کد خبر: 936901
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
سعید احمدیان
بدعت جدید فدراسیون فوتبال قابل تأمل و البته جالب توجه است. مهدی تاج و همکارانش این هفته‌ها رویه جدیدی را در پیش گرفته‌اند، آن هم بدون توجه به قوانین داخلی کشور و بدون توجه به اینکه نباید اختلافات و بحث‌های داخلی را به بیرون بکشند. گویا این روز‌ها مدیران فدراسیون فوتبال در یک عملیات انتحاری سعی دارند از طریق فشار خارجی به اهداف‌شان برسند، به خصوص که چند هفته‌ای است رابطه آن‌ها با وزارت ورزش و دولت شکراب شده است. نمونه آن هم ماجرای حق پخش تلویزیونی فوتبال است، حقی که سال‌هاست صداوسیما از دادن آن به باشگاه‌ها خودداری می‌کند و مدعی است وقتی فوتبال ایران دولتی است، چرا باید سازمانی که از دولت بودجه می‌گیرد به باشگاه‌ها پولی پرداخت کند.
در این مقال بحث بر سر حق یا ناحق بودن حق پخش تلویزیونی برای باشگاه‌های ایرانی نیست، به خصوص که مخالفان حق پخش می‌گویند مگر باشگاه‌های ایرانی در اصول دیگر حرفه‌ای شده‌اند که حالا مدعی‌اند با گرفتن حق پخش تلویزیونی یک باشگاه تمام‌عیار حرفه‌ای می‌شوند. البته از آن‌سو هم موافقان معتقدند که دولت وقتی به صورت قانونی و مستقیم نمی‌تواند به باشگاه‌ها کمک کند، باشگاه‌های فوتبال تنها می‌توانند روی پولی که از حق پخش تلویزیونی می‌گیرند برای هزینه‌هایشان استفاده کنند. با این حال به‌رغم غیرقانونی بودن کمک به باشگاه‌ها، دولت از طرق مختلف و دور زدن قانون سالانه چندصد میلیارد پول را به حساب باشگاه‌ها واریز می‌کند تا عملاً فوتبال در ایران به صورت دولتی اداره شود.
با این حال همانطور که اشاره شد، بحث بر سر این نیست که حق با موافقان حق پخش تلویزیونی فوتبال است یا مخالفان آن، موضوع بدعت جدید فدراسیون فوتبال است که با کشاندن مشکلات داخلی به فیفا و فدراسیون جهانی به دنبال گروکشی است، به خصوص که با کنار هم قرار دادن شواهد مختلف می‌توان دریافت که مهدی تاج و همکارانش بازی جدیدی را در ورزش ایران آغاز کرده‌اند. مهدی تاج در حالی دوشنبه شب پس از جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال با تأکید دوباره بر غیردولتی بودن فوتبال، کمک دولت را تنها یک‌یازدهم بودجه سالانه فدراسیون عنوان کرد که بلافاصله در صحبت‌هایش ماجرای حق پخش تلویزیونی فوتبال را پیش کشید و مدعی شد که اگر صداوسیما حق پخش بدهد، فوتبال احتیاج به کمک دولت ندارد. چند ساعت بعد هم صحبت‌های مدیر بازاریابی سازمان لیگ فوتبال روی خروجی خبرگزاری نزدیک به فدراسیون فوتبال می‌رود که در آن مصاحبه درودگر در صحبت‌هایی تهدیدگونه مدعی می‌شود اگر امسال ماجرای حق پخش تلویزیونی حل نشود، فوتبال ایران با خطر مواجه می‌شود!
دیروز هم به صورت کاملاً اتفاقی، خبرگزاری نزدیک به فدراسیون فوتبال از نامه رئیس فیفا به حسن روحانی برای حل ماجرای حق پخش تلویزیونی خبر داد تا همه چیز حساب شده پیش برود و فدراسیون فوتبال اهرم لازم را برای فشار برای گرفتن حق پخش تلویزیونی در اختیار داشته باشد، این‌بار هم با حربه تهدید مجلس و دولت با چوب فیفا!
اقداماتی که نشان می‌دهد فدراسیون فوتبال که با قانون‌گریزی در ماه‌های اخیر عملاً مقابل قانون مصوب مجلس نیز ایستاده، بار دیگر قصد دارد با چوب فدراسیون جهانی فوتبال مشکلاتی را که باید در داخل کشور با مذاکره حل شود با فشار خارجی حل کند.
البته هجمه فدراسیون فوتبال برای علم کردن ماجرای حق پخش تلویزیونی که از خواسته‌های جیانی اینفانتینو است، آن هم در روز‌هایی که مهدی تاج و همکارانش با دولت به مشکل خورده‌اند و می‌دانند باید دور بودجه دولتی را خط بکشند، قابل تأمل است، به خصوص که درخواست رئیس فیفا برای اجرایی شدن قانون حق پخش تلویزیونی در فوتبال ایران مربوط به چند روز اخیر نیست و اینفانتینو در سفر زمستان گذشته به ایران نیز این مسئله را مطرح کرده بود.
اینکه چرا مسئولان فدراسیون فوتبال در ۹ ماه گذشته از این مسئله دم نزده‌اند و همزمان با به مشکل خوردنشان با دولت، نامه فیفا برای حق پخش تلویزیونی را رو کرده‌اند، بیانگر این است که مدیران فدراسیون فوتبال با توجه به اقدامات غیرقانونی‌شان برای تأمین بودجه از طریق دولت به در بسته خورده‌اند و حالا می‌خواهند یک اختلاف و مسئله داخلی را به فیفا بکشانند تا با بحران‌سازی به اهداف خود در این خصوص برسند. بدعتی که به نوعی قربانی کردن منافع ملی برای منافع شخصی است که نسبت به آن باید تأسف خورد و امیدوار بود که مدیران فدراسیون با کوتاه آمدن از مواضع غیرقانونی برای هر مشکل داخلی، پای نهاد‌های بین‌المللی ورزش را به کشور باز نکنند و دست از بحران‌سازی بردارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار