کد خبر: 950700
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۳
نیرو‌های وابسته به ژنرال حفتر موسوم به «ارتش ملی لیبی» دیروز به یکباره از فرودگاه طرابلس عقب‌نشینی کردند و دولت امریکا هم که تا دیروز در قبال تحولات لیبی سکوتی تأمل‌برانگیز در پیش گرفته بود، خواستار مذاکره بین دولت مستقر در طرابلس با این ژنرال مورد حمایت عربستان و برخی دیگر از کشور‌های عربی شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، «ارتش ملی لیبی» به رهبری خلیفه حفتر دیروز از فرودگاه طرابلس عقب‌نشینی کرد؛ تحولی که یک روز بعد از تسلط این نیرو‌ها بر این فرودگاه رخ داد. دلیل این عقب نشینی اعلام نشده، ولی عقب‌نشینی نیرو‌های حفتر از فرودگاه طرابلس همزمان شد با درخواست دولت امریکا برای توقف حمله به طرابلس و شروع مذاکرات. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا روز دو شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، واشنگتن عمیقاً نگران درگیری‌ها در نزدیکی طرابلس است و می‌خواهد برای توقف جنگ مذاکره انجام بگیرد. پمپئو تأکید کرد: با شرکای بین‌المللی برای اعمال فشار بر رهبران لیبی برای بازگشت به میز مذاکراتی که با وساطت غسان سلامه، نماینده سازمان ملل در امور لیبی انجام خواهد گرفت، تلاش می‌کنیم. پمپئو در بیانیه خود آورده است: «صراحتاً اعتراض خود را به حمله نظامی که نیرو‌های خلیفه حفتر فرمانده نیرو‌های موسوم به ارتش ملی لیبی به طرابلس شروع کرده‌اند، اعلام کرده‌ایم و خواهان توقف فوری عملیات نظامی علیه پایتخت لیبی هستیم.» این موضع پمپئو در حالی ابراز شده که دولت امریکا از روز جمعه که نشست غیرعلنی فوق‌العاده شورای امنیت برای بررسی اوضاع لیبی تشکیل شد، موضع تند و تیزی علیه لشکرکشی حفتر نگرفته است. امریکا تا همین اواخر از دولت فایز السراج در طرابلس حمایت می‌کرد و هنوز هم در موضع‌گیری علنی از این دولت حمایت می‌کند، ولی نشانه‌هایی جدی از تغییر موضع غیر رسمی کاخ سفید حکایت دارد، به خصوص که امریکایی‌ها روز یک شنبه بخشی از نیرو‌های خود را موقتاً از غرب لیبی خارج کردند و دیروز هم در حالی که نیرو‌های حفتر به پشت دروازه‌های لیبی رسیده بودند، خواستار توقف اقدام نظامی و شروع مذاکرات شدند. کریم مزران، تحلیلگر شورای آتلانتیک روز جمعه ۸ آوریل گفته که در داخل دولت امریکا کسانی وجود دارند که به ایده «یک مرد قدرتمند در لیبی» اعتقاد دارند، هرچند که وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی امریکا چندان با این دیدگاه موافق نیستند. به گفته مزران، حفتر که تابعیت امریکا را دارد و دو سال هم در ویرجینیا زندگی کرده، در سال‌های اخیر به اروپایی‌ها و به‌خصوص فرانسه نزدیک بوده است و امریکایی‌ها نیز در سال‌های اخیر از او دور بوده‌اند. با این حال، رفتار امریکا در جریان حمله حفتر به طرابلس در هفته‌های اخیر می‌تواند نشان‌دهنده نزدیک شدن مجدد آن‌ها به حفتر باشد.

ریاض حامی حفتر، آنکارا مخالف
حفتر اواخر ماه مارس ۲۰۱۹ به عربستان سفر کرد و بعد از بازگشت از ریاض بود که فرمان حمله به طرابلس را صادر کرد. «محمد القنیدی» مسئول دستگاه اطلاعات نظامی نیرو‌های «البنیان‌المرصوص» وابسته به دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» می‌گوید که امارات، عربستان سعودی و مصر از پیشروی نیرو‌های حفتر به سمت طرابلس حمایت می‌کنند. القنیدی در مصاحبه با وبگاه «الخلیج آنلاین» گفت که «این سه کشور از خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان الکرامه با هدف به وجود آوردن «السیسی جدید» در لیبی حمایت می‌کنند». روس‌ها نیز به شدت از حفتر حمایت می‌کنند. روسیه روز یک شنبه مانع تصویب بیانیه‌ای در شورای امنیت شد که از نیرو‌های ژنرال حفتر می‌خواست پیشروی به سوی طرابلس، پایتخت لیبی، را متوقف کند. با این حال، ترکیه با حفتر مخالف است. وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تشدید خطرناک اوضاع در لیبی به دلیل عملیات نظامی علیه طرابلس، بسیار نگران‌کننده است. چنین تلاش‌هایی فقط به ساکنان غیرنظامی آسیب نمی‌رساند و بی‌ثباتی در کشور را بیشتر نمی‌کند، بلکه مانع از روند سیاسی سازمان ملل در لیبی می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار