کد خبر: 949709
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱
حاشیه‌های بازار لوازم آرایشی بهداشتی تنها به رکوردداری ایرانیان در مصرف این مواد منتهی نمی‌شود. همین چند روز پیش بود که واردات لوازم آرایش با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حاشیه‌ساز شد؛ خبری که با تکذیب اتحادیه واردکنندگان لوازم آرایشی بهداشتی و سازمان غذا و دارو همراه بود. درست چند روز پس از این ماجرا عبدالعظیم بهفر، رئیس کل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه بین‌المللی فرآورده‌های بهداشتی وآرایشی، از تلاش این اداره برای فعال‌کردن پست مارکتینگ برای برخی محصولات آرایشی بهداشتی و در نهایت برای تمام محصولات در برخی استان‌ها خبر داد. این در حالی است که با گشتی کوتاه در بازار لوازم آرایش در می‌یابید این بازار که بنا بر آمار‌های رسمی سازمان غذا و دارو ارزش ریالی‌اش بالغ بر ۴۷ هزارمیلیارد تومان است، بیشتر در اختیار اقلام قاچاق و تقلبی است به گونه‌ای که تاکنون شنیده نشده یک فرآورده آرایشی بهداشتی از بازار جمع‌آوری شود؛ نمونه‌اش پودر‌های بچه جانسون‌اند جانسون امریکایی که به‌رغم اثبات سرطانزایی و محکوم‌شدن این کمپانی به پرداخت غرامت در امریکا، هنوز هم می‌توان در بازار کشور این محصول و سایر محصولات برند جانسون‌اند جانسون را پیدا کرد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: خبر ریکال برخی دارو‌ها موضوعی است که هر از چند گاهی رسانه‌ای می‌شود و جدای از حساسیت برانگیزی در فضای عمومی جامعه حکایت از وجود نظارت بر کیفیت این محصولات دارد. به گونه‌ای که اگر کیفیت دارویی دچار مشکل باشد با فرمان جمع‌آوری آن مواجهیم. در حوزه لوازم آرایشی بهداشتی به‌رغم مصرف عمومی‌تر آن هیچ‌گاه پیش نیامده تا محصولی از بازار جمع‌آوری شود یا نسبت به کیفیت آن به عموم هشدار داده شود؛ چراکه با توجه به فرآیند متفاوت توزیع دارو از محصولات آرایشی بهداشتی بی‌تردید جمع‌آوری آن از بازار کار ساده‌ای نیست، اما درست شبیه فهرست کالا‌های مضری که هر از چند گاه از سوی سازمان غذا و دارو در رسانه‌های جمعی منتشر می‌شود. در اینجا نیز سازمان غذا و دارو می‌تواند با چنین هشدار‌هایی مردم را از عوارض محصولات آرایشی مشکل‌دار آگاه کند، اما به رغم سهم ۵/۴ درصدی لوازم آرایشی بهداشتی در سبد خانوار که چیزی حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان از درآمد ایرانیان را شامل می‌شود، این بازار به طور کامل به حال خود رها شده است.

رکوردداری در واردات لوازم آرایش
بازار ۴ میلیارد دلاری مصرف لوازم آرایش در ایران کشورمان را به یکی از ۱۰ کشور پرمصرف لوازم آرایشی در دنیا تبدیل کرده است. رشد این بازار با توجه به آنالیز جمعیت زنان بین ۱۵ تا ۲۴ سال تا هشت سال آینده ادامه خواهد داشت. در سال ۲۰۱۷، حجم واردات لوازم آرایشی در ایران ۱/۲ میلیارد دلار بوده است. این حجم واردات در مقایسه با حجم ۲/۷میلیارد دلاری واردات لوازم آرایش در خاورمیانه ایران را در رتبه دوم بعد از عربستان سعودی قرار می‌دهد.

اختصاص ۳۰ درصد درآمد زنان
نتایج نظرسنجی از زنان شاغل بالای ۱۵سال در سال ۲۰۱۵ که از سوی مؤسسه تحقیقی گالوپ درباره ایران منتشر شده، نشان می‌دهد زنان ایرانی۳۰درصد درآمد ماهانه خود را صرف خرید لوازم آرایشی، بهداشتی و مراقبت پوست می‌کنند. این آمار در آلمان ۵/۱ درصد، فرانسه و انگلیس ۷/۱ درصد و در ایتالیا ۸ درصد را به خود اختصاص می‌دهد. با این حساب ایران دو برابر بیشتر از کشور‌هایی مانند ایتالیا و سه برابر کشور‌های انگلیس لوازم آرایش می‌خرند. در چنین شرایطی بازار لوازم آرایش در کشور از فقدان نظارت رنج می‌برد و همین مسئله موجب شده تا بنا بر آمار رسمی وزارت بهداشت بیش از ۴۰ درصد بازار لوازم آرایشی بهداشتی در دست اجناس تقلبی و قاچاق باشد.

عرضه برند ممنوعه در ایران
با وجود این حتی واردات رسمی لوازم آرایشی بهداشتی هم انگار چندان نظارت‌شده نیست. نمونه این ماجرا را می‌توان در جریان فروش محصولات آرایشی بهداشتی کمپانی جانسون‌اند جانسون مشاهده کرد؛ کمپانی امریکایی که از سوی دادگاه به دلیل سرطانزا بودن محصولاتش به پرداخت مبلغ ۷/۴ میلیارد دلار جریمه محکوم شده است. شرکت «جانسون‌اند جانسون» با حدود ۹هزار پرونده شکایت دست به گریبان است و وکلای برخی از شاکیان مدعی هستند که این کمپانی از دهه ۷۰میلادی می‌دانسته است، برخی از محصولاتش از جمله پودر‌های تالک آلوده به آزبست (پنبه‌نسوز) هستند، اما به مشتریانش درباره خطرات آن‌ها هشدار نداده است، اما در ایران محصولات این کمپانی بی‌هیچ محدودیتی عرضه می‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار