کد خبر: 951369
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
کیانوش رستمی در حالی تنها در فاصله چند روز مانده به مسابقات قهرمانی آسیا از حضور در این رقابت‌ها انصراف داده است که به نظر می‌رسد دلایل این موضوع چیزی فراتر از عدم حمایت فدراسیون از او باشد.
سرویس ورزشی جوان آنلاین: تیم ملی وزنه‌برداری ایران در حالی چند روز دیگر در مسابقات قهرمانی آسیا از ۲۹ فروردین تا ۸ اردیبهشت ماه در شهر نانگبوی چین روی تخته خواهد رفت که ترکیب نهایی تیم اعزامی، ۱۹ اسفندماه سال گذشته از سوی محمدحسین برخواه، سرمربی تیم ملی اعلام شد و نام کیانوش رستمی نیز به عنوان یکی از نمایندگان دسته ۹۶ کیلوگرم کشورمان به چشم می‌خورد.

در حالی که این رقابت‌ها به عنوان یکی از مراحل کسب سهمیه المپیک وزنه‌برداری به حساب می‌آید و وزنه‌برداران می‌توانند به عنوان یکی از مراحل ۶ گانه کسب سهمیه در آن امتیازات لازم را جمع‌آوری کنند، اما رستمی چند روز قبل اعلام کرد که به دلیل عدم حمایت‌های لازم از سوی فدراسیون وزنه‌برداری و تنها چند روز مانده به مسابقات در این مسابقات شرکت نخواهد داشت؛ اما واقعا دلیل عدم حضور رستمی این است یا ماجرای دیگری در میان است.

با یک حساب سرانگشتی ساده می‌توان به نتایج جالبی در این مورد رسید که خیلی هم نیاز به کنکاش ندارد.

رستمی در حالی خیلی راحت از عدم اعزام خود به رقابت‌های قهرمانی آسیا سخن به میان آورده است که تنها چند روز تا آغاز مسابقات مانده است و عملا دست کادرفنی را در حنا گذاشت تا با توجه به عدم آمادگی و مصدومیت سهراب مرادی، برخواه نتواند یک وزنه‌بردار شش دانگ دیگر را عازم مسابقات کند؛ چه بسا که اگر رستمی زودتر این موضوع را به اطلاع فدراسیون و کادرفنی رسانده بود می‌توانستند روی نفرات دیگر تمرکز کنند.





اما موضوع مهم‌تر اینکه همین چند ماه پیش بود که کیانوش رستمی به دلیل عدم اعلام نامش در بین نفرات اعزامی به تورنمنت قطر (قطر کاپ) که آنهم به عنوان یکی از مراحل گزینشی المپیک بود، فدراسیون وزنه‌برداری را به باد انتقاد گرفت و آسمان به ریسمان بافت که با غرض‌ورزی نام او را در فهرست نفرات اعزامی قرار نداده‌اند؛ موضوعی که بیرانوند، دبیر فدراسیون در واکنش به آن گفت که هر قدر با رستمی تماس گرفته‌اند جوابی نداده و دسترسی برای پیدا کردن او به منظور تمایل یا عدم تمایلش به حضور در این مسابقات نداشته‌اند.

اما موضوع جالب‌تری که می‌توان به آن نیز توجه کرد رقابت رستمی با حریفانش در این میدان آسیایی است. با یک حساب سرانگشتی اگر رقبای درجه دوم را کنار بگذاریم و در غیاب سهراب مرادی به عنوان رکورددار جهان در این دسته، تیان تائوی چینی و فارس الباخ قطری دو رقیب اصلی رستمی در این میدان آسیایی هستند. با مقایسه آخرین رکورد‌های این ۳ وزنه‌بردار در میادین رسمی به نتایج جالب توجهی می‌رسیم.

کیانوش رستمی در سال ۲۰۱۹ در ۲ تورنمنت به میدان رفته است؛ جام پادشاهی تایلند و فجر کاپ. رستمی در تایلند با ۱۶۰ یکضرب و ۲۱۱ دوضرب، با مجموع ۳۷۱ کیلوگرم اول شد؛ هر چند یک حمله ناموفق هم ربه رکورد جهانی سهراب مرادی داشت که ناکام ماند. وی در جام فجر هم با رکورد ۱۷۲ یک ضرب، ۲۲۰ دوضرب و مجموع ۳۹۲ کیلوگرم سه طلا گرفت و قهرمان شد.

البته رستمی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا که نخستین حضورش را در دسته جدید تجربه می‌کرد اوت کرد.

رکورددار جهان در این دسته سهراب مرادی است که در مسابقات جهانی ترکمنستان موفق شد در یک ضرب ۱۸۶ کیلوگرم، در دوضرب، ۲۳۰ کیلوگرم و در مجموع ۴۱۶ کیلوگرم را مهار کند.





رستمی با تصمیماتی که در این سال‌ها گرفته است نشان داده که ورزشکار بسیار باهوشی است و زیرکانه تصمیم‌گیری می‌کند پس نباید انتظار داشته باشیم که این وزنه‌بردار باتجربه و عنوان‌دار به راحتی یک فرصت گزینشی المپیک را از دست بدهد. پس نمی‌توان انتظار داشت این انصراف اتفاقی بوده باشد...

و، اما عملکرد حریفان رستمی در میادین اخیر چطور بوده است؟

تیان تائوی چینی به عنوان یکی از رقبای قدیمی رستمی در دسته ۸۵ کیلوگرم که او نیز تغییر وزن داده و به یک دسته بالاتر آمده است در مسابقات قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۸ به رقابت با سهراب مرادی پرداخت که با ۱۸۱ یکضرب، ۲۲۶ دوضرب و مجموع ۴۰۷ کیلوگرم در مقایسه با ۴۱۶ کیلوگرم مرادی به مدال نقره رسید. بعد از این رقابت‌ها تیان تائو در تورنمنت دیگری به میدان نرفته است و به نظر می‌رسد برای گذراندن ۶ گزینشی المپیک حساب ویژه‌ای روی مسابقات قهرمانی آسیا در کشورش بازکرده است و می‌توان حضور این وزنه‌بردار ۲۵ ساله چینی را با توجه به میزبانی کشورش از مسابقات قهرمانی آسیا قطعی و شانس قهرمانی او را عملا بالا دانست.

اما دومین حریف آسیایی سرسخت رستمی کسی نیست به غیر از پدیده جوان این روز‌های دسته ۹۶ کیلوگرم وزنه‌برداری؛ فارِس الباخِ قطری.

فارِس بعد از نایب قهرمانی در بازی‌های آسیایی جاکارتا، پایین‌تر از مرادی با ۱۶۶ یکضرب، ۲۱۵ دوضرب و مجموع ۳۸۱ کیلوگرم در تورنمنت بعدی که به میزبانی کشورش برگزار شد روند رو به رشد قابل توجهی داشت به طوری که با ۱۷۲ یک‌ضرب، ۲۲۵ دوضرب و مجموع ۳۹۷ کیلوگرم به عنوان قهرمانی دست یافت.

با مقایسه رکورد‌های این ۳ وزنه‌بردار باید تیان تائو را با مجموع ۴۰۷ کیلوگرم شانس اول قهرمانی، فارِس الباخ را با ۳۹۷ کیلوگرم شانس دوم و کیانوش رستمی را با ۳۹۲ کیلوگرم شانس سوم دانست.

با توجه به زیرکی که از رستمی سراغ داریم و اینکه هیچ تصمیم وی بی‌دلیل نیست، بدون شک این وزنه‌بردار با ۲ طلا و نقره المپیک و ۳ مدال طلا و نقره جهان هیچ‌گاه نمی‌خواهد اعتبار خودش را در رقابت با حریفان آسیایی از دست رفته ببیند به همین دلیل به نظر می‌رسد در حرکتی زیرکانه از حضور در آسیایی انصراف داد تا علاوه بر گریز از ناکامی احتمالی در چین، ضمن تحت فشار قرار دادن فدراسیون، فراری روبه جلو داشته باشد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار