کد خبر: 949144
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱
آیت الله العظمی نوری همدانی در همایش ائمه جماعات و مسئولان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد:
آیت الله العظمی حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید گفت: «در میان اقشار مختلف مردم در اسلام هیچ قشر و طایفه‌ای به اندازه علما دارای عظمت نیست و روایات فراوانی در تکریم وتجلیل از علما وجود دارد تا حدی که بیان شده است نگاه به چهره علما عبادت است.»
آیت الله العظمی حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در همایش ائمه جماعات و مسئولان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که شامگاه پنجشنبه ۱۶ اسفند ماه تحت عنوان " گام دوم انقلاب اسلامی و مسجدی ها" در بیت علامه طباطبایی مفسر بزرگ قرآن برپا شد، اظهارداشت: در میان اقشار مختلف مردم در اسلام هیچ قشر و طایفه‌ای به اندازه علما دارای عظمت نیست و روایات فراوانی در تکریم وتجلیل از علما وجود دارد تا حدی که بیان شده است نگاه به چهره علما عبادت است.

ایشان با بیان اینکه این تکریم به واسطه خدماتی است که علما برای جامعه انجام می‌دهند، ادامه داد: ما مفتخر هستیم که کتابی بسیار پرمحتوا به نام نهج البلاغه داریم که پس از قرآن است و از نظر محتوا بسیار ارزشمند و مطالبی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در آن وجود دارد و مانند دریایی است که مطالب فراوان در آن وجود دارد.

وی گفت: حضرت امیر المومنین علیه السلام در کتاب شریف نهج البلاغه در نقش انبیا فرمودند: علما وارث انبیا هستند و برما لازم است که به این مهم توجه کنیم و درس زندگی را از آن فراگیریم و در این مسیر گام برداریم، زیرا خدمت به مردم و توجه به خدا و شناخت خدا در این کتاب بیان شده است.

این مرجع تقلید بیان کرد: خداوند نعمت‌های بسیار فراوانی را به بشر اهدا کرده که در دو جای قرآن آمده و علما به عنوان پیروان انبیا موظف هستند که این نعمت‌ها را برای مردم بیان کنند تا مردم این نعمت‌ها را بشناسند و در مقابل این نعمت‌ها سپاسگذار باشند.

وی بیان کرد: پیغمبران خدا همواره با دلیل و برهان با مردم سخن می‌گفتند و کسانی که پیروان انبیا هستند و راه آنان را می‌پیمایند باید با دلیل و برهان با مردم صحبت کنند، زیرا در عقل‌های مردم گنج‌های فراوانی وجود دارد و علما باید این گنج‌ها را از قوه به فعلیت برسانند، زیرا سراسر این جهان آیات پروردگار است و علما باید آن را به جهانیان نشان دهند.

آیت الله نوری همدانی اظهارکرد: در بالای سر مردم سقفی بسیار وسیع برافراشته شده که میلیارد‌ها ستاره در این فضای وسیع در حرکت هستند و از لحاظ حجم، جرم، سرعت سیر و مسیر‌ها متفاوت است، اما به گونه‌ای مقدر شده که هرگز با هم اصطکاک و تصادف ندارند و در نهج البلاغه درباره آسمان‌ها و عجایب و شگفتی‌های عالم مطالب مهمی بیان شده است.

وی بیان کرد: علما وظیفه دارند به معیشت مردم توجه داشته باشند، زیرا مسئولیت آنان در برابر مردم بسیار بالاست امام رضوان الله علیه در صحیفه نور در ۱۰ جا به این مسئولیت سنگین علما توجه دارد و بیان می‌کنند که همه علما در برابر مردم مسئولیت دارند.

وی اظهارداشت: از ابتدای اسلام در خصوص ساخت و احیای مساجد تاکید شده و مسائل مهم جامعه اسلامی مانند قضاوت‌ها و تصمیم‌ها در مسجد بوده، زیرا مساجد سنگر هستند.

این مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: یکی از مسائلی که به علما مربوط می‌شود رسیدگی به امور مردم است و خداوند مردم را پس از پیغمبران و ائمه سلام الله به علما سپرده است

وی با تاکید براینکه امامان جماعت تنها به خواندن نماز جماعت اکتفا نکنند، گفت: علمای بزرگ با مردم دورادور مسجد در ارتباط بودند و فقرا را شناسایی و به مشکلات رسیدگی می‌کردند و با مردم بودند و در برابر آنان متواضع بودند.

وی به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: به دعوت آقا شیخ مرتضی حائری به بیت ایشان رفتم و در آنجا شاهد بودم که عده زیادی از مردم قم حضور داشتند و شخصی نوشته‌هایی از مردم را برای آقا می‌خواندند که چه کسی بیمار، بی بضاعت، بی خانه یا مقروض است و ایشان افرادی را مامور رسیدگی به این افراد می‌کردند تا مشکلات آنان برطرف شود لذا اینگونه فکر نکنید که وظیفه ائمه جماعت تنها برپایی نماز است.

آیت الله نوری همدانی گفت: کسانی که در قلمرو مسجد هستند باید شناسایی شوند و با اخلاق نیکو اسلام را ترویج کنند علما و ائمه جماعات باید اخلاق و تواضع داشته و نظر کریمانه به مردم داشته باشند.

وی اظهارکرد: برخی ممکن است در سطح علمی بالا باشند و گمان کنند که تنها تدریس برای آنان کفایت می‌کند، اما بنده علمای بزرگی را دیدم که در عین حال که در سطح بالای معلومات و معنویات بودند و هستند، اما در عین حال با مردم صمیمی هستند و به مشکلات آنان رسیدگی می‌کنند.

وی بیان کرد: در خطبه اول نهج البلاغه آمده که خداوند از علما پیمان گرفت که در برابر ظالمان و در برابر مظلومیت مظلومین ساکت و آرام نباشند و همیشه توجه به جامعه داشته باشند و به مظلومین و مستضعفین کمک کنند و این شان علما است.

این مرجع عظام تقلید با بیان اینکه هر کسی و در هر سمتی، پیش از اینکه به مردم خدمت می‌کند ابتدا به خودش خدمت می‌کند گفت: در کلمات قصار ۱۳۹ نهج البلاغه آمده که کمیل بیان می‌کند که حضرت امیر دست مرا گرفت و در بیابانی رفتیم حضرت آه جانکاهی کشیدند وگفتند منتظر باش تا من برگردم، اما زمانی که طولانی شد دلم پریشان شد و به دنبال امام رفتم و دیدم حضرت سرش را در گودالی کرده و کلماتی را بیان می‌کند علت آن را جویا شدم ایشان فرمودند: من درد‌هایی دارم، اما جایی پیدا نمی‌کنم دردم را بگویم زمینی را چال می‌کنم و درد‌ها را به چاه می‌گویم و‌ای کمیل دل‌های اشخاص مانند ظرف‌هایی است هر کس که ظرفیت زیادی دارد بهترین دل را دارد و سپس فرمودند: مردم سه دسته هستند، دسته اول عالم ربانی یعنی عالمی که از تربیت پروردگار بهره گرفته است دوم کسانی که به دنبال تعلیم و یادگیری از علما هستند و سوم کسانی که مانند پشه‌هایی که در هوا معلق هستند با سیر باد به همان جهت حرکت می‌کنند.

وی با تصریح براینکه علم از مال بهتر است، چون علم را هر چه خرج کنی بیشتر می‌شود، اما مال را هر چه خرج کنی کمتر می‌شود گفت: چهار شرح مهم داریم که اول شرح خویی است که در زمان شیخ انصاری بوده و دوم شرح ابن ابی الحدید سوم شرح محمد جواد مغنیه و چهارم ابن میثم بحرانی است.

وی گفت: بیان، قلم و وجود علما حجت بعد از ائمه است و باید بدانیم که زمین از حجت خدا خالی نمی‌شود، اما از علمای بزرگ و سطح بالا مانند شیخ مفید‌ها شیخ طوسی‌ها و دیگرانی که زحمت‌های زیادی کشیدند چقدر داریم؟ لذا طلاب و علما باید سعی کنند مانند آن‌ها شوند.

آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: بنده محضر چند عالم بزرگ را درک کردم، یکی از آن‌ها آیت الله بروجردی بود که واقعا ایشان یک عالم بزرگ بود که به غیر از سطح معنوی بالا، تحول علمی در حوزه ایجاد کرد و ایشان برای هر مساله سیر تاریخی آن را از زبان عامه، علما و فق‌ها بیان می‌کردند و در آن زمان تنها مرجع تقلید در عالم تشیع بود.

وی افزود: ایشان در مسجد حضور پیدا می‌کردند و به موعظه مردم ونماز جماعت می‌پرداختند و از صبح درب منزل ایشان به روی مردم باز بود و حتی شهریه را خودشان نسبت به نیاز طلاب پرداخت می‌کردند لذا طلاب هم باید خود را مجهز به خدمت به مردم کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از این علما آیت الله سید محمد داماد بود که بسیار دقیق و مهربان نسبت به شاگردان بود وبنده ۱۲ سال در درس ایشان شرکت کردم و ایشان در عین حال که دارای مقام علمی بالایی بود، اما با شاگردان خود بسیار صمیمی بود و نسبت به بنده خیلی لطف داشتند، در بازار نماز جماعت برپا و موعظه و نصیحت می‌کردند، لذا طلاب و ائمه جماعات در تمام ابعاد باید به مردم خدمت کنند.

ایشان افزودند: از دیگر اساتید بنده امام راحل رضوان الله علیه بودند که به شاگران خود تنها درس فقه و اصول نمی‌داد بلکه از لحاظ سیاست و دنیا و وظیفه علما هم در درس خود سخن به میان آورد.

وی ادامه داد: چهارم از اساتید بنده آیت الله طباطبایی صاحب تفسیر المیزان بود که واقعا تفسیر ایشان جامع و کامل و بسیار تاثیرگذار است و ایشان هر زمان به آیات جهنم می‌رسید گریان می‌شد و زمانی که به آیات بهشت می‌رسید گویا نعمات بهشتی در منظر ایشان جلوه گر می‌شد و افطار این عالم بزرگ در ماه رمضان ابتدا بوسیدن ضریح حضرت معصومه (س) بود.

وی بیان کرد: زمانی در محضر ایشان بودم؛ شخصی به ایشان شیشه عطری را هدیه داد و خواست عطر را به ایشان بزند، اما ایشان اجازه نداد و گفت: من دو سال است (از زمانی که آیت الله قاضی فوت کردند) عطر نزدم؛ اینگونه برای استاد خود احترام قائل می‌شدند.

آیت الله نوری همدانی تاکید کردند: باید دو کتاب ارزشمند نهج البلاغه و صحیفه سجادیه همواره در حوزه‌های علمیه زنده و برقرار باشد تا طبق آن به مردم خدمت شود.

در پایان این مراسم که آیت الله العظمی نوری همدانی، آیت الله مقتدایی، حجت الاسلام ارزانی معاون وزیر ارشاد و رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، حجت الاسلام واعظ موسوی دبیر انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه و دیگر علما و مدرسین، مسئولان اجرایی، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قم هم حضور داشتند از سه نفر از ائمه مساجد و مسجد یاوران تجلیل شد.

در مراسم تقدیر ابتدا از آیت الله فیض قمی که بیش از ۵۰ سال در مسجد امام حسن عسگری نماز جماعت را برپا کردند تجلیل شد و پس از آن از حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مدنی مدیر جامعه الزهرا که از حامیان مساجد در طرح مسجد محور رتبه برتر را کسب کردند و همواره در جهت تقویت کانون‌های فرهنگی مساجد تلاش داشتند تجلیل شد و سپس حجت الاسلام والمسلمین حسینی استهباناتی امام جماعت مسجد امام رضا (ع) که حافظ کل قرآن کریم هستند و مسجد بسیار پرشور و پرجمعیتی را دارند مورد تکریم قرار گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار