کد خبر: 948846
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۰
مطالعات جهانی نشان می‌دهد مد‌های حمل و نقل انبوه در دنیا مانند مترو و اتوبوسرانی برای رفاه حال شهروندانی که دوچرخه را به عنوان مد اصلی تردد‌های روزانه خود انتخاب می‌کنند، امکانی را فراهم کرده‌اند تا دوچرخه‌سواران بدون مشکل با دوچرخه از این وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.
سرويس جامعه جوان آنلاين: راه‌اندازی کمپین سه‌شنبه‌های بدون دود در تهران توسط پیروز حناچی و تأکید وی به توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری در میان پایتخت‌نشینان باعث شد شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران اقدام به تجهیز اتوبوس‌های BRT تهران به رک‌های دوچرخه کند تا مسافران دوچرخه‌سوار هم بتوانند از اتوبوس استفاده کنند. طرحی که چندی پیش در مترو به صورت محدود به اجرا درآمد.

مطالعات جهانی نشان می‌دهد مد‌های حمل و نقل انبوه در دنیا مانند مترو و اتوبوسرانی برای رفاه حال شهروندانی که دوچرخه را به عنوان مد اصلی تردد‌های روزانه خود انتخاب می‌کنند، امکانی را فراهم کرده‌اند تا دوچرخه‌سواران بدون مشکل با دوچرخه از این وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. این بررسی‌ها حکایت از آن دارد که اتوبوس‌های جدید در بیشتر شهر‌های مطرح دنیا از کشور‌های اروپایی گرفته تا امریکایی برای رفاه حال مسافران خود امکانات جدیدی را به عنوان جاذبه سفر قرار داده‌اند و در این رابطه شرکت‌های فعال در بخش حمل و نقل عمومی و همچنین تولیدکننده اتوبوس‌ها رقابت تنگاتنگی با هم دارند. پس از طرح استفاده از دوچرخه در مترو حالا شهرداری پایتخت به‌سمت آن رفته تا در خطوط پرمسافر اتوبوسرانی امکان استفاده دوچرخه‌سوار از اتوبوس‌ها فراهم شود. استفاده از رک دوچرخه یکی از این امکانات است که در ناوگان اتوبوسرانی و مترو ایجاد شده است. تصمیم‌گیران شهری در این شهر‌ها اعتقاد دارند ایجاد امکاناتی برای تشویق شهروندان به طی کردن مسیر‌های تردد روزانه با بهره‌گیری از مُدهای مختلف حمل و نقل عمومی باعث خواهد شد مشکل ترافیک، آلودگی هوا و موضوعات زیست محیطی حل شود.

تسهیلات ویژه اتوبوسرانی به دوچرخه‌سواران

راه‌اندازی خانه‌های دوچرخه و بعد از آن جمع کردن این امکانات در برخی مناطق شهر تهران به دلیل عدم استقبال تهرانی‌ها از سیستم دوچرخه‌سواری و بعد استفاده از رَک‌های دوچرخه در سطح معابر مرکزی پایتخت و در نهایت راه‌اندازی اپلیکیشن اجاره دوچرخه از جمله اقداماتی است که در سال‌های اخیر انجام شده است.

شاید بتوان گفت: ورود پیروز حناچی به موضوع ایجاد فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی و سیستم دوچرخه‌سواری در روز سه‌شنبه‌ها و استفاده وی از دوچرخه برای حاضر شدن در شهرداری تهران باعث شد برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای در خصوص ایجاد تسهیلات ویژه برای شهروندان دوچرخه‌سوار در پایتخت ایجاد شود.
در این میان نیز شرکت واحد اتوبوسرانی پایتخت در میان مد‌های انبوه بر حمل و نقل عمومی توانست نخستین گام را در راستای سیاست‌های شهردار تهران بردارد. آن‌طور که پیمان سنندجی می‌گوید: در راستای اجرای برنامه سفر‌های ترکیبی و به منظور ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و تسهیل در تردد علاقه‌مندان به دوچرخه، شرکت واحد اقدام به نصب جایگاه ویژه حمل دوچرخه (rack) بر روی تعدادی از اتوبوس‌های تندرو کرده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در ابتدا رک‌های دوچرخه روی تعدادی از اتوبوس‌های خط ۷ سامانه BRT نصب شود. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در این باره به خبرنگار تیتر شهر تأکید کرد: در حال حاضر این جایگاه ویژه روی پنج دستگاه اتوبوس خط تندرو پایانه پارک وی- پایانه معین جهت استفاده علاقه‌مندان به این نوع سفر، نصب شده و قابل استفاده است.

شرایط استفاده از رک‌های دوچرخه در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران از سوی شهروندان موضوع مهمی است که نیاز به دستورالعمل اجرایی دارد. تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد که از سه سال قبل اطلاع‌رسانی وسیعی در خصوص چگونگی استفاده از این تجهیزات به شهروندان دوچرخه‌سوار انجام شده و به نوعی آن‌ها با شیوه استفاده از رک‌های دوچرخه در اتوبوس، مترو و تراموا آشنا هستند.
به نظر می‌رسد با همکاری پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به استفاده از رک‌های دوچرخه روی اتوبوس‌های پایتخت هم جاذبه استفاده از وسایل نقلیه عمومی را برای شهروندان بالاتر می‌برند و هم از احتمال تصادف راکبان دوچرخه با خودرو‌ها و حتی اتوبوس‌ها در معابر پایتخت جلوگیری می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
کسی که دغدغه خدمت به مردم دارد.
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
1
0
از روزنامه جوان بعید است که تا این اندازه نسبت یه مسئله استفاده رک های حمل دوچرخه بر روی اتوبوس ها غیر کارشناسی نظر دهد. خلاصه بگویم با این اوضاع فرهنگ ترافیکی در تهران و خطرات ناشی از نصب این رک ها برای راننده اتوبوس و سایر وسایل نقلیه این کار با عرض معضرت اشتباه میباشد.
شهروند دلسوز بیت المال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
0
1
دلم از این می سوزد چرا بعضی از مسئولان با مردم صادق نیستند درحالی که انبوهی از اتوبوسهای شرکت واحد در توقفگاه ها و تعمیرگاههای این شرکت به علت نداشتن قطعه متوقف می باشند باز سازی اتوبوسها چه معنایی دارد. خدا میداند.
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
0
1
نصب رک بر روی جلوی اتوبوس ها جهت حمل دوچرخه های غیر تاشو خصوصاً در مسیرهای جنوب -شمال و بالعکس تهران در مرحله اول بسیار ضروری و مفید و واجب است و طبعاً استفاده از دوچرخه های تاشو در درون اتوبوس ها، مترو و قطار هانیز باید معمول تر گردیده طی دستورالعمل های واضح و روشن نهادینه شود تا با نظرات و عکس العمل های متفاوت رانندگان و مأمورین ذیربط بنا بر سلیقه فردی ایشان مواجه نگردیده،اعصاب و روان استفاده کنندگان را بیش از این به چالش نکشد!!! طرح خوب و شناخته شده ایست در کشور های از ما بهترون و چرا در شهرهای بسیار آلوده ما نه؟؟؟ تشکر از باعث و بانیان اجرائی نمودن چنین طرحها و تسهیلاتی برای تأمین سلامتی عموم از جمله خودو خانواده هایشان...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار