کد خبر: 950346
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲
گفت‌وگوی «جوان آنلاین» با خانمی که برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده لرستان حضور یافته است
یک امدادگر مردمی که در مناطق سیل‌زده لرستان حضور یافته است درباره وضعیت سیل‌زدگان به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «حضور نیرو‌های مردمی و همراهی‌شان با نیرو‌های نظامی باعث کاهش بسیاری از مشکلات سیل‌زدگان شده و از غم آن‌ها کاسته است. این نیرو‌های جهادی بخشی عظیمی از آلام مردم آسیب‌دیده را کاهش داده‌اند.»
سرویس اجتماعی جوان آنلاین – مهسا گربندی: وقوع سیلاب در غرب کشور موجب خسارات مالی و جانی در برخی از مناطق شد. این در حالی است که نیرو‌های مردمی و جهادی با همراهی نیرو‌های نظامی برای کمک به سیل‌زدگان شتافتند و تمام تلاش‌شان را برای کاهش غم مردمان این مناطق انجام دادند. اما زمان زیادی لازم است تا خسارات این سیل ویرانگر که خانه‌های بسیاری را تخریب کرده، جبران شود. برای اطلاع از جزییات وضعیت سیل‌زدگان خبرنگار «جوان آنلاین» با یکی از مددکاران که برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده لرستان رفته است، گفتگو کرده که آن را در ادامه می‌خوانید:

سیل‌زدگانی نجیب

فرشته کرمانشاهی که برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان لرستان در روستا‌های این استان حضور یافته و از وضعیت خرم آباد و پلدختر مطلع است به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «سیل‌زدگان این مناطق آن‌قدر نجیب هستند که در پی دریافت اقلام نمی‌روند. این در حالی است که اوضاع توزیع اقلام نیز بسیار نامناسب است و گاهی به خانواده‌ای هیچ اقلامی نمی‌رسد.»
 

او به مشکلات تردد به این مناطق اشاره می‌کند و می‌گوید: «در شرایط فعلی رفت و آمد به مناطق سیل‌زده بسیار دشوار است و فقط به آقایان اجازه تردد می‌دهند و کمک‌رسانی در فواصل و شهر‌هایی که اسکان داده شده است، انجام می‌گیرد.»
 
ضرورت حضور روانشناسان بیشتر در مناطق سیل زده
 
کرمانشاهی با بیان اینکه تمام مناطق غرب کشور درگیر سیل شده و حتی شهر‌هایی که آسیب ندیده‌اند میزبان سیل‌زدگان هستند و شرایط دشواری را می‌گذرانند، اظهار می‌دارد: «روستا‌های لرستان که جزء منطقه محروم بوده‌اند با وقوع سیل محرومیت‌شان بیشتر شده است. مردم شهر‌ها و روستا‌ها که دچار آسیب شده‌اند به غیر از خسارات مالی دچار آسیب‌های روحی نیز شده‌اند. این در حالی است که شهر‌های اطراف که دچار خسارات مالی نشده‌اند نیز درگیر آسیب‌های روحی شدیدی هستند.»

او ادامه می‌دهد: «هر چند که معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی هم از اعزام ۲۱۱ گروه تخصصی حمایت‌های روانی اجتماعی به مناطق سیل زده کشور خبر داده، اما هنوز هم در بسیاری از مناطق سیل‌زده نیاز به حضور روانشناسان و مشاوران بیشتری حس می‌شود.»

نقش پررنگ نیرو‌های مردمی و جهادگران

این امدادگر مردمی با اشاره به نقش پررنگ نیرو‌های مردمی و نیرو‌های جهادی، تصریح می‌کند: «حضور نیرو‌های مردمی و همراهی‌شان با نیرو‌های نظامی باعث کاهش بسیاری از مشکلات سیل‌زدگان شده و از غم آن‌ها کاسته است. این نیرو‌های جهادی بخش عظیمی از آلام مردم آسیب‌دیده را کاهش داده‌اند.» 
 

او با بیان اینکه وقوع سیل برای مردم آسیب‌دیده مانند یک بیماری بوده است که آنها را بیهوش کرده و حالا سیل‌زدگان به هوش آمده‌اند و فهمیده‌اند که چه اتفاقی برایشان افتاده است، اظهار می‌دارد: «دغدغه اغلب سیل‌زدگان این است که در شرایط دشوار اقتصادی که نمی‌توانستند کم و کاستی‌های زندگی‌شان را تهیه کنند، حالا چطور می‌توانند وسایل ضروری زندگی‌شان را که در اثر سیل از دست داده‌اند را مجددا خریداری کنند؟ آن‌ها نمی‌دانند که چه زمانی قرار است به روند عادی زندگی‌شان بازگردند و این بلاتکلیفی سیل‌زدگان را عذاب می‌دهد.»
 
کرمانشاهی با اشاره به این ضرب‌المثل که «شنیدن کی بود مانند دیدن» می‌گوید: «مشکلات سیل‌زدگان آن‌قدر زیاد است که هر چقدر درباره آن شرح بدهم برای شما قابل تصور نیست؛ و تمام این‌ها گوشه‌ای از مشکلات مردم سیل‌زده است. سیل‌زدگان برخی از بستگان‌شان را از دست داده‌اند و آرام و قرار ندارند. این فشار‌های روحی گاهی آن‌ها را به حدی می‌رساند که دیگر تحمل یکدیگر را هم ندارند.»

شماره حساب‌های شخصی در شبکه‌های اجتماعی و نظارتی که نیست

این امدادگر مردمی می‌گوید: «خوشبختانه به دستور وزیر کشور قرار شده تا شناسنامه و کارت ملى افرادی که در واقعه سیل اخیر مفقود یا مخدوش شده به‌صورت رایگان در اختیار آن‌ها بدون ذکر المثنی قرار بگیرد و این تصمیم مناسبی است که امیدواریم زودتر انجام شود.»

کرمانشاهی با اشاره به اقدامات غیرقانونی برخی از افراد در شبکه‌های اجتماعی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در حساب‌های شخصی‌شان می‌گوید: «قرار بود تا شماره‌های شخصی برای کمک به سیل‌زدگان معرفی نشود و این کار غیرقانونی اعلام شد، اما هنوز هم در شبکه‌های اجتماعی شماره کارت اشخاص بسیاری به چشم می‌خورد و مشخص نیست که چرا با آن‌ها برخورد نمی‌شود؟ و آیا نظارتی بر آن نیست؟»

چطور به سیل‌زدگان کمک کنیم؟

کرمانشاهی اظهار می‌دارد: «از مشکلات پلدختر صحبت می‌کنیم، اما باید بدانیم که مشکلات این منطقه به تمام مناطق اطرافش کشیده شده است. چرا ساکنان پلدختر وابستگانی را در نقاط دیگری از کشور دارد. همچنین مردم بسیاری برای کمک به سیل‌زدگان دغدغه دارند که این مسئله باعث پیشرفت در بهبودی وضعیت سیل‌زدگان شده است.»

او درباره کمکی که مردم در سایر نقاط کشور برای سیل‌زدگان می‌توانند انجام دهند، می‌گوید: «همانطور که در شبکه‌های تلویزیونی نیز زیرنویس می‌شود، مردم سیل‌زده نیاز فوری به اقلام خوراکی، البسه و موارد بهداشتی دارند به همین دلیل افرادی که قصد کمک به سیل‌زدگان را دارند می‌توانند از موارد مصرفی خودشان کم کرده و این موارد را برای مردم سیل‌زده ارسال کنند.»
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار