کد خبر: 951905
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۸
وزیر خارجه ایران در میانه تشدید شکاف‌های ترکیه با کشور‌های عربی، به آنکارا رفت، جایی که وزیر خارجه ترکیه در دیدار ظریف بار دیگر مخالفت خود را با تحریم‌های امریکا علیه ایران اعلام و تأکید کرد که آنکارا بر مواضع خود در این زمینه ایستاده و از برادران ایرانی حمایت می‌کنیم.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: محمدجواد ظریف سه شنبه شب در دومین مقصد سفرش از دمشق به آنکارا رفت. ظریف با رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه ملاقات کرد و پس از سه دور برگزاری نشست مشترک با چاووش اوغلو همتای ترک خود، در جمع خبرنگاران حاضر شدند.
چاووش اوغلو در کنفرانس خبری مشترک با «محمد جواد ظریف» در آنکارا، مخالفت ترکیه با مواضع امریکا علیه ایران در زمینه تحریم‌ها و تروریستی شناختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تکرار کرده است. یک خبرنگار ایرانی در این نشست خبری از وزیر خارجه ترکیه درباره برنامه‌های آنکارا به منظور مقابله با تحریم‌های امریکا و تقویت روابط دو کشور سؤال کرد که چاووش اوغلو گفت: «در صحبت‌های‌مان گفتم که ما مخالف تحریم‌های امریکا هستیم و این اولین بار نبود که بر این موضوع تأکید کردیم و این موضوع را بار‌ها و بار‌ها تکرار کرده‌ایم». وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد: «امروز هم تأکید کرده‌ایم برای رسیدن به حجم تجارت ۳۰‌میلیارد دلاری تجاری بین دو کشور باید به همکاری ادامه دهیم. همانطور که برادر عزیزم جناب ظریف هم فرمودند، امروز درباره روابط ما با مکانیسم‌های موجود مثل اینستکس و همچنین مکانیسم‌های جدید هم صحبت کردیم که چکار می‌توانیم بکنیم و چطور می‌توانیم موانع موجود بر سر راه تجارت را از بین ببریم.»‌چاووش اوغلو بار دیگر مخالفت خود را با تحریم‌های امریکا علیه ایران اعلام و تأکید کرد: بر مواضع خود در این زمینه ایستاده‌ایم و از برادران‌مان در ایران حمایت می‌کنیم. ظریف نیز در این ملاقات از رویکرد ترکیه در قبال تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و واکنش آنکارا به قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی امریکا تشکر کرد. ظریف در واکنش به مانع تراشی‌های امریکا در راه تجارت ایران گفت: ما مشکلی برای تجارت با کشور‌ها نداریم، اما به امریکا هم اجازه نمی‌دهیم که تجارت ما را با سایر کشور‌ها زیر سؤال ببرد. محمدجواد ظریف که به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی‌رتبه ترکیه به آنکارا سفر کرده است، پس از دیدار و گفت: وگو با مقامات این کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است، گفت: معتقدیم امریکا نمی‌تواند روابط سایر کشور‌ها را تحت کنترل خود داشته باشد. هیچ وقت یک کشور نمی‌تواند برای حفظ دیدگاه‌های برخی عناصر داخلی آن کشور منافع سایر کشور‌ها را قربانی کند. ظریف یادآورشد: شاید برای خیلی‌ها جالب توجه باشد که در سال گذشته روابط اقتصادی ایران با کشور‌هایی کاهش پیدا کرده است، اما امریکایی‌ها همچنان به فروش‌شان به ایران ادامه داده‌اند. رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: این نشان‌دهنده سیاست منافقانه امریکا است. ما مشکلی برای تجارت با شرکت‌های امریکایی نداریم، اما به امریکا هم اجازه نمی‌دهیم که تجارت ما را با سایر کشور‌ها زیر سؤال ببرد یا آن را متأثر کند. وزیر امور خارجه اظهار کرد‌: کل جهان مخالف اقدامات غیرقانونی امریکا است. این اقدامات مخالف قطعنامه‌های شورای امنیت است و حتماً باید جلوی این اقدامات بایستیم.

راه‌حل ظریف برای ادلب
وضعیت ادلب و تحولات سوریه، محور اصلی دیگر مذاکرات ظریف با مقام‌های ترکیه در آنکارا بود. وزیر خارجه ایران که پیش از سفر به آنکارا گفته بود که ایران درباره وضعیت ادلب نگرانی جدی دارد در ملاقات با همتای ترکیه‌ای خود، نگرانی‌ها در این باره را به او منتقل کرد. بر اساس گزارش یورو نیوز، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره آمادگی‌های نظامی ترکیه در شرق فرات گفت: «ما از نگرانی‌های دوستان‌مان در ترکیه نسبت به تهدیدات کاملاً مطلع هستیم و همواره به دوستان در منطقه اعلام کرده‌ایم بهترین راه برای حفظ امنیت همه کشور‌های منطقه استقرار ارتش سوریه در مرز‌ها با ترکیه و اطمینان از عدم هرگونه تعرض و حرکت تروریستی علیه دولت و مردم ترکیه از سمت سوریه است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
0
0
مسلمانان باید در مقابل دشمن دوست وبرادر یکدیگر باشند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار