کد خبر: 941425
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۱
اگر چه بازار ارز تاحدودی به ثبات رسیده‌است، اما تورم، گرانی و نوسان کالا در بازار داخلی آرایشی به خود گرفته‌است که رئیس‌جمهور با وجودی که مسئولیت اجرایی ثبات بازار را برعهده دارد، از وضعیت بازار‌ها انتقاد کرد و در همین راستا رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۱۰۰‌هزار میلیارد تومان منابع کشور معادل یک سوم بودجه عمومی کشور در سال به دلیل عدم نظارت بر قیمت‌ها توسط دولت به باد فنا می‌رود، اگر دولت نمی‌تواند نظارتش را بر کالا‌های اساسی انجام دهد، پیشنهاد می‌کنیم اعتبار مابه‌التفاوت یارانه ارزی بر اساس کارت‌های اعتباری به خود مردم ارائه شود.
هادی غلامحسینی
به گزارش «جوان»، به‌رغم آنکه ادعا می‌شود ارقام ریالی، چون ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و ارقام ارزی، چون ۱۴ میلیارد دلار برای ثبات قیمت کالا‌های اساسی در بازار‌ها تخصیص می‌یابد، امروز شاهد چنان ضعف نظارتی بر بازار‌ها هستیم که مردم علاوه بر هزینه تورم و هزینه‌های تأمین مالی از ناحیه نظام بانکی باید هزینه گرانفروشی‌های بی‌دلیل را بدهند، البته ناگفته نماند که دولت یازدهم در اقتصاد دولتی و نفتی ایران اعتقادی به نظارت بر بازار‌ها نداشت، از این رو در بودجه‌های سنواتی شاهد کاهش بودجه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولید‌کننده و بخش‌هایی، چون تعزیرات و نهاد‌هایی از این دست بوده‌ایم.
امروز به رغم آنکه دولت مدعی است منابع کلان ارزی ارزانی را برای واردات کالا‌های اساسی و ضروری تخصیص داده‌است، اما خود دولت معترف است که وضعیت بازار‌ها نابسامان است، از این رو شاید بهتر باشد یارانه‌ها به‌طور مستقیم به دست خود مردم برسد تا اینکه به فرایند مفسده‌انگیز منهای نظارت‌های جدی تخصیص یابد که در نهایت کالا نیز با بهای بسیار گران‌تر از بازار‌های جهانی به دست مصرف‌کننده ایرانی برسد.

تأکید روحانی بر اشتغال و معیشت
در همین راستا روز گذشته، حسن روحانی که ریاست قوه مجریه را بر عهده دارد، در نقش منتقد اقتصاد ایران و بازار ظاهر شد و گفت: امروز هر کدام از ما در هر بخشی که کار و تلاش می‌کنیم، دو وظیفه مهم اشتغال جوانان و معیشت مردم را برعهده داریم. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در این شرایط سخت اقتصادی اگر یک خانواده‌ای دو جوان داشته باشد و هر دو بیکار باشند، چه شرایط سختی برایش پیش می‌آید و چه فشاری بر او وارد می‌شود، پس همه ما در ارگان‌ها و دستگاه‌ها باید تلاش کنیم جوان‌های ما مشغول به کار شوند.

سازمان برنامه و بودجه مسئول اشتغال است
دکتر روحانی تأکید کرد: یکی از وظایف سازمان برنامه و بودجه، اشتغال است. یعنی سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌ها باید بدانند که وظیفه بزرگ همه ما مسئله اشتغال جوانان است. چون می‌دانیم در شرایط سخت یک عده‌ای بیکار یا از کار برکنار می‌شوند و یک عده نمی‌توانند ادامه کار بدهند. باید جبران کنیم و برای آن کسی هم که بیکار می‌شود، باید فکر کنیم. دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه مسئله دوم، معیشت مردم است که نباید در زندگی روزمره و نیاز‌های فوری و روزانه دچار مشکل شوند، تأکید کرد: وقتی تورم کل را حساب می‌کنیم، مردم به آن کاری ندارند و ۲۴ درصد به طور متوسط است که برای برخی اجناس ۳۰ الی ۴۰ درصد و برخی دیگر کمتر و بیشتر می‌باشد. از این بدتر زمانی است که نوسان هفتگی و روزانه در قیمت‌ها داشته باشیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز خوشبختانه در زمینه ارز با تلاش‌هایی که بخش اقتصاد و بانک مرکزی کرده‌است، یک آرامش نسبی وجود دارد، اظهار داشت: می‌خواهیم این آرامش را تداوم بخشیده و حفظ کنیم. تولید بسیار مهم است و باید کاری کنیم که دچار مشکل نشود.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: از نکات ضروری برای جلوگیری از ایجاد مشکل در زندگی مردم، اشتغال است و فرقی نمی‌کند که در بخش کشاورزی، صنعت یا خدمات باشد. امیدوارم همه بتوانیم در این روز‌های بسیار مهم که یادآور فداکاری مردم در ۴۱ سال پیش در این ایام است، در مسیر آرامش مردم و زندگی بهتر برای آنان و رفع مشکلات روزمره، پر تلاش‌تر باشیم.
یارانه‌های غیر مستقیمی که به کالا‌های اساسی اختصاص می‌یابد، متأسفانه در فرایند تخصیص ارز ارزان و ثبت‌سفارش کالا برای واردات تا عرضه کالا چنان به انحراف می‌رود که به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع کشور یعنی یک سوم بودجه عمومی در سال به دلیل عدم نظارت بر قیمت‌ها توسط دولت به باد فنا می‌رود. محمدرضا پورابراهیمی در نشست علنی چهارشنبه ۱۹‌دی ۹۷ مجلس شورای اسلامی، ضمن گلایه از دولت در خصوص قیمت کالا‌های اساسی افزود: دولت امسال و در بودجه سال آینده برای یک سال ۱۴‌میلیارد دلار منابع ارزی با نرخ ترجیحی در نظر گرفته که قیمت کالا‌ها براساس قیمت سال ۹۶ در اختیار مردم قرار گیرد.

قیمت کالا‌های اساسی به‌رغم اختصاص ارز ارزان گران به دست مردم می‌رسد
وی با بیان اینکه گزارش‌هایی ارسال‌شده به کمیسیون اقتصادی نشان می‌دهد که قیمت کالا‌های اساسی به‌رغم اختصاص ارز ارزان گران به دست مردم می‌رسد که به هیچ عنوان قابل قبول نیست، ادامه داد: حدود ۱۰۰‌هزار میلیارد تومان منابع کشور یعنی یک سوم بودجه کل در سال به دلیل عدم نظارت بر قیمت‌ها توسط دولت به باد فنا می‌رود که اگر دولت می‌خواهد این منابع به دست مردم برسد باید سامانه‌های اطلاعاتی گمرک، وزارتخانه‌هایی همانند اقتصاد و صنعت باید فعال شوند تا کالای اساسی از مبادی ورودی تا خرده فروشی که مردم می‌خرند، تحت نظارت باشد.
پورابراهیمی اظهار داشت: اگر دولت نتواند نظارتش را بر کالا‌های اساسی انجام دهد، پیشنهاد مشخص ما طرحی است تحت عنوان تخصیص اعتبار مابه‌التفاوت یارانه ارزی بر اساس کارت‌های اعتباری به خود مردم که بر اساس سرانه انجام می‌گیرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
یزدی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
0
0
خب چه کار می کنید براش؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
بازار رو بی زحمت شما ورود کنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار