کد خبر: 950930
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۱
بدگمانی‌ها به سلامت خانواده آسیب می‌زند
نوع نگرش و تفکر همسران نسبت به یکدیگر باعث انواع گمانه‌زنی‌های درست و غلط می‌شود. اگر هر یک از زوجین قبل از ازدواج در محیطی ناامن و پر از تشویش و دروغ بزرگ شده باشند دچار حالت‌های روانی نامتعادل خواهند شد و مسلماً در تشکیل خانواده و بنیانگذاری آن با مشکل مواجه خواهند شد.
لیلا معینی *
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: مسلماً در جامعه اولین نهاد اجتماعی و پایه‌گذار‌ترین پایگاه اجتماعی هر فرد خانواده است. هرگونه تزلزل و فروپاشی در خانواده به صورت بسیار مستقیم بر جامعه‌ای که در آن زندکی می‌کنیم تأثیر دارد. بله موضوع این است که زن و شوهر‌ها در زندگی مشترک گاهی دچار تردیدها، شک‌ها و گمانه‌زنی‌هایی می‌شوند که نه تنها زندگی مشترک را به جهنم تبدیل می‌کند بلکه باعث می‌شود صمیمیت، مودت و الفت در میان آن‌ها نیز از میان برود. 

نوع نگرش و تفکر همسران نسبت به یکدیگر باعث انواع گمانه‌زنی‌های درست و غلط می‌شود. اگر هر یک از زوجین قبل از ازدواج در محیطی ناامن و پر از تشویش و دروغ بزرگ شده باشند دچار حالت‌های روانی نامتعادل خواهند شد و مسلماً در تشکیل خانواده و بنیانگذاری آن با مشکل مواجه خواهند شد. اگر زوجین در محیط‌هایی مانند فضای مجازی بدون در نظر گرفتن چارچوب اخلاقی و فرهنگی وارد شوند این محیط‌ها باعث مشکلات بسیار زیاد در زمینه‌های عاطفی، روانی و اخلاقی می‌شود و طرف مقابلشان که همسرشان است دچار سوءبرداشت، تفکر غلط یا سوءظن خواهد شد.

عامل دیگری که در پایه‌گذاری شک می‌تواند دخیل باشد نوع رفتار‌های شک برانگیز است. مثلاً صحبت نکردن در حضور همسر، مخفی‌کاری‌های بی‌مورد و فضای خانواده همراه با زیر سؤال بردن همدیگر، یعنی فرد در هر شرایطی باید به طرف مقابل پاسخگو باشد؛ در این شرایط فضایی ناآرام و نامطمئن در خانواده ساخته‌ایم و به تبع آن مخفی‌کاری‌ها و پنهان‌کاری‌ها خودشان باعث شک و تردید بیش از پیش می‌شوند. در برخی موارد نحوه تربیت کودکان در خردسالی باعث می‌شود آن‌ها در بزرگسالی دچار شک و تردید شوند. مثلاً والدین هرکدام دیگری را متهم می‌کنند و برای مثال می‌گویند: «همه زنان قابل اعتماد نیستند.» یا می‌گویند: «همه مردان را نباید آزاد گذاشت.» کودکی که در این محیط رشد می‌کند به صورت اکتسابی می‌آموزد که همه مردان و همه زنان دچار مشکل هستند و نباید به آن‌ها اعتماد کرد و چنین خانواده‌ای روی لبه تیز تیغ سوءظن حرکت می‌کند.

عامل دیگری که باعث شک می‌شود ازدواج ناموفق و طلاق، چه در مورد خود فرد و چه محیط اطراف و چه دوستان و آشنایان اوست و الگو برداری از رفتار‌های آن‌ها می‌تواند تجربه‌ای غلط به فرد بیاموزد.
گمانه‌زنی‌ها و سوءظن‌ها در زندگی محصول محیط خانوادگی، محیط فرهنگی، نوع تربیت، نوع رفتار در خانواده و نوع استفاده از فضای مجازی و وسایل ارتباطی است؛ پس آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش رفتار‌های صحیح و بررسی مؤلفه‌های رضایتمندی زناشویی می‌تواند در ایجاد محیطی آرام و عاری از هرگونه سوءظن و شک و تردید مؤثر باشد.

*استاد دانشگاه و روانشناس عمومی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار