کد خبر: 951851
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۱
دیماه سال گذشته، درست زمانی‌که هنوز سه ماه از سال تحصیلی جاری نگذشته بود استاندار کردستان با تأکید بر اینکه مدارس تخریبی، پرخطر و غیرایمن استان باید تعطیل شوند، گفت: «تا زمانی که این مدارس ایمن‌سازی می‌شوند، دانش‌آموزان آن‌ها در مکان‌های استاندارد و مناسب ساماندهی شوند.»
محمدرضا هادیلو
سرويس ايران جوان آنلاين: گویی بحث مدارس خشتی و گلی به یک بازی تکراری و بی‌نتیجه برای مسئولان تبدیل شده است. موضوعی که هر سال و با به پایان رسیدن سال تحصیلی در مورد جمع‌آوری آن‌ها قول‌هایی داده می‌شود و بعد به دست فراموشی سپرده می‌شود تا شروع سال بعد و اتفاقات و حوادث مرتبط با آن و قول و وعده‌های جدید و تکرار این دور باطل. بر همین اساس حالا باز هم معاون فنی و نظارات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از جمع‌آوری مدارس خشتی و گلی تا شهریورماه امسال خبر داده و در اجرایی نشدن آن همین بس که در دیماه سال قبل و در استان کردستان زمانی که استاندار گفت: «مدارس تخریبی، پرخطر و غیر ایمن استان باید تعطیل شوند.» به فاصله یک هفته مدیرکل آموزش و پرورش استان اعلام کرد که «اجرای دستور استاندار برای تعطیلی مدارس تخریبی، پرخطر و غیر ایمن کردستان امکانپذیر نیست.»

دیماه سال گذشته، درست زمانی‌که هنوز سه ماه از سال تحصیلی جاری نگذشته بود استاندار کردستان با تأکید بر اینکه مدارس تخریبی، پرخطر و غیرایمن استان باید تعطیل شوند، گفت: «تا زمانی که این مدارس ایمن‌سازی می‌شوند، دانش‌آموزان آن‌ها در مکان‌های استاندارد و مناسب ساماندهی شوند.» بهمن مرادنیا با درخواست از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مبنی بر تخصیص اعتبارات لازم برای ساخت و تجهیز این مدارس در سال آتی، اضافه کرد: «در خصوص تأمین زمین مورد نیاز نیز نباید منتظر سال تحصیلی آینده باشیم، بلکه باید در نزدیک‌ترین زمان، این مدارس ساخته شده و در صورت عدم تخصیص زمین بزرگ مناسب می‌توان به جای یک مدرسه ۱۵ کلاسه، دو مدرسه شش کلاسه را در وسعت کمتری احداث کرد.» وی با تأکید بر تعطیلی مدارس پرخطر و غیرایمن، دلیل این امر را اهمیت جانی دانش‌آموزان عنوان کرد. هنوز یک هفته از حرف‌ها و درخواست استاندار نگذشته بود که مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان اعلام کرد: «اجرای دستور استاندار برای تعطیلی مدارس تخریبی، پرخطر و غیر ایمن کردستان امکانپذیر نیست.» رشید قربانی گفت: «شاید امکان تعطیلی دو مدرسه وجود داشته باشد، اما در کل اجرای دستور استاندار امکانپذیر نیست. تصمیم ما این است، که در مناطق روستایی جهت جلوگیری از تحصیل دانش‌آموزان در مدارس تخریبی، منزل استیجاری یا مسجدی برای آنان پیدا و در نظر گرفته شود! در سطح شهر نیز مدارس تخریبی تخلیه و مدارس یک‌شیفته، دو شیفته شود که این هم مقدور نیست.» به گفته این مسئول ۳ هزار و ۷۰۰ ساختمان متعلق به آموزش و پرورش در استان وجود دارد که ۳۰ درصد از این ساختمان‌ها دارای فضای غیراستاندارد هستند و ۲۳۷ مدرسه پرخطر در کردستان وجود دارد که تخریب و نوسازی این تعداد مورد نظر نیازمند حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

تحصیل زیر سقف‌های لرزان

حالا پس از گذشت حدود پنج ماه از دستور استاندار کردستان و خواست اولیا مبنی بر تعطیلی مدارس پرخطر و تخریبی هیچ اتفاقی رخ نداده و مشخص نیست وعده‌های مسئولان چه زمانی رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. با این حال یکبار دیگر معاون فنی و نظارات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از جمع‌آوری مدارس خشتی وگلی تا شهریورماه امسال خبر داده و اعلام کرده که اعتبارات لازم برای ساخت مدرسه جدید به جای این فضا‌ها به استان‌ها ابلاغ می‌شود. داریوش ورناصری جایگزینی سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد را نیز یکی از اولویت‌های مهم سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس عنوان کرده و گفته: «۵۰ درصد هزینه آن را تأمین و مابقی از سوی استان‌ها تأمین می‌شود.» وی با اشاره به اینکه سیستم‌های بخاری نفتی و گازی که غیراستاندارد هستند باید با اولویت جایگزینی از مدارس خارج شوند، ادامه داد: «احداث مدارس سبز، صنعتی‌سازی فضا‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام از مهم‌ترین سیاست‌های اصلی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است.» به هرحال این حرف‌ها هم در لیست وعده‌های قبلی ثبت می‌شود تا همه منتظر بمانند و ببینند چه وقتی عملی می‌شود. اما فراموش نشود که دانش‌آموزان در مدارسی درس می‌خوانند که هر لحظه امکان سقوط سقف بر سرشان وجود دارد. هم اکنون ۳۰ درصد از مدارس استان کردستان استاندارد و ایمنی لازم را ندارند و نباید دانش‌آموزان در آن حضور پیدا کند، اما به‌دلیل کمبود فضا‌های آموزشی همچنان به اجبار در حال استفاده از این مدارس و به نوعی آبستن پلاسکویی دیگر هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار