کد خبر: 944836
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۴
نگاهی به دوقطبی ورزش بر سر پاداش یک میلیون دلاری به فوتبال با وجود حذف از جام ملت‌ها
پاداش یک‌میلیون دلاری وزارت ورزش به فوتبالی‌ها وحدت جامعه ورزش را خدشه‌دار کرده است.
سعيد احمديان
سرویس ورزش جوان آنلاین: یک پاداش عجیب و واکنش‌هایی که همچنان ادامه دارد. پاداش یک میلیون دلاری وزارت ورزش به ملی‌پوشان فوتبال با وجود حذف از جام ملت‌ها همچنان خبرساز است. وزارت ورزش سکوت کرده و پاسخی نمی‌دهد، اما آن‌سو قهرمانان رشته‌های مختلف که در این سال‌ها طعم تبعیض را با تمام وجودشان چشیده‌اند، مسعود سلطانی‌فر را مورد انتقاد قرار می‌دهند که چرا در شرایطی که رشته‌های منهای فوتبالی و قهرمانان المپیکی با کمترین بودجه‌ها حمایت می‌شوند، آن‌سو برای فوتبال پول‌پاشی می‌کنند. انتقاد‌هایی که سبب شده دوباره در ورزش ایران یک دوقطبی شکل بگیرد. اگر در زمان جام ملت‌ها، هواداران پرسپولیس مقابل کی‌روش و تیم ملی بودند، این‌بار قهرمانان المپیکی و منهای فوتبالی روبه‌روی ملی‌پوشان فوتبال ایستاده‌اند، دوقطبی‌ای که مانند جام ملت‌ها دود آن به چشم ورزش می‌رود!

قهرمانان پشت بهداد درآمدند
بهداد سلیمی بود که چراغ اول را روشن کرد، وقتی خبر پاداش یک میلیون دلاری برای تیمی که حذف شده، تأیید شد. قوی‌ترین مرد جهان نتوانست این پاداش تبعیض‌آمیز را مانند وزنه‌های چندصد کیلویی روی دوشش تحمل کند و با ادبیاتی تند به فوتبالی‌ها تاخت، البته خیلی‌ها استوری توهین‌آمیز بهداد را نپسندیدند، اما در اصل موضوع کمتر قهرمانی بود که حرف بهداد را رد کند. چند ملی‌پوش فوتبال هم با انتشار پستی مشترک که غلط املایی کلمه ارز در آن به چشم می‌خورد، سعی کردند پاسخ بهداد را بدهند، اما هر روز که می‌گذرد قهرمانان بیشتری پشت قوی‌ترین مرد جهان درمی‌آیند.
برخی از ورزشکاران همچون قهرمانان کشتی مثل حمید سوریان، احسان لشگری، حسن رنگرز وحسین توکلی، بهادر مولایی، نواب نصیرشلال و رسول تقیان قهرمانان وزنه‌برداری، حسین کیهانی قهرمان دوی ۳ هزار متر با مانع بازی‌های آسیایی و امیر مهدی‌زاده قهرمان کاراته به حمایت از بهداد سلیمی پرداختند و به کسب عنوان‌ها و قهرمانی‌های به دست آمده توسط سلیمی اشاره کردند.
صمد نیکخواه‌بهرامی، کاپیتان تیم ملی بسکتبال هم دیروز به رادیو تهران گفت: «با وجود توجه ۹۵ درصدی مسئولان به فوتبال، افتخارات این رشته شاید ۵ درصد باشد. به نظرم عادلانه‌تر این است که مسئولان یک برنامه منظم‌تری داشته باشند. فوتبال از بحث ورزش خارج است و سیاسی دنبال می‌شود و توجهاتی که به آن می‌شود قطعاً بیشتر از رشته‌های دیگر است، اما توجهاتی که به بهداد سلیمی و امثال او شده قابل قبول نیست. نمی‌گوییم به اندازه فوتبال توجه شود، اما حداقل شبیه فوتبال باشد. اگر این امکاناتی که برای فوتبال وجود دارد، در رشته‌های دیگر هم وجود داشته باشد، درصد مدال‌آوری تغییر خواهد کرد و قطعاً بیشتر خواهد شد.»
در حالی فوتبالی‌ها به خاطر مقامی که کسب نکرده‌اند، پاداش میلیون دلاری دریافت کرده‌اند که ملی‌پوشان فوتسال بانوان که اردیبهشت امسال برای دومین دوره متوالی قهرمان آسیا شدند، هنوز پاداش ناچیز ۲۲ میلیونی‌شان برای قهرمانی را نگرفته‌اند. فاطمه اعتدادی یکی از ملی‌پوشان فوتسال بانوان دیروز در این باره به خبرگزاری ایسنا اینطور توضیح داد: «در این مدت فقط صبر کردیم و الان هم منتظریم تا عید این پاداش را بدهند. اردیبهشت امسال قهرمان شدیم. آن موقع شرایط اقتصادی با الان کاملاً متفاوت بود و ۲۰ میلیون ارزش داشت، اما الان پراید ۴۰ میلیون تومان شده است. به نظرم در این مورد کوتاهی کردند، ولی قول دادند تا قبل عید پاداش‌ها را بدهند.»

مناقشه‌ای که خلاف مصالح ملی است
دوقطبی ایجاد شده بین فوتبالی‌ها و منهای فوتبالی‌ها سبب شده برخی ورزشی‌ها نیز در میانه این دوقطبی بایستند و تأکید کنند که ادامه این اختلافات به ضرر ورزش است. مانند رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک که معتقد است این کینه‌ها باید جمع شود: «مناقشه میان قهرمانان خلاف مصالح ملی است. همه آن‌ها افتخارآفرین هستند و نباید مسائلی فرعی مثل پاداش، زمینه کینه‌ورزی شود، چراکه این کار تخریب‌گر است.» کیانوش رستمی، قهرمان وزنه‌برداری جهان و المپیک هم با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «من خاک پای تمام ورزشکارای ایران هستم، چه وزنه‌بردار چه فوتبالیست. چه قهرمان المپیک، چه لژیونر. داداشای بزرگم توی شرایط کنونی، مردم و مملکته ما بیشتر از هر چیز به شادی و همدلی نیاز داره. فرقی هم نمیکنه این شادی از گل سردار عزیز باشه یا یه ضرب قهرمان المپیک بهداد سلیمی، هدف همه ما یکیه. جامعه‌ای که گذشت توش نباشه، عاقبت به خیر نمیشه. دست تک‌تکتون رو میبوسم و استدعا دارم به این تنش‌ها پایان بدیم.»

حرف کفاشیان دروغ از آب درآمد
واکنش‌ها به پاداش یک میلیون دلاری وزارت ورزش به ملی‌پوشان فوتبال در حالی است که علی کفاشیان، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال شنبه در ادعایی عجیب در پاسخ به اعتراض ورزشکاران سایر رشته‌ها گفته بود «فوتبال ۴۰ میلیون دلار درآمد داشته و یک ریال هم به کمک‌های دولتی احتیاج ندارد»، ادعایی که سبب شد دیروز محمدرضا داورزنی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش با رد صحبت‌های کفاشیان، لیست کمک‌های وزارت به فوتبال را رسانه‌ای کند: «از ابتدای سال جاری، ۲۷ میلیارد تومان کمک و ۴/ ۵ میلیون دلار ارز به فوتبال پرداخت کرده‌ایم که بسیار بیشتر از تعهد ابتدای سال وزارتخانه بوده است.» 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار