کد خبر: 951912
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۳
یک مقام امریکایی وابسته به وزارت خارجه این کشور گفت که «اگر تغییرات اساسی در حکومت سودان ایجاد شود، نام این کشور از لیست تروریستی ایالات متحده برداشته خواهد شد». این در شرایطی است که امارات و عربستان در تلاشند با مدیریت تحولات به شکلی که دلخواه واشنگتن باشد، ضمن حفظ سودان در ائتلاف علیه مردم یمن، سودان جدید را به عنوان جایگزین مصر در ناتوی عربی علیه ایران بگنجانند و در واقع امیدوارند کاری کنند که مقامات جدید سودان به مسیری که عمر البشیر در آخر دوران حکومتش در پیش گرفته بود و عملاً با رفتن به دیدار بشار اسد به سعودی‌ها هشدار داده بود، نروند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تلاش مسئولان سودانی طی سال‌های گذشته برای خارج کردن کشورشان از این لیست از طریق مذاکره با امریکا هنوز نتیجه‌ای در پی نداشته است و آخرین اقدام از این دست وسوسه البشیر بود که دوستی با مقاومت را ترک کرد و با پیوستن به ائتلاف سعودی دستش به خون یمنی‌ها آغشته شد و پشیمانی ماه‌های اخیرش هم دردی دوا نکرد. حالا دوباره همان تله از طرف امریکایی‌ها برای مقامات جدید سودان چیده شده و تلاشی برای به انحراف کشیدن انقلاب سودان به طور مشترک از سوی شیوخ مرتجع، صهیونیست‌ها و امریکا در جریان است. یک مسئول ارشد در وزارت خارجه امریکا اعلام کرد، در صورت اتخاذ اقدامات چشمگیر توسط فرماندهان نظامی جدید سودان، واشنگتن آماده حذف سودان از لیست سیاه کشور‌های حامی تروریسم است.
به گزارش رویترز، این مسئول گفت: امریکا آمادگی خود را برای بررسی حذف نام سودان از لیست سیاه حامیان تروریسم در نشست‌های خود با رهبران شورای نظامی مجدداً اعلام کرده است. شورایی که هفته گذشته عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان را در پی تظاهرات مستمر چند ماهه برکنار کرد.
وی که خواست نامش فاش نشود، گفت: راه حذف سودان از این لیست ممکن است هموار شده باشد؛ اگر تغییرات اساسی در رهبری و سیاست‌های سودان رخ دهد و شورای نظامی انتقالی هم از فعالیت‌های تروریستی بین‌المللی حمایت نکند. همچنین این شورا باید تضمین‌هایی درباره عدم حمایت از تروریسم بین‌المللی در آینده ارائه دهد. این مسئول امریکایی گفت: کشورش به خط زدن نام سودان از این لیست در حال حاضر فکر نمی‌کند.
این اظهارات دو روز پس از نشست کاردار امریکا در خارطوم با معاون رئیس شورای نظامی این کشور ایراد شد و مقام مسئول مذکور گفت: امریکا همچنین شورای نظامی سودان را تشویق کرده که هر چه سریع‌تر غیرنظامیان را در دولت انتقالی و برگزاری انتخابات سهیم کند. بعد از چهار ماه تظاهرات مردمی که در اعتراض به گرانی نان شروع شد، ارتش سودان عمر البشیر را که ۳۰ سال در این کشور حکمرانی کرده بود، برکنار کرد و شورای نظامی انتقالی تشکیل داد که دو سال قدرت را در دست خواهد داشت.

ادامه حمایت از ائتلاف ضد یمن
عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی سودان به شکل کامل بر تداوم حمایت خود از ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان تأکید کرد به طوری که سخنگوی او گفت، نیرو‌های سودانی شرکت‌کننده در این ائتلاف تا تحقق کامل اهداف ائتلاف علیه نیرو‌های انصارالله در یمن باقی می‌مانند. به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم در سرمقاله‌ای با طرح این پرسش که «آیا سودان تحت رهبری البرهان به جای مصر به پیمان «ناتوی عربی اهل تسنن» ملحق می‌شود» و اینکه «موضع‌گیری سودانی‌ها درباره مشارکت این کشور در جنگ یمن چه خواهد بود»، نوشت: زمانی که شورای نظامی جدید نماینده‌ای را برای شرح اهداف شورا و سیاست‌های منطقه‌ای و خارجی آن در مرحله آتی به دیدار با کاردار امریکا در خارطوم فرستاد، برای بسیاری این مسئله روشن شد که البرهان به دنبال نزدیک شدن به امریکا و هم‌پیمانان عرب آن است. آنچه میان نماینده شورای نظامی و دیپلمات امریکایی گذشت، همچنان «مبهم» است، اما آنچه در این میان روشن است این است که ساختار نظامی جدید سودان در راستای لغو تحریم‌های اعمال شده از سوی امریکا علیه این کشور و حذف نام آن از لیست تروریست‌ها تلاش می‌کند و دور از ذهن نیست، عربستان و امارات که با گرمی از این تحول سودان استقبال کردند، به دلیل ارتباطات جدی که با کاخ سفید دارند، نقش بزرگی در تحقق این اهداف ایفا خواهند کرد.
البرهان، رئیس جدید شورای نظامی سودان یکی از بزرگ‌ترین حامیان اعزام بیش از ۵ هزار سرباز سودانی به یمن برای شرکت در جنگ کنونی بود که به کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی منجر شده است. البرهان شخصاً بر انتخاب یگان‌های ویژه نظارت داشت و اینکه رهبری عربستان از روز اول ریاست او از ارسال کمک‌های بشردوستانه به سودان صحبت می‌کند، بی‌دلیل نیست. همچنین براساس گزارش خبرگزاری سودان، ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی روز سه شنبه با محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی دیدار کرد. این دیدار به دلیل حمایت دو هم‌پیمان عرب حوزه خلیج فارس از شورای نظامی سودان حائز اهمیت است. در این دیدار محمد بن زاید با محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی و ملک سلمان آخرین تحولات منطقه را بررسی کرد. این دیدار پس از اعلام شورای نظامی درباره تداوم حمایت از ائتلاف سعودی در جنگ یمن بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار