کد خبر: 950411
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱
اردن و مصر موافق معامله قرن می‌شوند
در آستانه رونمایی از طرح امریکا درباره فلسطین موسوم به «معامله قرن»، واشنگتن به هر ابزاری متوسل می‌شود تا موافقت کشور‌های منطقه با این طرح را کسب کند. یک روزنامه لبنانی جزئیاتی جدید از معامله قرن منتشر و فاش کرد که اردن و مصر در ازای موافقت با این طرح، رشوه‌ای ۱۱۰ میلیارد دلاری دریافت می‌کنند؛ هزینه‌ای که قرار است باز هم از جیب رهبران رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس خرج شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پس از سفر‌های متعدد مقامات امریکایی به برخی کشور‌های عربی منطقه و گفت‌وگو درباره مسئله فلسطین، به نظر می‌رسد زمان رونمایی از طرح «معامله قرن» علیه فلسطین، فرا رسیده است. طرحی که واشنگتن مدعی است به وسیله آن می‌خواهد به نزاع اسرائیل- فلسطین برای همیشه پایان دهد. روزنامه «الاخبار» لبنان روز شنبه در گزارشی در این خصوص نوشت: در پی اعتراض‌های مصر و اردن به جزئیاتی از طرح معامله قرن و اعلام اینکه برخی از بند‌های این طرح خطوط قرمز قاهره یا مشروعیت حاکمیت سیاسی اردن به‌ویژه در مسئله تبادل اراضی را زیر پا می‌گذارد، در برخی از بند‌های این طرح تغییراتی اعمال شده است. در گزارش الاخبار آمده است: سفر عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر به امریکا در هفته آینده و دیدار وی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور سفری معمولی نیست و منابع آگاه می‌گویند بیشتر شبیه فراخوانده شدن به کاخ سفید است، خصوصاً اینکه در زمانی کوتاه قبل از رونمایی از معامله قرن انجام می‌شود. الاخبار تأکید کرد که مصر و اردن موافقت اولیه خود با بند‌های معامله قرن را اعلام کرده‌اند، اما ملک عبدالله دوم پادشاه اردن گفته که این معامله خطرناک و اجرای آن بسیار دشوار است. طبق این گزارش، در معامله قرن، از اردن خواسته شده حدود یک میلیون آواره فلسطینی را در چند دوره اسکان دائمی دهد که بالا‌ترین میزان آن مربوط به دوره اول یعنی حدود ۳۰۰ هزار نفر است. اردن در مقابل این کار، ۴۵ میلیارد دلار در قالب پروژه‌ها و نیز کمک مالی برای خروج از بحران اقتصادی که چند ماه است درگیر آن شده، دریافت خواهد کرد.
همچنین بر اساس معامله قرن، از مصر خواسته خواهد شد تسهیلاتی درباره وضعیت کنونی در «شیخ زوید، رفح و العریش» قائل شود. پیشنهاد‌های طرح شده، شاملِ راهکار‌های مشترک در این بخش از مرز‌های مصر برای ورود و خروج فلسطینی‌ها و تسهیل آن و نیز ایجاد طرح‌های صنعتی، همچنین امکان اخذ تابعیت بر اساس قوانین مشخص است. قاهره در مقابل این اقدامات حدود ۶۵ میلیارد دلار در چند نوبت و در قالب طرح‌هایی در منطقه شمال استان سینا دریافت خواهد کرد. این روزنامه تأکید کرد که تأمین منابع مالی اجرای بند‌های معامله قرن به عهده برخی کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس خواهد بود. به نوشته این روزنامه لبنانی، قرار است به موجب معامله قرن، بخش‌هایی از اراضی اردن به رژیم صهیونیستی داده شود و در مقابل عربستان سعودی نیز همین مقدار اراضی خود را به اردن بدهد. روزنامه مذکور تأکید کرد که معامله قرن همچنین شامل تشکیل کنفدراسیون مشترک بین رژیم صهیونیستی، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین برای اداره کرانه باختری خواهد بود.
گزارش الاخبار درحالی منتشر شده است که روز جمعه برخی رسانه‌ها اعلام کردند که امریکا همزمان با «یوم النکبه» سالروز تأسیس رژیم صهیونیستی از معامله قرن رونمایی خواهد کرد. هرچند بسیاری از کشور‌ها مخالفت خود را با این طرح یکجانبه که تنها منافع رژیم صهیونیستی را تأمین می‌کند، اعلام کرده‌اند، اما برخی رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی به این طرح چراغ سبز نشان داده‌اند.

نتانیاهو: کشور فلسطینی تأسیس نخواهد شد
در آستانه رونمایی از طرح معامله قرن امریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم به دنبال اشغالگری‌های جدید در فلسطین است. نتانیاهو در مصاحبه با روزنامه «اسرائیل الیوم» درباره دودستگی بین فلسطینی‌ها گفت: «غزه و کرانه باختری دو نهاد جدا هستند و من معتقدم که در درازمدت این مسئله برای اسرائیل بد نخواهد بود. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین حمایت مالی از غزه را کاهش داد و فکر می‌کرد که از این طریق می‌تواند اوضاع در غزه را وخیم کند و ما بهای اشغال غزه را با خسارت‌های سنگین جانی و مالی خواهیم پرداخت و با حساب خودمان غزه را دودستی تقدیم عباس می‌کنیم، اما این مسئله هرگز رخ نخواهد داد. تنها گزینه واقعی درباره غزه اشغال آن است». نتانیاهو درباره کاهش محاصره غزه با میانجیگری مصر، قطر و سازمان ملل در ازای توقف راهپیمایی‌های بازگشت حماس گفت: «قطر این پول‌ها را داده است و همین مسئله موجب شد طرح عباس بی‌نتیجه بماند. اگر کسی واقعاً فکر می‌کند که یک کشور فلسطینی در اطراف ما تشکیل خواهد شد سخت در اشتباه است چراکه این اتفاق هرگز رخ نمی‌دهد». نتانیاهو سه شرط درباره طرح معامله قرن امریکا برای حل و فصل بحران میان فلسطین و اسرائیل مطرح کرد که عبارتند از: «باقی ماندن تمامی شهرک‌ها، سیطره کامل اسرائیل بر کرانه باختری و عدم تقسیم شهر قدس». با روی کار آمدن دونالد ترامپ و پس از انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی، نتانیاهو تلاش‌های گسترده‌ای کرده تا بخش‌هایی از نوار غزه و کرانه باختری را اشغال کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار