کد خبر: 946565
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
به بهانه مقابله با ریزگرد‌ها یکی از زیباترین زیست بوم‌های شنزاری در جنوب غرب در حال نابود شدن بوسیله مالچ مرگبار نفتی است.
جوان آنلاین : بر اساس یک تفکر غلط و غیر علمی که منشاء ریزگرد‌ها و خاک معلق را شنزار‌ها می‌دانند این کار انجام میشود این در حالی است که در هیچ جایی از دنیا شنزار منشاء ریزگرد نیست. شنزار‌های کویر لوت، مرنجاب و رفسنجان با آن وسعت زیادشان که فلات مرکزی ایران را فرا گرفته‌اند منشاء ریزگرد نیستند، ولی شنزار‌های خوزستان با آن وسعت کمشان منشاء ریرگرد شدند! شنزار‌های خوزستان با داشتن تنوع زبستی بینظیر مانند آهوی شنی بین النهرین، جربیل پاسفید، افعی شاخدار عربی، آگامای سروزغی عربی، بوای شنی عربی، سوسمار انگشت شانه‌ای اشمیت، زیرگونه خاص ماهی شنزار معمولی، مارمولک کرمی شکل چذابه، گکوی انگشت کوتاه خاورمیانه، گکوی انگشت کوتاه ایرانی و. در حال نابودی است. پوشش گیاهی این زیست بوم شنزاری بسیار بسیار غنی است که بیشتر از گیاهانی مانند اسکنبیل و گز شاهی تشکیل شده است و تحت هیچ عنوان اجازه فرسایش بادی و پیشروی این شنزار‌ها را نمی‌دهد. این شنزار‌ها از هزاران سال وجود داشته‌اند در حالی که ریزگرد‌ها در خوزستان از بیست سال پیش پدیدار شدند. امروزه بطور صد در صد منشاء ریزگرد‌ها بستر خشک تالاب‌های النهرین و آبگیر‌های داخلی خوزستان تشخیص داده شدند که با احیاء این تالاب‌ها مشکل ریزگرد‌ها هم حل میشود.
متأسفانه مالچ نفتی را به اشتباه بر روی شنزار‌ها می‌پاشند و تاکنون حتی روی یک وجب از کانون‌های ریزگرد در استان خوزستان مالچ پاشی نشده است.
دانشمندانی مثل پروفسور کردوانی، دکتر آخانی، دکتر کهرم و بسیاری دیگر از متخصصین محیط زیست در مورد استفاده از مالچ نفتی، پیامد‌های خطرناک آن برای محیط زیست و بکارگیری نابجای آن در شنزار‌های خوزستان به بهانه مقابله با ریزگرد‌ها هشدار داده‌اند و خواستار توقف سریع این کار در خوزستان شدند، اما متأسفانه اینکار بشدت ادامه دارد.
مالچ نفتی تاکنون هزاران موجود زنده در زیست بوم شنزاری فکه تا بستان را از بین برده و باعث مهاجرت و آوارگی گونه‌های بزرگتری مثل آهو، گرگ، کفتار و... شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر