کد خبر: 949039
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در اقدامی یکجانبه محمد اشتیه، عضو شورای مرکزی جنبش آزادیبخش میهنی فلسطین (فتح) را به عنوان نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه کرد؛ اقدامی که با مخالفت گسترده گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی روبه‌رو شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: محمد اشتیه، سیاستمدار ۶۱ ساله فلسطینی روز یک شنبه مأمور تشکیل دولت جدید فلسطین شد. او جای رامی حمدالله را گرفته است که از سمت نخست‌وزیری استعفا کرده بود. اشتیه تاکنون مسئولیت‌های مختلفی را بر عهده داشته و سال ۲۰۰۹ میلادی به عضویت کمیته مرکزی جنبش فتح درآمد و موفق به کسب مدرک دکترای خود در پژوهش‌های توسعه اقتصادی از انگلستان شد. پیش از این عباس قصد داشت شخصیتی مستقل را برای پست نخست‌وزیری معرفی کند، ولی منابع فلسطینی می‌گویند که ظاهراً اعضای کمیته مرکزی فتح توانسته‌اند عباس را قانع کنند که نخست‌وزیر را از شورای مرکزی فتح انتخاب کند؛ موضوعی که باعث واکنش منفی گروه‌های فلسطینی شده است. تشکیل دولت مهلت دو هفته‌ای دارد و اگر در این مدت، دولت تشکیل نشود سه هفته دیگر به آن اختصاص خواهد یافت. خبرگزاری «صفا» نزدیک به حماس گزارش کرد گروه‌های مختلف فلسطینی در واکنش به این اقدام اعلام کرده‌اند دولت جدید را به رسمیت نخواهند شناخت.
«فوزی برهوم» سخنگوی حماس اعلام کرد: عباس قصد دارد دولت جدید را بدون توافق ملی، بر اساس تکروی‌ها و فرار از آشتی و وحدت ملی تشکیل دهد. ادامه تکروی‌ها و طرد کردن‌ها، نسخه‌ای اجرایی برای جدا کردن کرانه باختری از نوار غزه و تقویت اختلافات است، حماس این دولت جدایی‌طلبِ خارج از توافق ملی را به رسمیت نخواهد شناخت. وی تأکید کرد، بهترین کار برای اصلاح وضعیت فلسطین، تشکیل دولت وحدت ملی و اجرای انتخابات فراگیر مجلس قانونگذاری، شورای ملی و ریاست تشکیلات خودگردان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار