کد خبر: 951486
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
گفت و گوی "جوان آنلاین" با کارشناس و پیشکسوت داوری
اشتباهات داوری در چند بازی گذشته در روز‌هایی که هر چه به انتهای فصل نزدیک می‌شویم و هر بازی حکم یک فینال را دارد باعث شده تا صدای اعتراض بسیاری از مربیان شنیده شود. این در حالی است که با توجه به اتفاقات پیش آمده و حساسیت بازی های انتهای فصل ، شائبه تبانی در خر بازی به گوش می رسد.
سرویس ورزرشی جوان آنلاین – وحید صابری: محمد ریاحی کارشناس و پیشکسوت داوری در گفت وگو با "جوان آنلاین" در باره قضاوت داوری در چند بازی اخیر با توجه به حساسیت دیدار‌ها در پایان فصل گفت: در همه جای دنیا برای اینکه داوران را وارد دنیای حرفه‌ای کند در یک فصل درچند بازی همراه با چند داور با تجربه قضاوت را بر عهده می‌گیرد. به شخصه معتقدم که همان طور که یک بازیکن ذاتا می‌تواند بازیکن خوبی باشد در داوران هم این قضیه صدق می‌کند. یک داور هر چند مدارک آکادمی داشته باشد لزوما نمی‌تواند داور خوبی باشد. برای همین داور‌ها همه باید یه شمه ذاتی داوری داشته باشند تا داور خوبی باشند.
ریاحی: گل اول استقلال به سپاهان کاملا درست بودوی افزود: صادقانه می‌گویم با توجه به حساسیت بازی‌ها در روز‌های پایانی فصل اگر کمی تدبیری نیاندیشیم قطعا در هر بازی جنجال را شاهد خواهیم بود. مثلا در پرسپولیس شجاع خلیل زاده بازیکن فوق العاده حرفه‌ای و تکنیکی است، اما به لحاظ اخلاقی در بازی، صفر است. دیداری نیست که این بازیکن به داور اعتراض نکند. فوتبال ما متاسفانه روی به این بدعت آورده ما بعد‌ها ضررش را در بازی‌های آسیایی و جام هانی خواهیم دید همان طور که سال گذشته پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان دید.
پیشکسوت داوری در ادامه خاطر نشان کرد: ما باید ابتدا در خود باشگاه فرهنگ بازی کنیم. یک بازیکن تحت هیچ شرایطی نباید با داور بازی اعتراض کند. باشگاه‌ها باید قانون جریمه مالی کارت زرد و قرمز را عملی کنند و هر بازیکنی که بی خودی و به خاطر اعتراض کارت می‌گیرند را جریمه کنند تا کم کم این بدعت نابجا از بین برود. از طرف دیگر کمیته انظباطی هم باید قانونی در حمایت از داوران اجرا کند تا هربازیکنی نتواند به داوری اعتراض بی جا داشته باشد. متاسفانه عملکرد ضعیف حسن زاده باعث شده تا برخی بازیکنان سرکش شوند و در زمین هر کاری علیه داور بخواهند انجام دهند.
ریاحی در ادامه خاطر نشان کرد: درباره داروی چند بازی اخیر فصل گفت: در دیدار استقلال و سپاهان متاسفانه گل اول را زاهدی فربه عنوان داور مرتکب اشتباه شد چرا که آن گل به هیچ وجه مردود نبود و صراحتا می‌گویم که اشتباه داوری باعث شد تا گل سالم استقلال مردود اعلام شود یا در بازی پرسپولیس و سایپا در دقایق پایانی داور به اشتباه کرنری که به سود سایپا باید گرفته می‌شد تا اوت به سود پرسپولیس گرفت تا اعتراض علی دایی را در پی داشته باشد. البته من به شخصه من او را قبول دارم و هر وقت قضاوت می‌کند، واقعاً از قضاوتش لذت می‌برم امادر این صحنه اشتباه فاحشی داشت.
وی افزود: در کل باید گفت برخی خطا‌ها جزئی از فوتبال است، اما متاسفانه برخی صحنه ها،داوران ما اشتباهاتی می‌کنند که غیر قابل بخشش است. به شخصه شائبه تبانی را رد می کنم اما باید اذعان داشت که اشتباهات داوران محرز است و نمی تواند دفاع کرد. معتقدم کمیته داوران در این روز‌های پایانی فصل باید داوران با تجربه‌تر را برای قضاوت انتخاب کنند یا اینکه در هر بازی از داور پنجم هم استفاده شود تا کمتر شاهد جنجال و حاشیه باشیم.
ریاحی در پاسخ به این سئوال که چرا داور پنجم در صحنه گل مردود استقلال به داور وسط کمک نکرد اظهار داشت:ببینید داور پنجم طبق آئین نامه فقط وفقط برای عبور توپ از خط دروازه می‌تواند به داور کمک کند البته در برخی استثنا‌ها و در صحنه‌ای که صدرصد در موقعیت گلی داور زمین اشتباه کند می‌تواند به داور فقط مشورت دهد در غیر این صورت وظیفه او چیز دیگری است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار