کد خبر: 949152
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸
همه عراق با رئیس جمهور ایران دیدار کرد
امکان افزایش حجم مبادلات میان ایران و عراق از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار تنها یک نمونه از اراده و ظرفیتی است که می‌تواند هرتحریمی را کم اثر و بلکه بی اثر کند موضوعی که رئیس جمهور در همایش مشترک تجاری ایران و عراق به آن اشاره کرد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: رئیس جمهور کشورمان در ادامه سفر به عراق، ضمن شرکت در همایش مشترک تجاری ایران و عراق با رئیس مجلس نمایندگان، احزاب و گروه‌های سیاسی، نخبگان، نوری مالکی و حیدر العبادی، نخست وزیران سابق، فالح فیاض مشاور امنیت ملی و رئیس حشدالشعبی و همچنین سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت وطنی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر روحانی به عراق، علاوه بر اینکه مانور قدرت جمهوری اسلامی ایران برای بدخواهان و برهم‌زنندگان ثبات منطقه‌ای است، پیام آشکاری به تحریم کنندگان داشت. پیامی که تأکید می‌کند در دنیای کنونی هیچ قدرتی قادر نیست کشور مقتدری مانند جمهوری اسلامی ایران را به زعم خود در محاصره اقتصادی قرار دهد. کشوری که با ۱۵ کشور همسایه است. دارای منابع فراوان ثروت و انرژی است و به آب‌های آزاد دسترسی دارد. با همسایگان روابط دوستانه‌ای دارد و از قدرت نفوذ معنوی گسترده‌ای در منطقه برخوردار است که بدون او هیچ مناقشه‌ای قابل حل نیست.

امکان افزایش حجم مبادلات میان ایران و عراق از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار تنها یک نمونه از اراده و پتانسیلی است که می‌تواند هرتحریمی را کم اثر و بلکه بی اثر کند. موضوعی که رئیس جمهور در همایش مشترک تجاری ایران و عراق به آن اشاره کرد. با این توصیف هر اراده‌ای برای تحت فشار قرار دادن ایران از راه تحریم اقتصادی نه تنها محکوم به شکست است که به ضد کشور تحریم کننده تبدیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، دکتر روحانی در دیدار با سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت وطنی عراق با بیان اینکه قدرت‌های بزرگ به‌ویژه امریکا همواره به دنبال توطئه و برنامه‌ریزی علیه ملت‌های منطقه هستند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همچون گذشته در راستای حل معضلات منطقه‌ای و توسعه گفت‌وگو‌ها و تعاملات میان کشور‌های منطقه گام بردارد. سید عمار حکیم نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اوضاع اجتماعی، سیاسی و فضای عمومی در عراق، گفت: امروز عراق توانسته است از چالش‌های بزرگ عبور کند و در مسیر بازسازی و توسعه قرار بگیرد و مطمئناً توسعه بیش از پیش روابط و همکاری‌ها با ایران می‌تواند در تسریع این روند، مؤثر باشد. وی گفت: وظیفه خود می‌دانیم در برابر فضاسازی‌ها، زیاده‌خواهی‌ها و تبلیغات گسترده مستکبران و قدرت‌های بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کنیم.

جایگاه حشدالشعبی در تقویت همبستگی ملی عراق

رئیس جمهور همچنین در دیدار با فالح الفیاض، رئیس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق با تجلیل از مجاهدت‌ها، فداکاری‌ها و افتخارآفرینی‌های حشدالشعبی در مسیر مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و امنیت در عراق، گفت: مبارزه با تروریست‌ها در عراق با مجاهدت‌های مردم عراق به دست آمد و افتخاری برای مسلمانان و جهان اسلام بود.

روحانی حضور و فتاوای علمای بزرگ در ایران و عراق در مسیر مبارزه با تروریسم و علیه استعمار به نفع ملت‌های منطقه را مغتنم و ارزشمند دانست و گفت: حشدالشعبی، جایگاه بسیار مهمی در فرهنگ و تقویت همبستگی ملی عراق داشته و دارد. فالح الفیاض، رئیس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق نیز در این دیدار سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به عراق را مهم و در راستای منافع دو ملت دانست و تأکید کرد که عراق همواره خود را مدافع جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون می‌داند و به دستاورد‌ها و پیشرفت‌های سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی همسایه برادر خود ایران افتخار می‌کند.

غربی‌ها نقشی در نابودی تروریست‌ها نداشتند

رئیس جمهور با قدردانی از میهمان‌نوازی گرم دولت و ملت عراق از هیئت ایرانی و به‌ویژه مردم عراق به خاطر پذیرایی از زائران اربعین حسینی، گفت: در مذاکرات فشرده با مقام‌های عراق، راجع به همه موضوعات مورد علاقه دو کشور با حسن نیت کامل گفت‌وگو و توافقات بسیار خوبی حاصل شد.
دکتر روحانی روز گذشته در جمع نخبگان عراق در بغداد، با ابراز خرسندی از اینکه درهمه شرایط پیچیده و سخت منطقه، ملت‌های ایران و عراق پیوسته در کنار هم بوده‌اند، افزود: در جریان مبارزه با داعش، جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم عراق بود. وی با برشمردن اهداف قدرت‌های سلطه‌گر از کشاندن تروریست‌ها و داعش به منطقه، گفت: ایجاد شکاف و تفرقه میان کشور‌ها و ملت‌های منطقه، ایجاد اختلافات عمیق میان قبایل و مذاهب، توجیه حضور نامشروع خود در منطقه، انهدام عراق و سوریه و برخی کشور‌های منطقه و در نهایت معرفی خودشان به عنوان منجی و در نهایت ارائه چهره‌ای خشن از اسلام، از جمله اهداف قدرت‌های سلطه‌گر بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ملت‌های منطقه به همه جهانیان نشان دادند که حامی اصلی تروریست‌ها خود استکبار جهانی است، افزود: کاملاً آشکار بود که این تروریست‌ها از کجا تأمین مالی و تسلیحاتی می‌شوند و نفت و آثار باستانی غارت شده منطقه را چگونه و در چه بازار‌هایی به فروش می‌رسانند.

امریکا در تدارک انتقال تروریست‌ها به افغانستان و قفقاز

رئیس جمهور تصریح کرد: ما همچنین اجازه ندادیم قدرت‌های سلطه‌گر بتوانند خود را منجی منطقه معرفی کنند و اکنون همگان می‌دانند در نابودی تروریست‌ها در منطقه، این قدرت‌های غربی هیچ نقشی نداشتند و تنها با هواپیما‌ها و بالگرد‌های خودشان عملیات نمایشی انجام دادند و قدرتی که توانست تروریست‌ها را از بین ببرد، ملت، ارتش، مجاهدان عراقی و فتوای مرجعیت بود. وی افزود: البته مسئله تروریسم هنوز تمام نشده و ممکن است تروریست‌ها به اشکال مختلف برای مردم منطقه مشکل ایجاد کنند چرا که امریکایی‌ها خواب دیگری را برای منطقه دیده‌اند و در حال انتقال تروریست‌ها به افغانستان، آسیای مرکزی و قفقاز هستند.

روحانی با بیان اینکه همه ملت‌های مسلمان و متعهد منطقه جنگ با تروریسم را تا از بین بردن فتنه ادامه خواهند داد، افزود: ما خواهان عراقی در کنار ایران و ایرانی در کنار عراق هستیم و می‌خواهیم در کنار هم سازنده یک قدرت بزرگ در منطقه نه علیه کشور دیگر باشیم بلکه می‌خواهیم با وحدت و اتحاد، دیگر کشور‌های دوست در منطقه را جذب و جلب کنیم و این دو قدرت هر چه سریع‌تر تبدیل به سه، چهار و پنج قدرت در کنار یکدیگر باشند. رئیس جمهور با اشاره به اینکه تردید نداریم اقتصاد، فرهنگ، روند سیاسی ما و اهداف منطقه‌ای ما مکمل یکدیگر خواهد بود، گفت: در این سفر تصمیم گرفتیم که روابط اقتصادی، فرهنگی، علمی و سیاسی دو ملت روز به روز افزایش یابد. رئیس جمهور با بیان اینکه به طرف عراقی پیشنهاد دادیم که می‌توانیم مبادلات تجاری را با پول ملی و بدون نیاز به ارز خارجی انجام دهیم، گفت: ما علاقه‌مندیم که ویزا برداشته شود و به راحتی ملت‌ها با هم رفت و آمد کنند، اما دولت عراق در این مرحله معتقد بود که مبلغ ویزا در مرحله نخست برداشته شود و در مرحله بعدی ویزا حذف شود.

ایران مصمم به افزایش مبادلات به ۲۰ میلیارد دلار

شرکت در همایش مشترک تجاری ایران و عراق که در کاخ نخست‌وزیری عراق برگزار شد، از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در شامگاه دوشنبه بود. روحانی در این نشست با بیان اینکه گسترش روابط میان تجار و فعالان اقتصادی به نفع دو ملت است، اظهار داشت: دو ملت ایران و عراق همواره در ایجاد امنیت و ثبات در کنار یکدیگر بوده و در سال‌های اخیر، بهترین تجربه را در این راستا به ملل جهان نشان داده‌اند.

رئیس جمهور مذاکرات هیئت‌های عالیرتبه ایران و عراق را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امروز توافقات بسیار خوبی میان دو طرف حاصل شد که می‌تواند زمینه خوبی برای فعالیت بیشتر تجار و فعالان اقتصادی دو کشور ایجاد کند. روحانی اظهار داشت: آمادگی داریم که تجار ایرانی در عراق فعال شده و کالا‌های مورد نیاز را تأمین کنند تا بتوانیم به تراز قابل قبولی در تجارت دو کشور دست پیدا کنیم. وی با اشاره به تصمیم مسئولان دو کشور در زمینه ایجاد شهرک‌های صنعتی در مرز‌های مشترک به منظور انجام سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی گفت: ایران آماده توسعه مناسبات در بخش‌های مختلف از جمله انرژی و تأمین برق و گاز مورد نیاز عراق و اتصال راه‌آهن ایران به عراق است که این می‌تواند گام بزرگی در توسعه روابط اقتصادی و گردشگری دو کشور باشد.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با عراق و افزایش حجم مبادلات از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار است، گفت: تسهیل روابط بانکی و اجرای توافقات در این راستا می‌تواند یک فرصت تاریخی بزرگ برای دو دولت، دو ملت و فعالان اقتصادی به وجود آورد.
عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق نیز در این همایش با اشاره به مذاکرات و توافقات مثبت هیئت‌های عالیرتبه ایران و عراق در راستای توسعه همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های گوناگون به‌ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری، گفت: مصمم به توسعه روابط همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این راستا از حضور و همکاری فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران دو کشور حمایت می‌کنیم.

روحانی همچنین شامگاه دوشنبه در دیدار با نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی عراق با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته تلاش‌ها و همکاری‌های گسترده‌ای بین دولت‌های مختلف ایران و عراق در راستای توسعه مناسبات و همکاری‌ها انجام شده است، گفت: در طول این مدت همه مسئولان دو کشور برای تقویت علاقه و روابط دو ملت تلاش‌های گسترده‌ای کرده‌اند.

حمایت مجلس عراق از توسعه مناسبات با ایران
دیدار با «محمد الحلبوسی» رئیس و جمعی از نمایندگان مجلس عراق، از دیگر برنامه‌های روحانی در روز اول سفر به عراق بود. وی با اشاره به روابط حسنه و رو به گسترش ایران و عراق در زمینه‌های گوناگون، اظهار داشت: پارلمان‌های ایران و عراق، نقش بسیار حائز اهمیتی در توسعه همه‌جانبه روابط دو ملت و دو کشور دارند و بزرگ‌ترین حامی روابط دولت‌ها هستند. محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق نیز در این دیدار تأکید کرد: پارلمان و همه گروه‌های سیاسی عراق از رویکرد دولت این کشور برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها با دیگر کشور‌ها به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران استقبال کرده و از توافقات دو کشور حمایت خواهد کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
1
اینگونه کارهای دولت قابل تقدیر هستند.ولی گرانی افسار گسیخته در دولت روحانی به هیچ وجه قابل توجیه نیست.روحانی کاری نکند که ما از آراء خود پیشیمان شویم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار