کد خبر: 952021
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رسانه‌های دولتی کره‌شمالی روز پنج شنبه اعلام کردند کیم جونگ اون، رهبر این کشور بر آزمایش یک سلاح هدایت شونده تاکتیکی جدید نظارت کرد. یکی از مقامات رسمی وزارت خارجه کره‌شمالی اعلام کرد، این کشور دیگر در مذاکره با امریکا حاضر نخواهد شد، اگر وزیر خارجه امریکا در آن حاضر شود. به این ترتیب تقلای دونالد ترامپ برای موفق نشان دادن سیاست خارجی تحریم‌های سنگین و امتیازگیری از حریف از شرق دور ترک برداشت.

به گزارش رویترز، نخستین آزمایش تسلیحاتی علنی کره‌شمالی پس از آنکه دومین اجلاس این کشور با امریکا در ماه فوریه بدون دستیابی به توافق پایان یافت، تحت نظر خود رهبر کره‌شمالی انجام شده است. خبرگزاری مرکزی کره (خبرگزاری رسمی کره‌شمالی) اعلام نکرده این سلاح که چهار شنبه آزمایش شده است، دقیقاً چه سلاحی بوده است و اینکه آیا آن سلاح موشک بود یا یک نوع سلاح دیگر. با این حال، برداشتی که از سلاح «تاکتیکی» می‌شود، بیشتر، سلاحی کوتاه‌برد است. هرچه باشد ادعای ترامپ درباره موفقیت عملکردش مبنی بر اینکه کره‌شمالی دیگر آزمایش موشکی نمی‌کند را زیر سؤال می‌برد.

خبرگزاری مرکزی کره افزود این سلاح هدایت شونده است و یک کلاهک قدرتمند دارد. همچنین بنا بر اعلام این خبرگزاری، کیم جونگ اون گفت: «تکمیل توسعه این سامانه تسلیحاتی، اهمیت بسیار زیادی در افزایش قدرت رزمی» ارتش کره‌شمالی دارد. دومین اجلاس کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که ماه فوریه در هانوی ویتنام برگزار شد، هیچ‌گونه پیشرفتی در جهت خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره نداشت. تحریم‌ها علیه کره‌شمالی بر سر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور همچنان به قوت خود باقی است.

کیم دونگ‌یوب، کارشناس نظامی در «مؤسسه مطالعات خاور دور» دانشگاه کیونگنام در سئول گفت: احتمالاً منظور از این توصیف که آزمایش «با شیوه‌های مختلف شلیک به اهداف مختلف انجام شد.» این است که امکان شلیک این سلاح از زمین، دریا، و هوا وجود دارد.
کیم دونگ یوب گفت: «احتمال زیادی وجود دارد بتوان این موشک کروز کوتاه برد را به یک موشک هوا به سطح، هوا به کشتی و کشتی به کشتی و نیز موشک کروز سطح به سطح تبدیل کرد.»‌تحلیلگران دیگر، از جمله شین جونگ وو، از «مجمع امنیت دفاعی کره» مستقر در سئول گفت: ممکن است این سلاح یک سلاح زمین به زمین هدایت شونده دقیق، مشابه موشک هدایت شونده ضد تانک اسپایک اسرائیل باشد که کره‌جنوبی اوایل دهه ۲۰۰۰ برای خود برگزید.

تا پمپئو باشد، مذاکره نمی‌کنیم

یک روز بعد از اعلام خبر آزمایش سلاح تاکتیکی کره‌شمالی، یعنی روز پنج‌شنبه خبرگزاری رسمی این کشور به نقل از «کوان یونگ گان» یکی از مقامات رسمی وزارت خارجه این کشور گزارش کرد که کره‌شمالی دیگر در مذاکرات اتمی که «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا، حضور داشته باشد، شرکت نخواهد. خبرگزاری «KCNA» کره‌شمالی به نقل از این مقام کره‌شمالی گزارش کرد، پیونگ‌یانگ خواستار حضور فردی در مذاکرات اتمی است که «در برقراری ارتباط دقیق و بالغ باشد.»
کوان یونگ گان در حالی چنین اظهاراتی را مطرح کرده است که پیش از این نیز یک مقام ارشد کره شمالی در اظهاراتی، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه امریکا و «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید را مقصر شکست مذاکرات هسته‌ای با امریکا معرفی کرده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار