کد خبر: 951437
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
پادشاهی عربستان سعودی در موضعی رسمی از اقدامات شورای نظامی انتقالی سودان حمایت و اعلام کرد که در کنار مردم این کشور است. امارات و بحرین هم در تبعیت از سیاست‌های ریاض در منطقه، حمایت خود را از تحولات جدید سودان اعلام کردند؛ مثلثی که به نظر می‌رسد، در پشت پرده تحولات سیاسی سودان نقش مؤثری داشته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در پی تحولات ناگهانی در سودان و کودتای ژنرال‌های ارتش علیه عمر البشیر، رئیس‌جمهور سابق این کشور، رد پای برخی رژیم‌های عربی منطقه در این ماجرا به چشم می‌خورد. عربستان که در روز‌های اول کودتا در سودان، چراغ خاموش حرکت می‌کرد روز یک شنبه موضع رسمی خود را علنی کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، ریاض در اولین واکنش رسمی از زمان عزل عمر البشیر ضمن اعلام حمایت خود از اقدامات شورای نظامی انتقالی در سودان تأکید کرد، «در کنار مردم سودان است». همچنین ریاض از سودانی‌ها خواست منافع ملی را در اولویت قرار دهند. خبرگزاری واس گزارش داد: سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان دستور ارائه کمک‌های بشردوستانه شامل دارو، فرآورده‌های نفتی و گندم به سودان را صادر کرده است.
بلافاصله پس از موضع‌گیری رسمی عربستان درباره تحولات سودان، کشور‌های امارات و بحرین هم که تابع سیاست‌های ریاض هستند حمایت خود را از انتقال قدرت در سودان اعلام کردند. وزارت خارجه امارات نیز دیروز در بیانیه‌ای حمایت خود را از عبدالفتاح برهان، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان اعلام کرده و انتصاب او و تشکیل شورای نظامی انتقالی را «اقدامی در راستای عمل به خواسته‌های سودانی‌ها» دانست. در این بیانیه تأکید شد: «ابوظبی با دقت بسیار تحولات سودان را دنبال می‌کند و به توانمندی سودانی‌ها و ارتش ملی این کشور در حل چالش‌ها اطمینان دارد». امارات ابراز امیدواری کرد که اقدامات شورای نظامی انتقالی موجب برقراری امنیت و ثبات در سودان شود. از سوی دیگر، حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین بر همبستگی کشورش با ملت سودان و ایستادگی در کنار شورای نظامی انتقالی جهت تحکیم امنیت و صلح در سودان تأکید کرد. طبق گزارش خبرگزاری بحرین (بنا)، شاه بحرین همچنین «مواضع ثابت سودان و علاقه دائمی آن برای اقدام مشترک عربی و حمایت از امنیت و ثبات منطقه» را ستود.
حمایت علنی عربستان و امارات از کودتاچیان سودان در حالی است که در روز‌های اخیر، اخبار زیادی درباره حمایت‌های مالی سعودی‌ها و امارات از ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیرو‌های ارتش شرق لیبی برای حمله به طرابلس پایتخت لیبی منتشر شده است. شروع اعتراضات سودان و متعاقب آن کودتا در این کشور، چند ماه پس از آن انجام شد که عمر البشیر، تعدادی از نیرو‌های نظامی سودانی را از ائتلاف سعودی در جنگ یمن خارج کرد و در اقدامی بی‌سابقه به عنوان اولین رهبر کشور عربی به سوریه سفر و با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. این اقدامات سبب نگرانی سعودی‌ها شد. عربستان سعودی و امارات که در هشت سال گذشته نتوانسته‌اند در بحران سوریه موفقیتی کسب کنند تلاش دارند با تمرکز بر شمال آفریقا و پیروزی در لیبی و سودان بتوانند بخشی از شکست‌های خود در منطقه را جبران کنند.
روزنامه رأی‌الیوم هم در گزارشی درباره تحولات سودان پیش‌بینی کرد که از تحولات سودان رنگ و بوی دخالت امریکا و متحدان آن در حاشیه خلیج فارس شنیده می‌شود، به‌خصوص عربستان می‌تواند پشت پرده این تغییرات سریع باشد.

حمایت امریکا
امریکا هم که در یک جبهه واحد با سعودی‌ها قرار گرفته است از آنچه این روز‌ها در سودان می‌گذرد، استقبال کرد. به گزارش شبکه اسکای نیوز، کاردار امریکا در سودان روز یک شنبه از نقش شورای نظامی انتقالی سودان در تحقق ثبات در این کشور استقبال کرد. استفان کاستیس، کاردار سفارت امریکا در خارطوم با محمد حمدان دقلو، معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان دیدار کرد. طبق گزارش خبرگزاری سودان (سونا)، دقلو در این دیدار، کاردار امریکا را در جریان تحولات سودان و دلایلی که منجر به تشکیل شورای نظامی انتقالی شد، قرار داد. کاردار امریکا نیز از ایفای نقش شورای نظامی در تحقق ثبات و امنیت قدردانی و بر ضرورت استمرار همکاری بین دو طرف و تقویت روابط سودان و امریکا تأکید کرد.

تثبیت دولت کودتا
همزمان با حمایت‌های رژیم‌های عربی از کودتای ژنرال‌ها در سودان، شورای نظامی این کشور جایگاه خود را تثبیت کرد. شورای نظامی انتقالی سودان با وجود درخواست مردم و معارضان این کشور برای انتقال قدرت به دولت مدنی، اعضای این شورا را اعلام کرد. به گزارش شبکه الجزیره، طبق اعلام شورای مذکور، اعضای این شورا متشکل از رئیس شورا و معاون وی و نیز هشت نفر از افسران نظامی و پلیس است. اعضای شورای مذکور دیروز مقابل عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای انتقالی سوگند یاد کردند. موسی فکی، رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا گفت که شورای صلح و امنیت این اتحادیه امروز (دوشنبه) نشستی را درباره سودان برگزار می‌کند. فکی شورای نظامی سودان را به گفت‌وگو با گروه‌های سیاسی و مدنی برای پیشبرد مرحله انتقالی فراخواند و گفت: «ما آماده سفر به سودان برای کمک به مذاکره در خصوص مرحله انتقالی هستیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار