کد خبر: 949461
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳
سید رحیم نعمتی
نیوزیلند واقع در جنوب غربی اقیانوس آرام و متشکل از دو جزیره بزرگ و تعداد زیادی جزایر کوچک است که نزدیک‌ترین خشکی به آن استرالیا با فاصله ۲ هزار کیلومتری است. این دورافتادگی یکی از عوامل اصلی آرامش حاکم بر این منطقه بوده، اما حملات تروریستی روز جمعه ثابت کرد که این منطقه دورافتاده هم نمی‌تواند مصون از وقایعی باشد که جهان امروز ما شاهد آن است. حملات تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست چرچ نشان داد که نیوزیلند هم دستخوش همان اسلام‌هراسی است که مشابه آن در اروپا و امریکا دیده شده و دست بر قضا یکی از عاملان این حملات مدارکی از خود به جا گذاشته که نشان می‌دهد تحت تأثیر آندریاس بریویک، تروریست مشهور نروژی، دست به این جنایت زده است.
بریویک تروریستی است که در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱ ابتدا یک خودروی بمب‌گذاری شده را در مرکز اداری شهر اسلو، پایتخت نروژ، منفجر کرد و بعد هم با سلاح خودکار به جزیره اوتایا رفت که محل برگزاری اردوی جوانان هوادار حزب کارگر این کشور بود و با تیراندازی به سوی جمع شرکت‌کننده در آن اردو، ۶۹ نفر را کشت. او قبل از اقدام به این حملات تروریستی بیانیه طولانی ۱۵۱۶ صفحه‌ای از خود به جا گذاشت تا نظرات خود را مبسوط بیان کرده باشد. حالا یکی از حملات تروریستی کرایست‌چرچ به نام برنتون تارانت از نحوه اقدام آن تروریست نروژی الگوبرداری کرده و نه تنها بیانیه ۷۶ صفحه‌ای از خود به جا گذاشته بلکه همانند بریویک، در این بیانیه از نفرت خود نسبت به اسلام و مسلمین گفته و تأیید کرده که این حملات تروریستی را برای مقابله با مهاجرت مسلمانان انجام می‌دهد. مقایسه بیانیه‌های این دو تروریست نشان می‌دهد که اسلام‌هراسی نقطه مشترک هر دو است و این نقطه مشترک است که این دو را به دیگر نقاط جهان و از جمله سیاستمداران و احزاب دست‌راستی اروپایی پیوند می‌زند.
این نکته جالب توجه است که در مدت کمی بعد از حملات تروریستی کرایست‌چرچ، یکی از سناتور‌های استرالیایی بیانیه‌ای صادر می‌کند، آن هم نه در محکومیت این حملات بلکه در توجیه آن! فریز آنینگ، سناتور استرالیایی است که در بیانیه خود به اسلام و جامعه مسلمانان تاخته و واقعیت موجود را چنان تحریف کرده که گویا مقصر اصلی این حملات تروریستی مسلمانان هستند و آدم‌کش‌هایی نظیر بریویک و تارانت در مقابل هجوم مهاجران مسلمان به کشورشان تنها از خود دفاع کرد‌ه‌اند. این سناتور در حالی سعی در توجیه حملات تروریستی کرایست‌چرچ دارد که مهاجرین مسلمان در نیوزیلند تنها ۲/۱ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و از مجموع جمعیت بیش از ۵ میلیون نفری نروژ، کمتر از ۲۰۰ هزار نفر مسلمان هستند. به عبارت دیگر، میزان مهاجرت مسلمانان به این دو کشور بنابر آمار موجود نمی‌تواند آن‌قدر زیاد باشد که انگیزه‌ای برای تحریک افرادی مثل بریویک و تارانت باشد و بیانیه این سناتور بیش از اینکه مستند به واقعیت‌های موجود باشد برگرفته از نگرش نژادپرستانه رایج در غرب نسبت به جامعه اسلامی است. مشابه این نگرش را به راحتی می‌توان در جریان‌های دست‌راستی اروپا دید که برخی از آن‌ها با تبلیغات خود توانسته‌اند در سیستم حکومتی نیز رسوخ کنند و انتظار می‌رود که سیاست‌های ضدمهاجرتی و اسلام‌هراسانه نه تنها در اروپا کاهش نیابد بلکه تشدید هم بشود. همین ژوئن گذشته بود که سباستین کورتس، صدراعظم اتریش، در یک نشست مطبوعاتی از تصمیم دولتش برای بسته شدن هفت مسجد و اخراج حدود ۶۰ امام جماعت گفت و مارتین هنریکسن، سخنگوی حزب مردم دانمارک، همین چند روز پیش گفت که تمامی مساجد در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، یا باید تعطیل و یا با خاک یکسان شوند و بسیار دوست دارم که خود این کار را انجام بدهم. در این میان، دونالد ترامپ طی این دو سال از ریاست جمهوری‌اش در امریکا نقش تعیین‌کننده‌ای داشته چرا که موضع‌گیری‌های نژادپرستانه او مجال بیشتری به این نگرش در غرب داده است. رسانه‌های غربی طبق معمول بریویک، تارانت و هر مهاجم تروریستی به جامعه مسلمانان را با عنوان «گرگ تنها» (lone wolf) توصیف می‌کنند تا چنین به نظر برسد که حمله آن‌ها فقط اقدام شخصی و بدون هیچ سازماندهی قبلی بوده است، اما با نگاهی کوتاه به این نگرش معلوم می‌شود که این نوع نگاه رسانه‌های غربی جز تحریف واقعیت چیز دیگری نیست. در واقع، بریویک و تارانت دست‌پرورده نگرش و روایت نژاد‌پرستانه غربی از اسلام و مسلمان‌ها هستند و تحت تأثیر رسانه‌ها و تعالیم سیاستمداران و نخبه‌های راستگرای خود مرتکب این نوع حملات وحشیانه می‌شوند. بنابراین، «گرگ تنها»‌ی این رسانه‌ها چندان تنها نیست بلکه دانش‌آموخته روایت نژادپرستانه‌ای است که به صورت سازماندهی شده در غرب تعلیم داده می‌شود و این گرگ هم تحت تأثیر همین روایت است که دست به حملات تروریستی می‌زند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
1
0
تفکر این تروریستها یه تفکر صهیونیستی و شیطانی هست در مقابله با دین اسلام و تا وقتی باشن میخوان مزاحم مسلیمن و مسلمانان در سرتاسر دنیا با بهانه های واهی باشند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار