کد خبر: 950750
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
مسئول روابط عمومی و ارتباطات هلال احمر می‌گوید کمک‌های روسیه به‌صورت زمینی در راه است، اما او می‌گوید این محموله‌ها بیشتر اقلام غذایی، آن‌هم به صورت محدود است که نمی‌تواند نیاز‌های سیل‌زدگان را برآورده سازد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: سیل بیش از ۲۰ استان کشورمان را در برگرفته و کمبود امکانات روند امدادرسانی به سیل‌زدگان را کند کرده است. در این میان، خبری از امدادگران بین‌المللی نیست. ترکیه، آلمان، کویت و فرانسه تاکنون محموله‌های کمک‌رسانی خود را ارسال کرده‌اند که به گفته آقای اسماعیل رمضان‌زاده، مسوول روابط عمومی و ارتباطات هلال احمر کمک‌های روسیه به‌صورت زمینی در راه است، اما او می‌گوید این محموله‌ها بیشتر اقلام غذایی، آن‌هم به صورت محدود است که نمی‌تواند نیاز‌های سیل‌زدگان را برآورده سازد.


او می‌گوید: هر اتفاقی در هر کجای دنیا می‌افتد
هلال احمر ایران کمک می‌کند و به همین ترتیب هر اتفاقی هم داخل ایران بیفتد کشور‌های دیگر کمک می‌کنند؛ اما در پی سیل‌های اخیر در ایران نه فدراسیون بین‌المللی هلال احمر و نه هلال احمر کشور‌های دیگر کمک نقدی به ما نکردند و متأسفانه این امکان
وجود ندارد.

نیاز هلال احمر ناوگان امدادی است نه اقلام غذایی

رمضانی در ادامه با تشکر از کشور‌هایی که محموله‌های امدادی ارسال کرده‌اند این را هم تأکید کرد که «اقلام غذایی و برخی دیگر از کمک‌های امدادی جوابگوی سیل‌زدگان ایران نیست، چرا‌که نیاز ایران ناوگان امدادی و تجهیزات لجستیک است.»

هلال احمر تنها ۲۴‌هلی‌کوپتر امدادی دارد که آن‌ها هم نیاز به به‌روز‌رسانی دارند. به گفته رمضانی «یک سال است که می‌خواهیم سه تا هلی‌کوپتر بخریم و پولش نیز موجود است، اما نمی‌توانیم.»

هر زمانی که در سراسر جهان شاهد سوانح و فجایع زیست‌محیطی باشیم، صلیب سرخ جهانی کمک‌هایش را ارسال می‌کند و به مناطق در بحران نیرو می‌فرستد. این سازمان وظیفه دارد به مردم بی‌پناه بدون هیچ تبعیضی از لحاظ طبقه، رنگ، عقیده و ملیت خدمت کند، اما دلیل اینکه صلیب سرخ و کشور‌ها برای کمک به سیل‌زدگان ایران آستین بالا نزده‌اند چیست و چرا ایران در سیل تنها مانده است؟ جوابی که باید آن را در توییت وزیر امورخارجه ایران جست‌وجو کرد. آنجا که ظریف ممانعت آمریکا برای دسترسی ایران به کمک‌های بین‌المللی را «نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و دستور دیوان بین‌المللی دادگستری» و یک «تروریسم اقتصادی» خواند.

آقای بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه هم از نهاد‌های بین‌المللی خواست که در این زمینه «اقدامات عاجل» انجام دهند و «به‌ویژه در شرایط کنونی که کمبود برخی تجهیزات مانند بالگرد‌ها محسوس است و تأمین این تجهیزات با مشکل مواجه شده است» به ایران کمک کنند. او گفت: «آمریکا باید پاسخگوی همه عواقب اقدام خود در ممانعت از کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده ایران باشد.»

رعنا کسو، سخنگوی IFRC، فدراسیون صلیب سرخ و هلال احمر جهانی، در بیروت در گفت‌وگو با «یورونیوز» درباره کمک صلیب سرخ به ایران گفته است: نزدیک به پانصد هزار فرانک سوئیس (معادل ۵۷۵/۵۰۰ دلار) برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی در نظرگرفته‌ایم. این بودجه بدون هرگونه پیش‌شرطی به سه هزار خانواری تحویل می‌شود که خانه و کاشانه خود را در سیل از دست داده‌اند. این تنها آغاز کار ما با هلال احمر ایران است و بی‌شک کمک‌های بیشتری نیز صورت خواهد گرفت.

اما او در پاسخ به این سؤال که با توجه به تحریم‌های آمریکا چگونه می‌خواهید به سیل‌زدگان کمک مالی کنید، گفت: قصد ندارم وارد روند پیچیده پرداخت کمک‌های مالی بشوم!

یک دلار هم کمک خارجی دریافت نکرده‌ایم

هرچند که علاوه‌بر صلیب سرخ، اتحادیه اروپا نیز گفته است یک‌و‌نیم میلیون یورو برای سیل‌زدگان ایران تخصیص داده است؛ اما رمضانی در گفت‌وگو با «صبح‌نو» تأکید کرد که «تاکنون یک دلار هم کمک خارجی دریافت نکرده‌ایم.» او گفت: «به‌دلیل مشکلات تبادلات مالی ایرانیان خارج از کشور امکان کمک کردن ندارند و هر کانال مالی که ما ایجاد می‌کنیم بلافاصله بلاک می‌شود.»

ایجاد یک کانال مالی بانکی برای کمک به سیل‌زدگان

حال به گفته اوگوچی دنیلز، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان متحد سازمان ملل دست به‌کار شده است تا راهی را برای ورود کمک‌های نقدی به ایران پیدا کند.
«دنیلز» روز گذشته در نشست خبری با موضوع مناطق آسیب‌دیده از سیل و بهر‌ه‌گیری از کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی که به میزبانی وزارت کشور برگزار شد، گفت: سازمان ملل یک کانال مالی بانکی مشخصی را برای کمک‌های نقدی به ایران تأسیس کرده است.

وی ادامه داد: کانال مالی مشخصی را سازمان‌ملل توانسته تأسیس کند که کمک‌های مالی نقدی را به ایران برساند. این نتیجه تلاش‌هایی است که در مقر سازمان ملل توسط همه آژانس‌های این سازمان شده است و مقام‌های درجه اول سازمان ملل موفق شدند کمک‌ها را از طریق این کانال مالی به ایران برسانند.

«دنیلز» تصریح کرد: بخشی از اقلامی هم که به ایران می‌رسد به این صورت است که سازمان ملل از خارج خریداری می‌کنند و به ایران می‌رسانند و نمونه‌هایی هم مثال زده شد که از طریق هوایی به ایران وارد می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دبیرکل سازمان‌ملل در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران سکوت کرده است گفت: سازمان ملل در گذشته از توافق هسته‌ای که با ایران صورت گرفته و اینکه ایران به این توافق پایبند بوده، به صورت مکرر حمایت خودش را اعلام
کرده است.

سازمان ملل: تحریم‌ها علیه ایران ظالمانه است

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان متحد در تهران این را هم اضافه کرد که سازمان ملل تأکید می‌کند که این تحریم‌ها عادلانه نیستند و ظالمانه هستند. همینطور نقشی که دادگاه لاهه در شکایت ایران از آمریکا داشته مثبت بوده است. در پایان بار دیگر تکرار می‌کنم تمام تلاش‌هایی که برای کمک‌رسانی به ایران برای اتفاقاتی که در سیل افتاده همه با حمایت بالاترین مقام سازمان ملل بوده است و همبستگی خود را با دولت ایران اعلام می‌کنم.

طبق این گزارش اوگوچی دنیلز، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان متحد در مقابل تکرار این سؤال که آیا سازمان ملل در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران سکوت کرده و پاسخ این سؤال تنها بلی یا خیر است، نیز بیان داشت: من قبلاً به این سؤال پاسخ داده‌ام!

پیش از این آمریکا حساب‌های هلال‌احمر را مسدود کرده و با این اقدام عملاً کمک‌رسانی از کشور‌های دیگر به مردم سیل‌زده را مختل کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار