کد خبر: 946527
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
در واکنش به احتمال استقرار موشک‌های میان برد اتمی امریکا در اروپا ابراز شد
رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود در واکنش به تلاش‌های امریکا برای استقرار موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد هسته‌ای در اروپا، گفت که کشورش علاوه بر سرزمین‌هایی که تهدید علیه مسکو از آنجا آغاز شود، مراکز تصمیم‌گیری آن‌ها را هم هدف قرار خواهد داد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز چهار شنبه در سخنرانی عمومی در مجلس فدرال روسیه تأکید کرد که واشنگتن باید از سیاست‌های غیرسازنده خود دست بردارد. به گزارش شبکه راشا‌تودی، پوتین در ابتدای این جلسه به تشریح وضعیت اقتصادی روسیه و پیشرفت‌های نظامی این کشور پرداخت و در مورد روابط با امریکا گفت: «روسیه کسی را تهدید نمی‌کند و خواهان رابطه‌ای برابر با ایالات متحده است. ما دنبال درگیری نیستیم. اما ایالات متحده نمی‌داند که جهان چطور در حال تغییر است و به کدام سو می‌رود و به سیاست‌های مخرب خود ادامه می‌دهد». رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه مسکو برای گفت‌وگو در مورد توافقات کنترل تسلیحاتی آماده است، تأکید کرد که اصراری هم برای این کار ندارد و مرتباً توان رزم و نبرد خود را افزایش می‌دهد. رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به خروج امریکا از پیمان منع موشک‌های میان‌برد، گفت: ایالات متحده زمانی تلاش می‌کرد با برنامه‌های موشکی بر جهان مسلط شود، اما اکنون باید از چنین برنامه‌هایی دست بردارد. پوتین، امریکا را به بهانه‌جویی برای خروج از این پیمان متهم کرد و گفت: «واشنگتن از مدت‌ها پیش تلاش می‌کرد با بهانه‌های واهی این پیمان محدودساز موشکی را بر هم بزند». پوتین تأکید کرد: «شرایط بین‌المللی کنونی ایجاب می‌کند که تنش‌ها تشدید نشود. امریکا برای دستیابی به مزیتی بر روسیه از طریق ساخت قابلیت‌های موشکی ضد بالستیک اقدام کرده و شکست خورده است. روسیه به این اقدامات از طریق حفظ بازدارندگی واکنش نشان داده است.»
هشدار پوتین
رئیس‌جمهور روسیه، در بخشی از سخنرانی‌اش در واکنش به احتمال استقرار موشک‌های میان‌برد اتمی امریکا در اروپا، گفت: «استقرار موشک‌های ایالات متحده در اروپا تهدیدی بسیار بزرگ برای امنیت روسیه و کل جهان است». او در ادامه سخنان خود تلویحاً امریکا را به پاسخ موشکی تهدید کرد و گفت: «اگر موشک‌های ایالات متحده در اروپا مستقر شوند، ما مجبور به اقدامات متقابل خواهیم بود. اگر تهدیدی متوجه ما شود، ما باید بتوانیم نه فقط محل وجود این تهدیدات، بلکه مرکز تصمیم‌گیری در مورد این تهدیدات را نیز هدف قرار دهیم». وی با این حال تأکید کرد که برنامه‌های نظامی روسیه ماهیت دفاعی دارد و مسکو تنها به عنوان پاسخ به حملات احتمالی خارجی این توانمندی‌ها را به کار می‌گیرد. سیاست‌های واشنگتن کوته‌بینانه و مخرب است و در نهایت منافع خود امریکا را تضعیف می‌کند. پوتین سپس توان موشکی روسیه را به رخ امریکا کشید و گفت که مسکو موشک فراصوت «آوانگارد» را در حال تولید دارد و همچنان به آزمایش موشک قاره‌پیمای اتمی سرمت ادامه می‌دهد. پوتین گفت: موشک فراصوت کینژال را نیز به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار داده است.
تهدید موشکی پوتین پس از آن انجام شده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا اخیراً از معاهده پیمان موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه خارج شد و این مسئله واکنش تند مسکو را در پی داشته است. امریکا مدعی است روسیه در حال توسعه سامانه‌های موشک میان برد است که ناقض پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان‌برد است و بدین ترتیب روسیه قادر خواهد بود در مدت زمان کوتاهی به کشور‌های اروپایی حمله هسته‌ای کند. اما روسیه بار‌ها چنین اتهامی را رد کرده است. اقدامات خصمانه واشنگتن علیه مسکو، از سوی روسیه بی‌پاسخ نمانده و مسکو نیز در اسناد امنیتی و نظامی کلان خود از امریکا به عنوان تهدیدی جدی یاد کرده است. پوتین در سال‌های اخیر بار‌ها در واکنش به تهدیدات امریکا، این کشور را به حملات هسته‌ای تهدید کرده است. پوتین سال گذشته در واکنش به تهدیدات هسته‌ای امریکا علیه روسیه، گفت که دکترین نظامی روسیه این اجازه را می‌دهد که در واکنش به حمله اتمی علیه این کشور و یا متحدانش، از سلاح هسته‌ای استفاده کند. رقابت نظامی روسیه و امریکا پس از بحران اوکراین، در سال ۲۰۱۴ تشدید شده است و دو کشور را تا آستانه جنگ سرد جدید پیش برده است. امریکا بیش از یک دهه است به دنبال استقرار سامانه‌های موشکی در شرق اروپا است و مدعی است که چنین اقدامی برای مقابله با تهدیدات ناشی از سوی ایران و کره شمالی است، اما در اصل استقرار چنین سامانه‌های موشکی در مرز‌های روسیه، برای مقابله با مسکو انجام می‌شود و این مسئله واکنش تند روس‌ها را در پی داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار