کد خبر: 950439
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: روز سلامت فرصتی است تا همه مردم جهان در کنار هم برای پرداختن به یک دغدغه مشترک سلامتی تلاش کنند.

فرزام بیدارپور در گفت‌وگو‌ با خبرنگار جوان در سنندج با اشاره به ۱8 فروردین روز جهانی سلامت، اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت هر ساله، 7 آوریل را که مصادف با روز تاسیس سازمان جهانی بهداشت است، به عنوان روز جهانی سلامت جشن می‌گیرد.

وی با بیان اینکه، از سال 1950 سازمان جهانی بهداشت 7 آوریل (معادل 18 فروردین) روز تاسیس سازمان را به عنوان روز جهانی سلامت قرار داد، افزود: روز سلامت فرصتی است تا همه مردم جهان در کنار هم برای پرداختن به یک دغدغه مشترک سلامتی تلاش کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: سازمان جهانی بهداشت هر ساله یک موضوع خاصی را برای روز جهانی سلامت انتخاب می‌کند که امسال این موضوع را، پوشش همگانی سلامت عنوان کرده است.

بیدارپور بیان کرد: پوشش همگانی سلامت برای همه، در هر مکان با هدف سرمایه‌گذاری دولت‌ها در بخش سلامت و احیاء کردن مراقبت‌های اولیه سلامت، با اطمینان از اینکه همه افراد بتوانند خدمات بهداشتی کافی در هر مکان  و در هر زمانی که به آنها نیاز دارند مورد توجه سازمان بهداشت جهانی است.

وی با بیان اینکه رسالت روز جهانی بهداشت بالابردن آگاهی عموم مردم جهان، درباره موضوع خاص بهداشتی است که سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) آن را در رأس اولویت‌های بهداشتی سال قرار داده است، اذعان کرد: هدف این سازمان، فراهم کردن حداکثر امکانات بهداشتی و سلامتی برای همه انسان‌های روی زمین است.

وی با بیان اینکه سلامت ابعاد مختلفی از جمله سلامت جسم، روح و روان، سلامت اجتماع، سلامت زنان، مردان و کودکان و ... دارد، ادامه داد: مراقبت‌های اولیه بهداشتی و خدمات سلامت حق هر انسان ساکن روی کره زمین است که باید به آن دسترسی داشته باشد که امروزه علی‌رغم پیشرفت‌های چشمگیر پزشکی برخی از کشورهای افریقایی و آسیای جنوب شرقی از آن بی‌نصیب هستند.

بیدارپور با بیان اینکه دستیابی کشورها به پوشش همگانی سلامت متفاوت است، فقر و نبود رشد اقتصادی را یکی از عوامل عدم دسترسی برخی کشورهای جهان به خدمات بهداشتی و سلامت عنوان کرد و افزود: در همین راستا شعار سال ۲۰۱۹، پوشش همگانی سلامت (سلامت برای همگان در هر مکان و هر گروهی) نام گرفت که خدمات سلامت و بهداشت همه کشورها را در برگیرد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه جامعه ما از خدمات پایگاه‌های بهداشتی، مراکز مشاوره مختلف، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی و دولتی و مراکز خدمات جامع سلامت شهری بهره‌مند است، اضافه کرد: ایران یکی از کشورهای پیشرفته در منطقه از لحاظ دسترسی به خدمات جامع سلامت است و امیدواریم خدمات کنونی ارتقاء یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه پرونده الکترونیک در بخش بهداشت در مراکز شهری و روستایی استان کردستان فعال است، تصریح کرد: در بیمارستان‌های سطح استان توسط نرم‌افزار، اطلاعات همه بیماران مراجعه‌کننده ثبت شده است.

بیدارپور از حذف دفترچه‌های درمانی کاغذی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: همه خدمات بهداشتی و درمانی به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود.

وی اذعان کرد: برای ۹۹ درصد افراد ساکن در استان کردستان پرونده بهداشتی الکترونیک در سامانه یکپارچه بهداشت تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۹۴ تا کنون برای یک میلیون و ۵۹۰ هزار نفر در استان کردستان پرونده الکترونیکی در بخش بهداشت تشکیل شده است که این افراد با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی از فرایند خدماتی که قبلا دریافت کرده و بعدا باید دریافت کنند، همه در سامانه سیب ثبت شده است.

به گزارش جوان؛ سازمان جهانی بهداشت در هفتم آوریل 1948 در ژنو سوئیس تاسیس شد، اساسنامه این سازمان در 22 جولای 1946 به امضای 61 کشور جهان نوشته شد.

سلامت ضربان قلب و فشار خون سازمان جهانی بهداشت، بیماری‌های انتقالی از خون، تغذیه سالم، دیابت، افسردگی، بیا حرف بزنیم، پوشش جهانی بهداشت و پوشش همگانی سلامت، شعارهای سال 2013 تا 2019 روز جهانی سلامت بوده است

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر