کد خبر: 952147
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
اعلام به موقع تعرفه‌های پزشکی برای نخستین بار طی سالیان گذشته به جای آنکه با استقبال جامعه پزشکی مواجه شود با اعتراض آن‌ها مواجه شده است!
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: طبق مصوبه هیئت وزیران در آخرین جلسه‌سال‌۹۷، بنا شد تا تعرفه‌ها در بخش دولتی به‌طور میانگین‌۱۰ و در بخش خصوصی ۱۳‌درصد رشد داشته باشد، اما انگار این میزان رشد مزد درمان نظر پزشکان را تأمین نکرده و آن‌ها خواستار افزایش بیشتر تعرفه‌های پزشکی هستند و اعتراض‌شان را در قالب نامه‌هایی از سوی نظام پزشکی شهرستان‌های مختلف به سازمان نظام پزشکی کشور اعلام می‌کنند. این در حالی است که برخی کارشناسان اقتصاد سلامت با افزایش تعرفه‌های پزشکی برای سال‌۹۸ مخالف بودند. دلیل این مخالفت هم رشد هیجانی‌۱۲۰ تا ۳۰۰ درصدی تعرفه‌ها طی گام سوم طرح تحول اعلام می‌شد. از آن گذشته شرایط اقتصادی جامعه کشش افزایش بیشتر تعرفه‌های پزشکی را ندارد.
تعرفه‌های پزشکی و افزایش مزد درمان یکی از چالش‌های هر ساله نظام سلامت است. با اعلام میزان رشد مزد درمان پیش از آغاز سال گمان می‌رفت این چالش امسال برای نخستین بار پیش از آغاز حل و فصل شده باشد، اما انگار اعلام به موقع تعرفه‌های درمان فرصت بیشتری برای اعتراض به میزان رشد تعرفه‌ها را به پزشکان داد. حالا تقریباً روزی نیست که با مصاحبه، نامه نگاری و اعتراضات پزشکان به میزان رشد تعرفه‌ها درقالب‌های گوناگون مواجه نباشیم. اعتراض پزشکان به رشد ۱۰ تا ۱۳‌درصدی تعرفه‌ها در حالی است که همین میزان افزایش قیمت در حوزه سلامت هم می‌تواند در شرایط اقتصادی کنونی سبد سلامت خانوار را کوچکتر کند، سبدی که مدت‌هاست کوچک شدن آن آغاز شده است.

شلاقی بر پشت مردم
چه میزان رشد در مزد درمان پزشکان را راضی می‌کند؟ شاید نتوان به سادگی این سؤال را پاسخ داد، اما برخی زمزمه‌ها از مطالبه پزشکان برای رشد ۷۰‌درصدی تعرفه‌ها خبر می‌دهد؛ امری که اصغر دالوندی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری در واکنش به آن می‌گوید: «زمانی که حداقل حقوق یک کارگر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و نسبت به سال گذشته‌اش بین ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافته چطور می‌توان توقع داشت تعرفه‌های پزشکی ۷۰ درصد افزایش پیدا کند؟» بنا به تأکید وی در حال حاضر بیمه‌ها در حال ورشکستگی هستند و توانایی پوشش جامعه هدفشان را ندارند و شانه خالی کرده‌اند. با این شرایط افزایش تعرفه‌ای که جامعه پزشکی توقع دارد، شلاقی بر پشت مردم است.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم معتقد است: «امسال شورای عالی بیمه بر اساس وضعیت اقتصادی کشور اقدام به تعرفه‌گذاری کرده است، در حال حاضر فشار‌های اقتصادی بر جامعه وارد شده و لازم است پزشکان با درک این موضوع باری از دوش مردم بردارند.» حیدرعلی عابدی تأکید می‌کند: «با توجه به شرایط اقتصادی موجود امکان افزایش تعرفه‌ها وجود ندارد.»

اتاق فرمان اعتراض!
با تمام اینها، اما نگاهی به نامه‌های اعتراضی نوشته شده از سوی نظام پزشکی شهر‌های مختلف به رئیس سازمان نظام پزشکی کشور برای اعتراض به تعرفه‌های درمان حکایت از آن دارد که ماجرای اعتراض پزشکان به میزان رشد تعرفه‌ها اعتراض قاطبه جامعه پزشکی نیست بلکه اعتراض گروه خاصی است که از اتاق فرمانی خاص هدایت می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار