کد خبر: 951936
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۱
محمدجواد ظریف:
محمدجواد ظریف از توافق با ترکیه برای ایجاد سازوکاری مشابه اینستکس خبر داد.
جوان آنلاین: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ترک آنکارا در جمع خبرنگاران به تشریح جمع‌بندی از سفر به ترکیه و رایزنی‌ها با مقامات این کشور پرداخت.

ظریف در این باره گفت: در دیدار با مقامات ترکیه درباره موضوعات روابط دوجانبه صحبت کردیم و هم فرصت خوبی شد تا درباره مسائل منطقه‌ای و جهانی نیز بحث و گفتگو کنیم. در مسائل منطقه‌ای و جهانی بحث سوریه را داریم و فرصتی که بنده داشتم در سفر به سوریه و گفتگو‌هایی که در آنجا صورت گرفت، همچنین اینجا (ترکیه) هم توانستیم درباره سوریه، ادلب و بحث حضور نیرو‌های آمریکایی در سوریه و هم نگرانی‌هایی که درباره روند سیاسی در این کشور وجود دارد و اقداماتی که باید انجام شود با مقامات مختلف گفتگو کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: درباره ونزوئلا و مداخلات غیرقانونی آمریکا در آن و نحوه هماهنگی در این باره صحبت شد. همچنین درباره شمال آفریقا که حرکت‌های نگران‌کننده‌ای در آن در جریان است و احتمال استفاده از نیروی نظامی در آنجا مطرح است، صحبت کردیم.

وی در ادامه با اشاره به روابط دوجانبه تهران ــ آنکارا گفت: درباره روابط دوجانبه باید گفت که دوستان ما در ترکیه همواره با تحریم‌های ضدایرانی مخالفت کرده‌اند و همچنین با اقدام غیرقانونی آمریکا علیه سپاه پاسداران نیز مخالف هستند که این موجب تقدیر و تشکر ماست. در مورد روش‌های ادامه همکاری علی‌رغم تحریم‌ها صحبت کردیم. در ۵ حوزه توافق کردیم که به‌صورت ویژه کار را دنبال کنیم که شامل تعرفه ترجیحی، همکاری‌ها در حوزه انرژی، همکاری‌های بانکی و استفاده از پول مشترک، ایجاد یک سازوکار مشابه اینستکس در روابط دوجانبه و از این قبیل همکاری‌ها را توافق کردیم و قرار بر این شد من و وزیر خارجه ترکیه به‌صورت ویژه اجرای آن‌ها را دنبال کنیم، که البته مسئولین کمیسیون‌های مشترک هم به‌سهم خود آن‌ها را دنبال خواهند کرد. مجموعاً بنده احساس می‌کنم در طرف ترکیه علاقه‌مندی به همکاری جدی در همه زمینه‌های اقتصادی، امنیتی، سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد، و ما هم امروز نوع روابطی که با ترکیه داریم شاید نوع این روابط را در طول چند دهه گذشته نداشتیم. خوشحالم که روابط مشابهی را با بقیه همسایگانمان داریم، روابط با عراق، آذربایجان، افغانستان، پاکستان و سایر همسایگان شمالی مان و در آسیای میانه و قفقاز بسیار روابط ممتازی است و این سیاست دولت دوازدهم که همسایگان اولویت ما هستند بحمدالله دارد با موفقیت جلو رفته و امیدواریم بتوانیم کار‌های بعدی را نیز با سایر همسایگان انجام دهیم.

ظریف در ادامه درباره نامه شب گذشته خود به وزرای خارجه کشور‌های جهان نیز گفت: پس از اقدام غیرقانونی آمریکا (در قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی) من فوراً نامه‌ای برای دبیرکل سازمان ملل متحد در زمینه خطراتی که این اقدام دارد، نوشتم؛ و بعد صبر کردیم تا این اقدام عملیاتی شد و روز ۱۵ آوریل (دوشنبه ۲۶ فروردین) که این اقدام عملیاتی شد از دید آمریکایی‌ها، در آن زمان بنده نامه‌ای را برای وزرای خارجه سایر کشور‌ها فرستادم که هم از نظر حقوقی و هم از نظر سیاسی خطراتی را که اقدام آمریکا به‌عنوان یک سابقه بسیار بسیار نگران‌کننده و خطرناک برای روابط و حقوق بین‌الملل دارد تذکر دادم و ضرورت اقدام مشترک علیه این قانون‌شکنی‌های دولت آمریکا.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در واکنش به وتوی طرح کنگره آمریکا برای پایان دادن به حمایت این کشور از ائتلاف متجاوز به یمن توسط کاخ سفید نیز گفت: متأسفانه میزان نفوذ نتانیاهو و کسانی که به نتانیاهو متوسل شده‌اند برای حضور در جامعه سیاسی آمریکا آنقدر زیاد شده است که نه‌تن‌ها منافع آمریکا و پول مردم این کشور، بلکه حتی تصمیم کنگره به‌خاطر یک قدرت خارجی وابسته در واقع این‌قدر زیر سؤال قرار می‌گیرد. این برای روابط بین‌الملل یک نشانه جدیدی از میزان تأثیرگذاری لابی صهیونیستی و کسانی که با لابی صهیونیستی کار کردند در امور داخلی آمریکا است.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار