کد خبر: 942009
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، فیلم‌های دادگاهی در حال حاضر به عنوان یك ژانر شناخته ‌شده طرفداران بسیار زیادی دارد. احتمالا به همین دلیل بوده كه صنعت سینما در یك سال اخیر دست به تولید دو فیلم متفاوت درباره روث بادر گینسبرگ زده است. فیلم‌های «آر بی جی» و «براساس جنسیت» حال و هوایی متفاوت از هم دارند.
جوان آنلاین: علاقه خاصی بین صنعت سینما و پرونده‌های دادگاهی وجود دارد. تعداد فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی كه دادگاه مكان اصلی رخدادهای داستان‌ فیلم باشد، بسیار زیاد است. درام‌های دادگاهی از آن دسته فیلم‌هایی است كه به راحتی تماشاگران را جذب خود می‌كند. این در حالی است كه در این نوع فیلم ها، مكان‌های فیلمبرداری اندك و بیشتر صحنه‌ها در داخل دادگاه رخ می‌دهد. عدالت و تلاش برای به دست آوردن آن، مضمون اصلی این فیلم‌ها و مجموعه‌هاست. برخی اوقات شخصیت‌های اصلی داستان موفق به كسب عدالت می‌شوند و برخی اوقات، ترازوی عدالت به نفع آنها نمی‌چرخد. دنیای تصویر البته علاوه بر توجه به وكلای دعاوی در تعدادی از محصولات خود، داستان زندگی افرادی را تعریف كرده كه لباس سنگین قضاوت را به تن می‌كنند. روث بادر گینسبرگ، كلارنس تامس و تورگود مارشال سه نفر از این افراد هستند. این وكلای دعاوی سرشناس تنها نمونه‌هایی از توجه دنیای تصویر به دنیای درونی قضات و وكلاست.
به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، فیلم‌های دادگاهی در حال حاضر به عنوان یك ژانر شناخته ‌شده طرفداران بسیار زیادی دارد. احتمالا به همین دلیل بوده كه صنعت سینما در یك سال اخیر دست به تولید دو فیلم متفاوت درباره روث بادر گینسبرگ زده است. فیلم‌های «آر بی جی» و «براساس جنسیت» حال و هوایی متفاوت از هم دارند. 
اولی یك مستند است كه به صورت یك اثر پرفروش درآمد و دومی، داستانی شرح حال گونه درباره گینسبرگ به حساب می‌آید. فلیسیتی جونز در این درام اجتماعی دادگاهی، در نقش گینسبرگ ظاهر شد.
 از وندل پیرس در نقش كلارنس تامس در «مصوبه» تا چادویك بازمن در نقش تورگود مارشال در «مارشال» و آلك بالدوین در مینی سریز «نورنبرگ» در نقش رابرت اچ جكسن، بازیگران زیادی از علاقه‌شان برای بازی در نقش قضات و وكلای دعاوی سرشناس حرف
 زده‌اند.  اما برای تماشاگران سینما، كدام دعوای حقوقـی در كدام درام دادگاهی به‌یادماندنی‌تر بوده اسـت؟ می‌توان به افراد و فیلم‌های زیر اشاره كرد.
 
سیدنی پواتیه (تورگود مارشال در «جدا   اما  برابر»)
فیلم تلویزیونی سال 1991، اختصاص به پرونده حقوقی «براون علیه اتحادیه تحصیلی» دارد. این قانون به غیرقانونی بودن جداسازی دانش‌آموزان براساس رنگ و نژاد در مدارس رای داد. پواتیه، بازیگر كلاسیك سینما در این فیلم، نقش مارشال را بازی كرد.  او قبل از این‌كه دادگاه عالی نظرش را درباره این طرح اعلام كند، جر و بحث حقوقی زیادی با مخالفان طرح داشت. در داستان فیلم، ارل وارن یكی دیگر از حقوقدانان هم نقش مهمی به عهده داشت. نقش او را در فیلم ریچارد كیلی بازی كرد.

هری بلكمان (جوزف استوری در «آمیستاد»)
این چهره سرشناس دنیای حقوقی نقشی كوتاه در درام تاریخی سال 1997 استیون اسپیلبرگ بازی كرد. داستان فیلم درباره شورش زندانیان اسیری بود كه داخل یك كشتی اسپانیایی نگهداری  ‌شده و در شرایط بسیار بدی زندگی می‌كردند. زمانی كه این كشتی در ایالات متحده آمریكا پهلو گرفت، بحث حقوقی تند و شدیدی در این‌باره درگرفت كه آیا این زندانی‌ها برده هستند یا انسان‌هایی آزاد.

آلك بالدوین (رابرت اچ جكسن در «نورنبرگ»)
این مینی سریال تولید سال 2000، در دو بخش تهیه شد. همان‌طور كه از نام آن پیداست، محور داستان درباره دادگاه جنایات جنگی معروف نورنبرگ است كه به جنایات نازی‌ها در دوران جنگ جهانی دوم 
می‌پرداخت.  بالدوین در قالب جكسن و با همراهی مكس فون سیدو در نقش ساموئل رازنمن، دادخواستی را علیه هرمان گورینگ (برایان كاكس) یكی از رهبران حزب نازی تنظیم می‌كنند. نورمبرگ نامزد دریافت جایزه بهترین مینی سریز از مراسم گلدن گلوب شد.

مجموعه بازیگران «بزرگ‌ترین نبرد محمد‌علی»
اچ‌بی‌او در سال 2013 یك فیلم تلویزیونی درباره گروهی از وكلای دعاوی تهیه كرد كه در ارتباط با پرونده محمد‌علی كلی مشت‌زن نامدار دنیای ورزش بود. كریستوفر پلامر در نقش جان ام هارلن، معروف‌ترین بازیگر فیلم
 بود.  او در كنار هفت بازیگر دیگر كه نقش حقوقدانان مطرح دوران خود را بازی كردند، در دادگاه به دفاع از كلی پرداختند. این مشت‌زن قهرمان در دهه 70 میلادی، حاضر نشد برای خدمت دوران سربازی‌اش راهی جنگ ویتنام شود و سر از دادگاه درآورد.

جاناتان پرایس (ویلیام رهنكوئیست در «زنی طلاپوش»)

این فیلم سال 2015 ساخته شد و درباره زندگی ماریا آلتمان مهاجر با بازی هلن میرن است. او به دولت اتریش شكایت می‌برد تا آثار هنری به غارت رفته خانوادگی خود در دوران جنگ را پس بگیرد. كار شكایت او به دادگاه عالی كشور كشیده شد و ویلیام رهنكوئیست در مقام قاضی دادگاه، رای را به نفع آلتمان صادر كرد.

وندل پیرس (كلارنس تامس در «مصوبه»)
داستان روی آنیتا هیل (كلی واشینگتن) تمركز می‌كند. هیل با شكایت به دادگاه مدعی شد زمانی كه برای تامس كار می‌كرد، توسط او مورد آزار جنسی قرار گرفته است. زمانی كه هیل روبه‌روی اعضای مجلس سنا شهادت داد، موج دیوانه واری از خبر‌رسانی سراسر كشور را فرا گرفت.  شبكه اچ‌‌بی‌او تهیه‌كننده این فیلم تلویزیونی محصول سال 2016 است. آن زمان هنوز هشتگ من هم و اعتراض بازیگران زن هالیوود علیه آزار جنسی، راه نیفتاده بود. از این منظر، مصوبه فیلمی تاریخی به حساب می‌آید كه زودتر از زمان خود حركت
 می‌كرد.

چادویك بازمن (تورگود مارشال در «مارشال»)
درام دادگاهی سال 2017، داستانش را به سال 1940 می‌برد. مارشال در سفری طولانی به سراسر خاك آمریكا، به دنبال دفاع از سیاهپوستانی است كه به اشتباه متهم به جرم و جنایت شده‌اند. بزودی مارشال وظیفه دفاع از جوزف اسپل را به عهده می‌گیرد. او متهم به تجاوز به یك كارمند سفیدپوست است.
 این پرونده، یكی از مهم‌ترین و معروف‌ترین پرونده‌های كار مارشال در طول فعالیت حرفه‌ای‌اش به حساب می‌آید. این پرونده به دوران قبل از ورود مارشال به دادگاه عالی كشور (به‌عنوان اولین رنگین‌پوست حاضر در این دادگاه) برمی‌گردد.

فلیسیتی جونز (روث بادر گینسبرگ در «براساس جنسیت»)
این فیلم شرح حال‌گونه، گینسبرگ جوان را در اولین روزهای كاری اش در مقام یك وكیل دنبال می‌كند. این خانم جوان با همراهی همسرش مارتی (آرمی هامر) مبارزه‌ای قاطع را علیه نابرابری جنسیتی بین زن و مرد آغاز كند. داستان فیلم تصویرگر مشكلات و موانعی است كه گینسبرگ در طول مبارزه، با آنها روبه‌رو می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار