کد خبر: 948543
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان:
سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان از برپایی آیین نوروزخوانی و جشنواره سمنوپزان در سمنان خبر داد و گفت: این آیین فردا جمعه در سمنان برگزار خواهد شد.

عباس بابایی با بیان اینکه نوروزخوانی نوعی جشن و آگاه سازی مردم از فرا رسیدن بهار و نوروز باستانی ایران است افزود: این مراسم کهن، از دیرباز به عنوان یکی از آداب استقبال از نوروز در استان سمنان شناخته شده است وسازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان نیز در جهت زنده نگه داشتن فرهنگ اصیل این منطقه این برنامه را اجراء خواهد کرد.

وی با بیان اینکه آیین نوروز خوانی با استفاده از ظرفیت‌های بومی و به زبان سمنانی برگزار می‌شود ادامه داد: این آیین جمعه 17 اسفند ماه از میدان تاریخی ارگ آغاز و تا محوطه بنای تاریخی شورای اسلامی شهر با حضور اقشار مختلف مردم اجراء خواهد شد .

بابایی هدف از برگزاری آیین نوروزخوانی را اشاعه و احیاء این سنت در میان نسل جوان برشمرد و گفت: حفظ و شناساندن اصالت زبان و پوشش بومی، حفظ و صیانت از فرهنگ و هنر بومی و کمک به ایجاد نشاط اجتماعی از اهداف اجرای این آیین است.

وی با اشاره به ضرورت کمک به نشاط اجتماعی خاطر نشان کرد: اجرای سنت های کهن همراه با جشن و سرور در آستانه سال نو صحنه های زیبا و جذاب را در ذهن گردشگران و مردم بومی به یادگار می گذارد.

بابایی با بیان اینکه نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از ایران باستان است اضافه کرد: برگزاری جشنواره استقبال از بهار در سمنان فرصت مغتنمی برای معرفی آداب‌ورسوم مردمان این دیار است.

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان همچنین از برگزاری آیین سمنوپزان در جمعه 17 اسفند ماه بعد از آیین نوروز خوانی در محوطه تاریخی شورای اسلامی شهر سمنان خبر داد و تصریح کرد: پخت سمنو در روزهای پایانی سال از آیین‌های نوروزی در این استان سمنان است.

بابایی با بیان اینکه سمنو یکی از سین‌های سفره هفت سین و نشانه حلاوت،سرزندگی و شیرینی است بیان کرد: آیین پخت سمنو در راستای آشنایی شهروندان با آداب و رسوم کهن و آشنایی با فرآیند پخت سمنو برگزار می‌شود.

وی از برپایی یک نمایشگاه در حاشیه جشنواره سمنوپزان خبر داد و گفت: غرفه های صنایع دستی، غرفه ویژه کودکان ،جشنواره هفت سین بهاری و جشنواره رنگ آمیزی تخم مرغ‌های هفت سین از برنامه‌های جنبی دیگر این جشنواره است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر