کد خبر: 947914
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
جمع‌آوری بازار دلار فردایی از یک‌سو و مدیریت روانی بازار ارز از سوی دیگر بهای دلار را روز گذشته با کاهش ۴۵۰ تومان به کانال ۱۳ هزار تومان نزول داد، در همین راستا رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ دلار به کانال ۱۱هزار تومان باز می‌گردد، گفت: افزایش بیشتر نرخ دلار برای واردکننده نمی‌صرفد.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: حرفه‌ای‌های بازار ارز هم دیگر نمی‌توانند دست بازار را بخوانند و قیمت را پیش‌بینی کنند، نبض بازار ارز دست رئیس کل بانک مرکزی است و طی هفته‌های اخیر بسیاری از بزرگان بازار ارز که در تحلیل و پیش‌بینی ادعایی برای خود داشتند با سوخت‌های بالای سرمایه روبه‌رو شده‌اند. به نظر می‌رسد رئیس کل بانک مرکزی هم بر بازار واقعی و هم بر بازار مجازی مرتبط با ارز تسلط خوبی دارد، به‌طوری که دست بسیاری از سفته‌بازان و دلالان را پیش پیش می‌خواند و به نوعی در بازار ارز شناور صحنه گردانی می‌کند که سفته باز و دلال در بازار ارز نقره داغ می‌شود.
بازار فردایی جمع شد، تسلط روانی هم بر بازار ارز حاکم شده است و به‌زودی قرار است بازار متشکل ارز هم راه‌اندازی شود، بازاری که عرضه کننده و متقاضی در فضایی شفاف به معامله می‌پردازند. حال اگر تداوم عملیات صادرکنندگان غیرنفتی مستلزم اخذ تأیید و مفاصا حساب ارزی هم از بانک مرکزی شود دیگر تسلط بانک مرکزی بیش از پیش خواهد شد، اما به نظر می‌رسد هدف‌گذاری ۱۱ هزار تومان برای ارز نقطه‌ای است که قرار است رئیس کل بانک مرکزی دلار را روی آن بنشاند.
بازگشت دلار به کانال ۱۱هزارتومان
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در برنامه تلویزیونی در خصوص آخرین وضعیت اصلاحات نظام بانکی گفت‌: نرخ دلار باز به کانال ۱۱هزار تومان باز می‌گردد. افزایش بیشتر نرخ دلار برای واردکننده نمی‌صرفد. وی افزود‌: ۵/۱۱ میلیارد یورو در سامانه نیما عرضه شده است که قیمت یورو ۱۱هزار تومان بوده است و این درحالی است که یورو در بازار ۱۵هزار تومان است. وی گفت‌: جو پایان سال و خبر‌های بد مربوط به FATF بازار را کمی متشنج کرد و نرخ ارز بالاتر رفت.
اما رئیس کل بانک مرکزی انتقادی هم به افزایش ردیف‌های هزینه‌ای بودجه‌ای سال آتی کرد که عملاً بانک مرکزی را در مدیریت صحیح بازار ارز در موضع ضعف قرار می‌دهد، زیرا وقتی مخارج جاری دولت بالا می‌رود و نفت زیادی هم نمی‌شود فروخت و از طرفی هم رکود اقتصادی جلوی مالیات می‌ایستد، عملاً تسعیر ارز محلی برای تأمین مالی می‌شود. وی در ادامه اظهار داشت: تا به امروز مجلس ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بودجه پیشنهادی دولت اضافه کرده است. وی افزود‌: تا وقتی درآمد‌های بودجه‌ای ما وابسته به درآمد‌های حاصل از صادرات نفت است، مشکلات فعلی وجود دارد. دولت به دنبال کنترل هزینه‌ها است، اما در بودجه ۹۸ نزدیک به ۴۵۰هزار هزینه برای دولت پیش‌بینی شده است.
گفتنی است، قیمت سکه و ارز روز گذشته در بازار تهران افت قابل توجهی داشت. قیمت سکه طرح جدید روز گذشته در بازار تهران با ۱۲۱ هزار تومان کاهش ۴ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان و دلار با افت ۴۵۰ تومانی ۱۳ هزار تومان معامله شد. در بازار ارز دلار با ۴۵۰ تومان کاهش ۱۳ هزار تومان، یورو با افت ۵۰۶ تومانی ۱۵ هزار و ۹۴ تومان و درهم با ۱۲۲ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۵۴۰ تومان به فروش رسید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار