کد خبر: 946526
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹
در سایت قصه‌گویی و بازی‌های کودکان یک نوع بازی تعریف‌شده که نامش «کی بود کی بود، من نبودم!» است و در باب اهدافش چنین آمده‌است: تمرکز حواس و تقویت نیروی تجسم و حدس!
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: در این بازی دو نفر، وسط می‌نشینند که چشمان یکی از آن‌ها بسته‌است. دو عدد سنگ جلوی آن‌ها قرار دارد و ۱۵ الی ۲۰ نفر نیز به شکل دایره دور آن‌ها می‌نشینند. سپس در حالی که در پشت او قرار گرفته به یکی از بچه‌ها اشاره می‌کند تا وارد میدان شود و وظیفه‌اش این است که آن دو سنگ را بر هم بکوبد و به جای خود باز گردد.
سپس دوستش چشم‌های او را توأم با کف‌زدن و تکرار عبارت کی بود کی بود، من نبودم، از سوی بچه‌ها باز می‌کند. اینک نفر وسط که چشم‌هایش را باز کرده‌اند، باید حدس بزند که چه کسی این کار را کرده‌است. این بازی در این روز‌ها و در بیشتر بازار‌های کالا‌های مصرفی کشور و حتی خودرو‌ساز‌ها دیده می‌شود، اما شاخص‌ترین آن‌ها در سه روز گذشته درباره بازار گوشت قرمز است. گویی مسئولان و متولیان، مردم را با چشمان بسته وسط گود نشانده‌اند و هر کدام در حال کف زدن هستند و با یک تفاوت کوچک این بازی را برای کل مردم اجرا می‌کنند. آن‌ها به جای گفتن جمله «کی بود، کی بود، من نبودم»! دائم می‌گویند:‌آدرس غلط ندهید!
در این باره روز گذشته نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نباید در مورد واردات و توزیع گوشت، آدرس غلط داد، گفت: «واردکنندگان گوشت قرمز، تنها در یک بخش از چرخه بازار این کالا ایفای نقش می‌کنند و آن، تأمین گوشت از خارج کشور است و از زمانی که کالا وارد گمرکات کشور می‌شود، گوشت‌ها از اختیار واردکنندگان خارج شده و در اختیار دولت قرار می‌گیرد.»
او گفت‌: «برخی مدیران دولتی عادت به انکار خطا‌های محاسباتی سازمان زیر مجموعه خود دارند و پیکان انتقادات در خصوص ایجاد صف‌های خرید، تحریک تقاضا و ... را نباید به سمت واردکنندگان گوشت نشانه رفت و با ارائه آدرس‌های اشتباه، ذهن‌ها را گمراه کرد.»
جمله‌ای مشابه نیز از سوی سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان شد: «برای علت گرانی گوشت، آدرس غلط می‌دهند و گرانی گوشت قرمز نمی‌تواند مربوط به قاچاق دام باشد و برخی آدرس غلط می‌دهند.» حمیدرضا دهقانی‌نیا گفت: «از نظر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به عنوان تنها مرجع ارائه‌دهنده آمار و اطلاعات در حوزه قاچاق، اینکه می‌گویند گرانی گوشت قرمز به واسطه قاچاق دام است را نمی‌پذیریم.»
او افزود: در سال جاری قاچاق گوسفند ۴۰ درصد افزایش داشته‌است، اما این رشد آن‌قدر فزاینده نیست که موجب افزایش قیمت گوشت قرمز شود و وزن این موضوع به آن میزانی که ادعا می‌کنند، نیست.
دهقانی‌نیا با اشاره به افزایش واردات گوشت گرم و یخی بیشتر از قاچاق گفت: «هم اکنون در فصلی هستیم که به دلیل شرایط جوی از برخی مرز‌ها دامی نمی‌تواند رد شود، بنابراین ضعف‌ها در قسمت دیگری است، اما سعی داریم همه موضوع را روی قاچاق دام آوار کنیم.»
معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزیر جهاد کشاورزی نیز چندی پیش گفته‌بود: یکی از دلایل گرانی گوشت قرمز این است که گوشت وارداتی دست به دست می‌شود و با دلالی گران‌تر از آن چیزی که باید به دست مردم برسد که امیدواریم نظارت‌ها ادامه داشته باشد.
همچنین رئیس شورای تأمین دام کشور از تأمین انواع گوشت قرمز وارداتی و داخلی خبر داد و گفت: «مشکل گرانی قیمت گوشت قرمز داخلی ناشی از حضور دلالان و عرضه نامناسب آن (تفکیک و خردشدن گوشت) در سطح خرده‌فروشی‌های بازار است.» وزیر جهاد نیز علت اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار را نوسان نرخ ارز و تشدید قاچاق دام زنده دانست. از آنجایی که مردم چشم بسته داخل گود این بازی «آدرس غلط ندهید» هستند و این بازی توسط بازیکنان اصلی بازار گوشت ادامه دارد، می‌توان به این نتیجه رسید که یا آن کسی که سنگ‌ها را به هم می‌زند خیلی قوی و حرفه‌ای است که قابل شناسایی نیست یا بازیگرانی که دور بازار گوشت نشسته‌اند، به نوبت تقصیر را در توافقی دسته‌جمعی بر عهده می‌گیرند، در حالی که حدس مردم درست است!
این در حالی است که وظیفه ذاتی دولت‌ها و نهاد‌های نظارتی تحت تابعه آنها، ممانعت از شکل‌گیری چنین بازی‌هایی است. چرا باید مردم در بازار گوشت قوه تخیل، حدس و تجسم مقصر را تقویت کنند؟ پس دولت و نهاد‌های نظارتی چکاره‌اند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار