کد خبر: 947822
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
دادستان تهران گفت: بر اثر اعتراضات مردم و مشکلاتی که در این زمینه ایجاد می‌شود، معتادان متجاهر جمع‌آوری شده و برای مدتی از نظرها پنهان می‌شوند؛ اما دوباره به شهر باز می‌گردند.

سرویس جامعه جوان آنلاین: پنجمین نشست بررسی وضعیت آسیب‌های اجتماعی با موضوع سازماندهی معتادان متجاهر روز چهارشنبه هشتم اسفند با حضور فرمانده­هان پلیس، تعدادی از معاونان دادستان، دادستان‌های برخی از شهرستان‌های تابعه و نمایندگان دستگاه‌های متولی به ریاست دکتر جعفری دولت‌آبادی برگزار شد.

لزوم ساماندهی معتادان متجاهر

دادستان تهران حضور معتادان متجاهر در معابر و برخی مناطق شهری را از جمله مشکلات اجتماعی کلان­شهرها دانست و گفت: حضور معتادان متجاهر به سبب نوع پوشش و ژولیدگی آنان، عدم رعایت شئونات عرفی در زندگی اجتماعی، رها بودن در سطح شهر و ایجاد مزاحمت برای افراد، وضع ظاهری تهران را با مشکلاتی مواجه ساخته است.

وی با تاکید بر این که حضور معتادان در معابر و مناطق شهری زیبنده پایتخت نیست، افزود: اخیرا پلیس و دادستانی تهران با همکاری سایر مسؤولان متولی، اقدامات مناسبی در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر در جنوب شهر تهران انجام داده‌اند؛ اما انجام اقدامات بیشتری هم­‌چنان ضروری است.

تکرار چرخه باطل جمع‌آوری معتادان متجاهر

جعفری دولت‌آبادی با انتقاد از چرخه باطل جمع‌آوری و آزادی معتادان متجاهر در طول سالیان گذشته، اظهار کرد: بر اثر اعتراضات مردم و یا درخواست مسؤولان و مشکلاتی که در این زمینه ایجاد می‌شود، معتادان متجاهر جمع‌آوری شده و برای مدتی از نظرها پنهان می­‌شوند­؛ اما دوباره به شهر باز می‌گردند.

دادستان تهران چرخه باطل جمع‌آوری معتادان را مصداق برخورد سطحی با این مشکل دانست و اظهار داشت: صدق عبارت جمع‌آوری در مورد انسان‌هایی که به عمد یا با غفلت دچار آسیب شده ­اند، صحیح نبوده و مناسب است از لفظ ساماندهی در مورد آنان استفاده شود تا آثار آن برای این افراد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر این که باید برای اشتغال معتادان پس از بهبود برنامه‌ریزی کرد گفت: بازگشت این افراد به زندگی اجتماعی موفقیت بزرگی است و این چرخه باطل را خنثی می‌سازد.

تمرکز بر تغییر رفتار معتادان در ایام نگه­داری

وی تاکید کرد: باید از زمانی که دستور قضایی برای ساماندهی معتادان متجاهر صادر می‌شود و تا زمانی که در مراکز خاص نگه­داری می­شوند، اقداماتی برای درمان، حرفه­آموزی و آمادگی آنان برای بازگشت به جامعه انجام شود به این چرخه باطل زمانی اصلاح می‌شود که در دوران ساماندهی، تغییر و تحول رفتاری در این افراد رخ دهد به این معنا که از آماج اعتیاد دور شوند و ترک اعتیاد کنند و سرانجام به زندگی اجتماعی باز گردند.

جعفری دولت‌آبادی با بیان این موضوع که بازگشت اجتماعی معتادان متجاهر هزینه بردار است، گفت: علیرغم هزینه‌هایی که بازاجتماعی کردن معتادان در برخواهد داشت، سازمان­بهزیستی و دیگر دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی باید در این زمینه اقدامات لازم را برای تأمین سلامت جسمی و روحی این افراد انجام دهند.

وی افزود: بازگشت این افراد به جامعه که برچسب‌های مجرمانه‌ای به آن‌ها خورده و جامعه به سادگی آمادگی پذیرش آن‌ها را ندارد، کاری دشوار و هزینه‌­بردار است که مستلزم ایفای نقش بیشتر دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی در این زمینه است.

وی از مسؤولان دستگاه‌ها خواست تا گزارش اقدامات خود در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر در حوزه‌­های نگه‌داری، درمان، حرفه ­آموزی و بازگشت به جامعه را به دادستانی تهران ارائه دهند.

وی افزود: مطابق گزارش‌­ها مرحله اول به طور مناسب انجام می‌شود؛ ولی سه مرحله دیگر به دشواری پیش می‌رود.

افزایش ظرفیت اماکن نگه­داری معتادان متجاهر

دادستان تهران از افزایش ظرفیت کمپ‌های نگه­‌داری معتادان متجاهر در تهران خبر داد و گفت: اگر این اتفاق رخ دهد می‌توان معتادان متجاهر را تا شش ماه نگه‌داری کرد و اقدامات درمانی، فرهنگی و حرفه­‌آموزی آنان را در دستور کار قرار داد.

جعفری دولت‌آبادی افزود: حضور معتادان متجاهر در شهرها وضع اجتماعی و فرهنگی را با مشکلات مواجه می­سازد؛ این در حالی است که این افراد پس از دستگیری دوباره در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند و این چرخه باطل ادامه می‌یابد؛ بنابراین ساماندهی معتادان متجاهر باید با هدف بازگشت واقعی آنان به زندگی اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین مساله پس از درمان و بازپروری معتادان، بازگشت آنان به جامعه و پذیرش این افراد توسط عموم است.

تداوم اجرای طرح ساماندهی منطقه جنوب تهران

جعفری دولت‌آبادی افزود: اقداماتی که در منطقه جنوب تهران در مورد معتادان متجاهر انجام شده، قابل تقدیر است.

وی گفت: شهرداری تهران، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید برای اجرای موفق طرح ساماندهی معتادان متجاهر در جنوب تهران اقدامات جهادی انجام دهند و گزارش تکمیلی اقدامات انجام شده را ارائه دهند تا در جلسه جداگانه‌ای بررسی شود.

دادستان تهران خاطر نشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های مردمی و خیّرین در ساماندهی معتادان متجاهر مورد تاکید است و از همکاری بسیج در این زمینه تشکر می‌­شود. امیدواریم کارها به صورت انقلابی ادامه پیدا کند.

جعفری دولت‌آبادی اظهار داشت: با توجه به فعالیت مجدد برخی مساجد و مدارس در منطقه مذکور انتظار می‌رود مسؤولان در جهت رفع مشکلات فرهنگی این منطقه متمرکز شوند.

دادستان تهران افزود: فعالیت مراکز کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت (DIC) موردتایید دادستانی است و باید این مراکز تقویت شوند و در حیطه وظایف خود به فعالیت ادامه دهند.

جعفری دولت‌آبادی ضن اعلام موافقت با تشکیل کارگروهی متشکل از پلیس، شهرداری، دادستانی و دیگر دستگاه‌های ذی­ربط، برای تداوم اجرای طرح ساماندهی منطقه جنوب تهران به سرپرستی یکی از معاونان دادستان تهران اظهار داشت؛ کارگروه باید متولی پیگیری اجرای طرح در جنوب تهران شود و به عنوان یک کار فوق‌العاده عملیاتی نماید و در این راستا از ظرفیت همه دستگاه‌ها استفاده کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دادستانی تهران در اجرای طرح­های مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و برخی جرایم مانند سرقت و تشکیل گشت‌های محله­‌محور با دستگاه‌های مربوطه، همکاری می‌نماید.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار