کد خبر: 942119
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
پژوهشگر و کارشناس ارشد مدیریت شهری:

به همين منظور تقاطع غير همسطح حصارك كرج بر اساس نيازسنجي توسعه شهري و حمل‌ونقل جاده‌اي بين استان‌هاي تهران، البرز، قزوين و ساير استان‌هاي شمال و غرب كشور طراحي گرديد.

 مصوبه ساخت تقاطع غیرهمسطح پل حصارك در سال ۹۲ به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و عملیات اجرایی آن اوایل سال 93 آغاز شد و برای ساخت این تقاطع غیرهمسطح كه پروژه مشتركی بین شهرداری كرج و كمالشهر بوده است، 100 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شد اما متاسفانه با گذشت زمان قابل  توجه ای از آغاز به کار این پروژه علاوه بر این که روند اجرایی این پروژه بسیار طولانی شده است بلکه تکمیل نشدن پل حصارک در وضعیت فعلی آسیب هایی به مردم حصارک رسانده است.

 از جمله مهمترین این آسیب ها آشفتگی شهری به علت زمان طولانی فعالیت کارگاه های عمرانی این پروژه در منطقه حصارک است و همین عامل باعث گردیده خطوط مختلف تاکسی در دوطرف میدان، گاری‌های میوه فروش، جگرکی‌ها و وانتی های میوه‌فروش، ترافیک سنگین، بوق های مکرر و رفت و آمد مدام مردم در هر سوی میدان صحنه‌ای آشفته را رقم ‌زند.

میدان حصارک یکی از گره‌های شهری کرج محسوب می شود و همین موضوع موجب شده است تا ترافیک حصارک سر به فلک بکشد و کابوسی برای عابرانش باشد.

 اما باید پرسید آیا این پروژه قبل از اجرا دارای پیوست های مطالعاتی بوده است؟ در صورتی که پروژه پل روگذر حصارك پیوست های مطالعاتی نداشته باشد به مشکلات اجتماعی ختم می شود.

پیوست های مطالعاتی مجموعه ای برای شناسایی ضرورت ها و اولویت های اجرایی طرح ها و ارزیابی آثار و پیامدهای فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی آنها است.

 در پیوست ‌نگاری پروژه ها سه فاز قبل از انجام پروژه، حین اجرا و پس از اجرا صورت می‌گیرد، بنابراین اهتمام جدی برای طی شدن مراحل علمی پیوست ‌نگاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برخی طرح ها در حین اجرا مشکلاتی را برای محیط زیست، عرصه های شهری و شهروندان ایجاد می کنند و این مشکل به نبود آماده سازی طرح ها و پیوست های مطالعاتی باز می گردد؛ در واقع پیمانکار قبل از اجرا نسبت به بررسی جامع تر جوانب و افق های طرح اقدام نکرده و به نوعی با چشم بسته قدم به میدان گذاشته است.

 حال با وجود مشكلات عدیده میدان حصارك باید از مدیریت شهری کرج خواست تا با شفاف سازی در قدم اول با نصب تابلوی شهری در محل پروژه زمان دقیقی در خصوص اتمام این پروژه اعلام نماید و در قدم دوم مسئولان ذیربط در خصوص پیوست های مطالعاتی پروژه پل روگذر حصارك برای شهروندان شفاف سازی نمایند و جنبه های مطالعاتی این پروژه را تشریح نمایند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار