کد خبر: 952019
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳
سرگئی لاوروف خبر داد
امریکا به خاطر تجارت قانونی شرکت‌های اروپایی با ایران از آن‌ها میلیارد‌ها دلار غرامت دریافت کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت که واشنگتن شرکت‌های فرانسوی و آلمانی را مجبور به پرداخت جریمه چند میلیارد دلاری برای انجام تجارت مشروع با ایران کرده است که این کار امریکا اعتماد را تضعیف و برنامه‌ریزی اقتصادی را مختل می‌کند. لاوروف در دیدار با اعضای شورای بین‌المللی همکاری و سرمایه‌گذاری گفت: «شرکت‌ها و بانک‌های فرانسه و آلمان برای همکاری با ایران بدون اینکه قوانین بین‌المللی را نقض کنند یا قوانین خود را نقض کنند، اما به خاطر نقض قوانین امریکا باید چنین هزینه‌های پرداخت کنند.» لاوروف گفت: «مبالغی که به امریکایی‌ها برای نقض قوانین آن‌ها پرداخت می‌شود، میلیارد‌ها دلار تخمین زده می‌شود. اما این فقط این ارقام نیست. نکته اصلی این است که اعتماد متقابل تضعیف شده است و این امر مانع برنامه‌ریزی اقتصادی درازمدت می‌شود.»

تمرکز سیا بر ایران و روسیه
رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) می‌گوید این سازمان، منابع بیشتری را نسبت به گذشته به ایران و روسیه اختصاص داده است.

جینا هاسپل که روز پنج شنبه در یک سخنرانی در دانشگاه آبرن سخن می‌گفت، تغییرات درباره میزان توجه به کشور هایی، چون ایران و روسیه را بخشی از تلاش‌ها برای «بهبود توانایی‌های سیا در مقابل چالش‌هایی که با آن روبه‌روست، توصیف کرد. رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا در تشریح این فعالیت‌ها گفت: «اول از همه اینکه ما زمان، پول و خلاقیت بیشتری را صرف تعدادی از سخت‌ترین دشمنانمان کرده‌ایم.» وی سپس به نام کشور‌های روسیه و ایران اشاره کرد و گفت که در استراتژی‌های سازمان اطلاعات مرکزی امریکا برای سالیان دراز به دلیل حملات ۱۱ سپتامبر به این دو کشور کمتر توجه شده است.

هاسپل تأکید کرد که از نظر او، تمرکز سیا در دو دهه اخیر بر گروه‌هایی مانند القاعده و داعش، استراتژی درستی بوده، اما زمان آن رسیده که منابع این سازمان خرج «کشور‌های رقیب» شود.
رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا همکاری با کشور‌های خارجی و همچنین بهره بردن از تکنولوژی‌های جدید را نیز از جمله اقداماتی خواند که به گفته او به توانایی‌های سازمان تحت امرش کمک می‌کنند. رئیس سازمان سیا هیچ توضیحی درباره جزئیات چگونگی اختصاص منابع بیشتر و «سرمایه‌گذاری» در ایران و همچنین اثرات احتمالی این تغییر استراتژی بر روابط دو کشور بیان نکرد.

ادعا‌هایی در گزارش جدید علیه ایران

وزارت خارجه امریکا در گزارش سالانه‌ای که برای بررسی پایبندی کشور‌ها به توافقنامه‌های بین‌المللی در امور کنترل تسلیحاتی و منع اشاعه هسته‌ای منتشر کرده به تکرار ادعا‌های اثبات‌نشده علیه ایران پرداخته است.
وزارت خارجه امریکا هر ساله گزارش موسوم به «پایبندی و تبعیت کشور‌ها از توافقنامه‌ها و تعهدات کنترل تسلیحاتی، منع اشاعه و خلع سلاح» را تهیه و آن را تقدیم کنگره می‌کند. دولت امریکا در این گزارش تلاش کرده ایران را به نقض «معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی» (ان‌پی‌تی) متهم کند. واشنگتن، علاوه بر این، برخلاف گزارش‌های پی‌درپی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام، سعی کرده بر اساس ادعا‌های اخیر رژیم صهیونیستی ایران را ناقض توافق هسته‌ای معرفی کند.
در بخشی از این گزارش، از ایران به عنوان یکی از کشور‌هایی نام برده شده که اجرای تعهدات‌شان ذیل ان‌پی‌تی با نگرانی‌هایی روبه‌رو است.

وزارت خارجه امریکا مدعی شده ایران به دنبال آن بوده از مفاد برجام بهره‌گیری کرده و بعد از انقضای این توافق در سال ۲۰۲۵ اقدام به توسعه مواد هسته‌ای خود کند.
وزارت خارجه امریکا در بخش دیگر این گزارش، ایران را به اشاعه موشکی متهم و ادعا کرده ایران صاحب بزرگ‌ترین برنامه موشکی در خاورمیانه است و به تلاش برای افزایش اندازه، دقت، برد، پیشرفته بودن و میزان کشنده بودن زرادخانه موشکی‌اش ادامه می‌دهد.

واشنگتن به علاوه برخی طرف‌های چینی را به عرضه فناوری‌های موشکی برای ایران متهم کرده است. وزارت خارجه امریکا یکی از وزیران سابق دادگستری چین را به ایفای نقش در توسعه برنامه هسته‌ای ایران متهم کرده است.
خبرگزاری رویترز شب پنج شنبه خبر داده بود این سند بروز نگرانی در میان شماری از مقام‌های امریکایی را به همراه داشته که معتقدند سند مذکور به دنبال سیاسی‌سازی و تحریف ارزیابی‌ها درباره ایران است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار