کد خبر: 949018
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
رسانه‌های زیادی در جهان دیروز به مقایسه سفر دزدانه ترامپ به عراق بدون اعلام قبلی و در تاریکی شب با سفر روحانی آن هم در روز روشن و با اعلام قبلی پرداختند که منجر به تحقیر امریکا شد. بدون شک امنیتی که حشدالشعبی عراق و نیرو‌های مقاومت اسلامی در سراسر منطقه غرب آسیا تا آب‌های مدیترانه ایجاد کرده‌اند، فرصت مغتنمی‌برای نزدیکی و همبستگی کشور‌های اسلامی منطقه است.
رحیم زیاد‌علی
سرویس سیاست جوان آنلاین:  سفر رئیس‌جمهور کشورمان نیز در سایه همین «ذوالفقار امنیت» که محصول جانفشانی کثیری از شهدای مقاومت است، با اعلام قبلی و با تشریفات رسمی انجام شد. ترامپ در زمان سفر بی‌خبر به عراق، احساس چهل دزد بغداد به او دست داده بود و درباره آن سفر گفت: «وقتی چراغ‌های هواپیما را خاموش کردند، چنان فضای تاریکی را هرگز تجربه نکرده بودم، ما ۷ تریلیون دلار در منطقه خرج کرده‌ایم، ولی من باید در تاریکی به یکی از پایگاه‌های امریکا در عراق بروم.»
روحانی در روز روشن و در یک برنامه از پیش اعلام شده به عراق سفر کرد و مورد استقبال رسمی مقامات این کشور دوست و همسایه و برادر قرار گرفت. این خبر طعنه‌آمیز در حالی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت که دی‌ماه گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا در سفری مخفیانه و در دل تاریکی شب به پایگاه امریکایی عین الاسد در استان الانبار عراق رفت. سفری که در آن علاوه بر تدابیر شدید امنیتی بدون رعایت آداب دیپلماتیک، هیچ خبری از استقبال رسمی مقامات دولت عراق نبود و آن‌ها دعوت ترامپ برای دیدار با وی در پایگاه نظامیان را نپذیرفتند.
خبرگزاری عراقی الفرات آن روز‌ها نوشت: ترامپ که شبانه با هواپیمای چراغ خاموش عراق را ترک کرد، گفت که پیش‌تر نیز دو بار قرار بوده به عراق سفر کند، اما به خاطر درز خبر آن، برنامه سفرش لغو شده است. وی گفت: خیلی غم‌انگیز است که ۷ تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کنی، اما برای رفتن به آنجا ناچار باشی سفرت را تا این حد فوق‌العاده مخفیانه نگه‌داری و هواپیما‌های اسکورت و بزرگ‌ترین تجهیزات جهان دور و برت باشند و هر کاری بکنی تا سالم به مقصد برسی'. ترامپ اذعان کرد که در سفر به عراق نگران بوده است، اما گفت که وی نگران نهاد ریاست جمهوری و ملانیا همسرش بوده و نگران شخص خودش نبوده است.
رئیس جمهور کشورمان، اما دیروز و پیش از عزیمت به عراق اظهار داشت: «رابطه ایران و عراق با یک کشور اشغالگر همچون امریکا قابل مقایسه نیست؛ امریکا کشور اشغالگر و در منطقه منفور است». واقعیت آن است که روابط ایران و عراق نه فقط از منظر مشترکات مذهبی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی، بلکه به‌رسم همسایگی و همجواری از لحاظ مصالح ملی و منطقه‌ای، روابطی خاص، ویژه و منحصر به فرد است. در کنار اینها، درهم تنیدگی روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور همسایه و هم مرز، آن هم با شرایط و موقعیت عراق و ایران در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، بیانگر این مطلب است که امنیت و توسعه عراق، امنیت و توسعه ایران بوده و باید با تلاش مشترک دو کشور و جلب مشارکت فعال سایر همسایگان، امنیت و ثبات منطقه تقویت شود. در هر صورت و در شرایطی که برخی بازیگران فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای به دنبال کاهش سطح روابط دو ملت و دور کردن ایران و عراق از یکدیگر هستند، پیام روشن سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به بغداد اراده جدی دو کشور برای تعمیق مناسبات در دوره پساداعش و همکاری برای ساختن دوباره عراقی است که از تروریسم و افراط‌گرایی رها شده است.

هیچ کشوری نمی‌تواند در روابط ایران و عراق تأثیر بگذارد
رؤسای جمهور ایران و عراق دیروز پس از مراسم استقبال رسمی، با حضور هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور با یکدیگر ملاقات کرده و در زمینه توسعه، تعمیق و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران- بغداد گفت‌وگو کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، دکتر روحانی در دیدار با «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق در بغداد، با قدردانی از میهمان‌نوازی و استقبال گرم دولت عراق از هیئت ایرانی در این سفر و پذیرایی مردم عراق از زائران ایرانی عتبات عالیات، اظهار امیدواری کرد این سفر گام بزرگی در راستای توسعه و تعمیق روابط و همکاری‌های دو کشور باشد. رئیس جمهور با بیان اینکه دو دولت و دو ملت ایران و عراق برادری و حسن همجواری را همواره در عرصه‌های گوناگون برای یکدیگر به اثبات رسانده‌اند، افزود: اراده تمامی ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران بر توسعه و استحکام هرچه بیشتر روابط با عراق است.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ایران همواره خواستار عراقی امن، مستقل و توسعه‌یافته است و در این مسیر صادقانه در کنار دولت و ملت عراق ایستاده است، افزود: مبارزه با تروریست‌ها باید تا ریشه‌کن شدن کامل آن‌ها ادامه یابد و ایران آماده مشارکت فعالانه در بازسازی مناطق آسیب‌دیده عراق است. روحانی خاطرنشان کرد: پیام این سفر این است که هیچ بروکراسی و کشور ثالثی نمی‌تواند در روابط دوستانه و برادرانه ایران و عراق تأثیر داشته و مانع اراده رهبران دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات شود.

حمایت‌های ایران از عراق را فراموش نمی‌کنیم
برهم صالح، رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار روابط و همکاری‌های ایران و عراق را تاریخی و مستحکم دانست و گفت: ملت ایران را خانواده خود و ایران را کشور دوم خود می‌دانیم.
رئیس جمهور عراق با بیان اینکه ایران در مقاطع حساس میزبان بسیاری از مردم عراق بوده و در مسیر مبارزه با تروریسم داعش کمک‌ها و حمایت‌های فراوانی داشته است، افزود: ایران نقش بسیار برجسته‌ای در شکست داعش داشته و این نشان‌دهنده روابط عمیق و دوستانه دو کشور است؛ ایران و عراق هیچ انتخابی جز روابط خوب و گسترده ندارند. برهم صالح با تأکید بر اینکه اراده عراق توسعه روابط و همکاری‌های همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران است، خواستار تلاش مسئولان دو کشور برای گسترش مناسبات تهران-بغداد در زمینه‌های گوناگون از جمله راه‌آهن، گردشگری، محیط‌زیست، صنعت، معدن و همکاری‌های علمی و فرهنگی شد. رئیس جمهور عراق با بیان اینکه امنیت باید در منطقه مورد توجه همگان بوده و همه کشور‌ها برای ریشه‌کن کردن تروریسم تلاش کنند، اظهار داشت: هرگز حمایت‌های دولت و ملت ایران از مردم عراق در روز‌های سخت را فراموش نخواهیم کرد.

وحدت ایران و عراق علیه دیگری نیست
روحانی در پایان مذاکرات با برهم صالح همتای عراقی خود در کاخ ریاست جمهوری عراق با بیان اینکه احساس ما در عراق احساس بودن در وطن خودمان است، گفت: روابط دو ملت ایران و عراق هزاران ساله است و ما علاقه‌مندیم که این روابط دینی، فرهنگی، تاریخی و منطقه‌ای را بیش از پیش مستحکم سازیم. رئیس جمهور کشورمان این مذاکرات را بسیار سازنده خواند و اظهار داشت: در جریان مذاکرات با رئیس جمهور عراق هیچ نقطه اختلافی را ندیدم، رابطه دو کشور به نفع دو ملت و دو دولت است و همه تلاش خود را برای تقویت این روابط به کار می‌گیریم. وی ظرفیت همکاری‌های ایران و عراق را بسیار گسترده دانست و افزود: دو کشور در طول سال‌های گذشته با تروریسم در حال مبارزه بوده‌اند و خوشحالیم که در روز‌های سخت مبارزه با تروریسم، در کنار ملت و ارتش عراق بودیم. روحانی تصریح کرد: ما می‌خواهیم با عراق متحد و نزدیک باشیم نه علیه دیگری، بلکه می‌خواهیم دیگر کشور‌های منطقه را نیز در کنار خود داشته باشیم. وی اظهار داشت: برای ما ثبات، امنیت و دموکراسی عراق بسیار اهمیت دارد و عراق امن و باثبات موجب ثبات و امنیت کل منطقه خواهد شد. رئیس جمهور افزود: برای این سفر اهمیت زیادی قائلیم و امیدواریم شاهد توسعه روابط دو ملت برادر و دوست باشیم.

از ایران برای کمک به پیروزی عراق بر داعش تشکر می‌کنیم
رئیس جمهور عراق نیز در این نشست خبری مشترک، با اشاره به روابط خوب تهران - بغداد گفت: دو کشور برای رفع مشکلات و موانع در مناسبات از جمله در تجارت، گردشگری و زیارت تلاش می‌کنند. برهم صالح خاطرنشان کرد: این سفر مهم فرصت بسیار خوبی است که از میهمان عزیز و گرامی خودمان (دکتر روحانی) بابت نقش و کمک ایران در پیروزی بزرگ عراق بر داعش تشکر کنیم. وی با بیان اینکه چارچوب‌های جدید همکاری میان دو کشور مورد توافق قرار گرفته است و امروز اعلام خواهد شد، گفت: امنیت مشترک از عناصری است که مستلزم افزایش همکاری‌ها میان تهران و بغداد و همچنین همکاری همه کشور‌های منطقه با هدف افزایش ثبات و امنیت و تأمین منافع مشترک در مبارزه با افکار و گروه‌های منحرف تروریستی است. صالح با اشاره به مذاکرات و تفاهم‌های انجام شده میان دو هیئت ایرانی و عراقی در طول روز‌های گذشته، تأکید کرد: باید از جزییات کوچک در روابط فیمابین عبور کرد و به فضای بزرگ‌تر و وسیع همکاری‌ها و روابط اندیشید چرا که این امر در راستای منافع هر دو ملت خواهد بود.

ویزای عراق رایگان شد
پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور روز گذشته در توئیتی نوشت: با توافق ‎ایران و ‎عراق، صدور ویزا برای زائران و گردشگران ایرانی و عراقی از سوی هر دو کشور از اواسط فروردین ۹۸ رایگان شد.
وی درعین حال اعلام کرد عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه- بصره به‌زودی آغاز می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار