کد خبر: 947320
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷
عالی قاپویی کویر مرمت شد
سرپرست نمايندگي ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان ميامي از پایان فاز سوم مرمت عمارت تاريخي آقايان ميامي خبر داد.

سید محمدصادق رضويان با اعلام این خبر افزود: در این مرحله از مرمت، کار اجرای ناکش برای دفع رطوبت آجرفرش کف، استحکام بخشی و پی بندی و اجرای تاسیسات برای نورپردازی انجام شد.

وي گفت: عمارت آقايان بنایي دو طبقه است كه متشکل از سه اتاق با طاقچه های قوسی شکل است که در نگاه اول از نظر معماری مشابه عمارت عالی قاپو اصفهان است.

سرپرست نمايندگي ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان ميامي با بيان اينكه شش ستون چوبی طبقه فوقانی بنا را محافظت می‌کند، افزود: سقف بنا و ناودان‌های آن چوبی است و دور تا دور آن را نرده‌های چوبی با ظرافت خاصی محصور کرده است.

رضويان با اشاره به اينكه اين عمارت بر روی آب‌انبار آقایان ساخته شده است، گفت: عمارت آقايان از چندین طرف در بین ابنیه قدیمی از جمله کاروانسرا، حمام، و مسجد و کوچه آقایان واقع شده است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی افزود: عمارت تاریخی آقایان در عرصه کاروانسرای شاه عباسی میامی قرار دارد و در دوره قاجاريه ساخته شده است.

" عمارت تاریخی آقایان" یکی از ابنیه تاریخی و زیبای میامی است که بر روی آب‌انبار تاریخی آقایان بنا شده است. شباهت ظاهری این بنا به عمارت عالی قاپو سبب شده از آن به عنوان عالی قاپوی کویر هم نام ببرند. این بنا تاریخی در مجاورت مجموعه ای از ابنیه تاریخی کاروانسرا، حمام، و مسجد و کوچه آقایان قرار گرفته است.

این بنای دو طبقه از نظر ساخت و طرح و نما همچون منازل مسکونی شهر متشکل از سه اتاق با طاقچه های قوسی شکل است که به وسیله ایوانی یک و نیم متری به هم متصل شده اند و در واقع نمای کلی بنا رو به شمال است و شش ستون چوبی طبقه فوقانی بنا را محافظت می کند. سقف بنا و ناودان های آن چوبی است و دور تا دور آن را نرده های چوبی با ظرافت خاصی محصور کرده است. طبقه زیرین بنا دارای سه باب مغازه است که تا چندی پیش از آن برای فروش و کسب و کار استفاده می کردند.

عمارت آقایان در زمان گذشته به عنوان مرکز مشاوره کاربرد داشته و مردم برای رفع و رجوع مسائل شرعی به آن مراجعه می کردند. در دورۀ پهلوی نیز از این بنا به عنوان تلگراف خانه یاد شده و فردی از اهالی بومی به نام محمد تقی خان سرهنگ از خوانین برجسته شهر آن را اداره می کرده است. این بنا امروزه در اختیار میراث فرهنگی شهرستان میامی قرار دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر