند در این بازار حداقل سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت نکنند.

هر چند عده‌ای پیش از این در پی رکورد‌های ۱۹ هزار تومان دلار ارقامی در حدود ۳۰ و حتی در مقطعی ۵۰ هزار تومان را برای ارز پیش‌بینی می‌کردند، اما سر کلیه این تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها به طاق خورد و غلط از آب درآمد، اما همچنان این پرسش مطرح است که چرا دولت در حساب و کتاب ۹ ماهه سال ۹۷ از محل واگذاری اوراق مالی در حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان تأمین مالی کرده‌است و چرا به جای ایجاد بدهی برای آیندگان سایر دارایی‌های خود اعم از زمین و ساختمان و بنگاه و ارز و... با بهای مناسب به فروش نمی‌رسد.

هر چند هزینه ایجاد استقراض از ناحیه دولت به نوعی آینده فروشی ارزیابی می‌شود، اما به هر روی فعالان اقتصادی در انتظار هستند تا ببیند نتیجه شکل‌گیری بازار متشکل ارزی چه می‌شود و آیا با راه‌اندازی این بازار وضعیت در بازار ارز همراه با ثبات شفاف خواهد شد یا خیر. دور جدید تحریم‌های نفتی در اردیبهشت ماه وتشکیل بازار متشکل ارزی و همچنین تغییر هاب ارزی ایران از امارات و دبی به عراق و تغییر و تحولاتی که در حوزه شرکای تجاری کشور رخ خواهد داد، جزو مواردی است که تحلیل در بازار ارز را پیچیده‌تر نسبت به گذشته کرده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار